Hej!

Jag har lite frågor angående min värmepump. Hoppas att ni kan hjälpa mig! :)

1. Är det normalt med så här mycket is på förångaren?
Isbildning på förångaren av en värmepump med synlig skyddsgaller och bakgrundsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Hittade detta i larmhistoriken: A01/5514, Info Z1 förångringstryck JR0 för lågt. Va betyder det här?
Display på värmepump som visar larmhistorik med felkod A01/5514 och lågt förångningstryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Vad är ett normalt tryck i ett värmesystem? Om jag förstått rätt manualen, så skall det vara inställt på 2 bar?
Tryckmätare på rörledning visar ungefär 2 bar, potentiellt kopplat till ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Sen hittade jag två inställningar som jag gärna skulle vilja veta vad som betyder! :)
Display på värmepump med temperaturkorrektion för varmvatten på 10.0 K och justeringsmöjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display på en värmepump visar inställningen "Tillskottfördröjning på 300 K*min" och meddelandet "Under denna tid värmer värmepumpen bara med kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
A
det kan bli så mycket is på förångaren innan den avfrostar
för lågt förångningstryck kan bero på att det är för mycket is
trycket är beroende på hur högt det är till det översta elementet i huset , 1.2 kan räcka
korrigeringen är en justering av vatten tempen kan vara riktig i ditt fall
fördröjningen är till för att ge kompressorn en chans att få upp tempen innan elpatronen går in
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det kan bli så mycket is på förångaren innan den avfrostar
för lågt förångningstryck kan bero på att det är för mycket is
trycket är beroende på hur högt det är till det översta elementet i huset , 1.2 kan räcka
korrigeringen är en justering av vatten tempen kan vara riktig i ditt fall
fördröjningen är till för att ge kompressorn en chans att få upp tempen innan elpatronen går in
Menar du att det har varit för mycket is på förångaren, att det är därför den har larmat?

Jag har också tänkt att 1.2 bar borde räcka men läste nånstans att det kan bli problem med förångringstrycket ifall trycket är under 1.5 bar? Kan detta stämma?

"fördröjningen är till för att ge kompressorn en chans att få upp tempen innan elpatronen går in"..kan du förklara lite mera? Vad betyder 300 K*min? Är det ett ok värde?
 
A
B Borran87 skrev:
Menar du att det har varit för mycket is på förångaren, att det är därför den har larmat?
tänkbart men lite långsökt på en ny maskin

Jag har också tänkt att 1.2 bar borde räcka men läste nånstans att det kan bli problem med förångringstrycket ifall trycket är under 1.5 bar? Kan detta stämma?
systemtrycket i varmvattenkretsen har inget att göra med kyl-kretsen, flödet är viktigast och för att säkerställa flödet ställer man trycket så att det finns vatten till det översta elementet

"fördröjningen är till för att ge kompressorn en chans att få upp tempen innan elpatronen går in"..kan du förklara lite mera? Vad betyder 300 K*min? Är det ett ok värde?
om inte temperaturen i systemet sjunker så pass att kompressorn inte orkar med skall tillskottet gå in, men om det är av temporär karaktär tex mycket tappvarmvatten gått åt så ger man kompressorn en chans att jobba upp värmen (billigast) innan tillskottet går in. därav tidsfördröjningen är det däremot pga tex sjunkande ute temperatur under så går tillskottet in tills kompressorn orkar igen
betyder gradminuter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.