2 755 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
något löst, metalliskt i brineslangen till bergvärmepumpen krockar med kulventil
Stod och kollade graderna på bergvärmepumpen när den jobbade och var lite besviken på borrhålets temperatur samt tyckte att den körde på rätt hög hastighet och tänkte på ett inlägg här om att man bör göra rent silen ibland.
Stängde två ventilerna, den nedre kärvade. Plockade ut silen och var väl något pyttelitet skräp som jag spolade bort. Då silpaketet pekar vertikalt vilket den inte ska, så öppnade jag även ventilerna var sin tur, och spolade ut skräp som kanske fanns före/efter filtret. Sen monterade jag ihop allt och öppnade ventiler. Bergvärmepumpen betedde sig inte rätt, försökte lufta men gick inte som man tycker det borde gåtttill. den pulserade ut. men fick aldrig bort utan det blev som en evighetsgrej.
Testade mig fram, tillslut ventilerade jag kulventilerna och hörde då ett klingande ljud.
Något metalliskt är i slangen före filterpaketet och krockar med nedersta kulventilen vilket förklarar varför den nedre ventilen är svår att stänga när övre ventilen är öppen. Stänger jag övre så åker metallföremålet ner i slangen igen mot golvet, och slutar blockera nedre kulventilen. ALTERNATIVT så är det en stor sten och att det klingar som det gör när den faller ner eller upp är för att det är metallrör där, jag kunde inte pilla bort isoleringen och se det.
Så... Jag funderar på skruva loss hela filterpaketet och lyckas få ut metallföremålet.. samt sätta dit ett nytt filterpaket ifall det är något som lossat ifrån den så den egentligen är trasig.
Är det något jag ska tänka på. Är det tryck i systemet så det sprutar som en fontän när jag lossar filterpaketet. Om jag väl lossnat filterpaketet, och metallsaken ligger längre ner i inkommande slang, hur får jag fart på systemet så jag blåser ut föremålet.. som kanske är en sten jag vet inte, men när jag stänger översta ventilen så klingar det när den glider ner i slangen, och klingar när den glider upp för slangen. ibland iaf.
Krilleman krilleman, vad ska jag köpa..
Stängde två ventilerna, den nedre kärvade. Plockade ut silen och var väl något pyttelitet skräp som jag spolade bort. Då silpaketet pekar vertikalt vilket den inte ska, så öppnade jag även ventilerna var sin tur, och spolade ut skräp som kanske fanns före/efter filtret. Sen monterade jag ihop allt och öppnade ventiler. Bergvärmepumpen betedde sig inte rätt, försökte lufta men gick inte som man tycker det borde gåtttill. den pulserade ut. men fick aldrig bort utan det blev som en evighetsgrej.
Testade mig fram, tillslut ventilerade jag kulventilerna och hörde då ett klingande ljud.
Något metalliskt är i slangen före filterpaketet och krockar med nedersta kulventilen vilket förklarar varför den nedre ventilen är svår att stänga när övre ventilen är öppen. Stänger jag övre så åker metallföremålet ner i slangen igen mot golvet, och slutar blockera nedre kulventilen. ALTERNATIVT så är det en stor sten och att det klingar som det gör när den faller ner eller upp är för att det är metallrör där, jag kunde inte pilla bort isoleringen och se det.
Så... Jag funderar på skruva loss hela filterpaketet och lyckas få ut metallföremålet.. samt sätta dit ett nytt filterpaket ifall det är något som lossat ifrån den så den egentligen är trasig.
Är det något jag ska tänka på. Är det tryck i systemet så det sprutar som en fontän när jag lossar filterpaketet. Om jag väl lossnat filterpaketet, och metallsaken ligger längre ner i inkommande slang, hur får jag fart på systemet så jag blåser ut föremålet.. som kanske är en sten jag vet inte, men när jag stänger översta ventilen så klingar det när den glider ner i slangen, och klingar när den glider upp för slangen. ibland iaf.
Krilleman krilleman, vad ska jag köpa..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Köp exakt samma produkt igen så passar det direkt. Du verkar ha 25-varianten. (finns i 32 också)
Sen är det ju beroende på hur det är kopplat på rören under isoleringen.
RSK 6246525
Billigaste jag hittar är 1295:-
http://www.vvsbutiken.nu/product.html?product_id=3069&category_id=1036
Hade du bott granne med mig hade du haft den i handen 07,30 imorgon bitti. Den lokala grossisten lagerhåller den!
Edit:
Fast nu ser jag på bilden att 6246525 verkar vara utv gängad...
Edit 2:
Efter ytterligare en titt så har ju du nipplar efter kulventilen också. Ordningen återställd! Det är samma. :wow:
Edit 3:
Produktblad med måttsatt ritning:
http://www.rorprodukter.se/pdf/15_26_50prod_30_6246527-15-26-50.pdf
Edit 4:
Är du säker på att du måste köpa en ny?
Sen är det ju beroende på hur det är kopplat på rören under isoleringen.
RSK 6246525
Billigaste jag hittar är 1295:-
http://www.vvsbutiken.nu/product.html?product_id=3069&category_id=1036
Hade du bott granne med mig hade du haft den i handen 07,30 imorgon bitti. Den lokala grossisten lagerhåller den!
Edit:
Fast nu ser jag på bilden att 6246525 verkar vara utv gängad...
Edit 2:
Efter ytterligare en titt så har ju du nipplar efter kulventilen också. Ordningen återställd! Det är samma. :wow:
Edit 3:
Produktblad med måttsatt ritning:
http://www.rorprodukter.se/pdf/15_26_50prod_30_6246527-15-26-50.pdf
Edit 4:
Är du säker på att du måste köpa en ny?
Redigerat:
1295kr ?!! *paaain*
Troligen är den funktionell med lite repor på kulan efter att jag försökt stänga ventilen med våld, och troligen är det en sten.
Mest bekymrad hur jag ska lyckas lossa den när det inte är lekande muttrar någonstans. Anar att jag måste lossa i andra änden/arna av rören först så jag kan skruva alls på denna påfyllarkopplingen?
Troligen är den funktionell med lite repor på kulan efter att jag försökt stänga ventilen med våld, och troligen är det en sten.
Mest bekymrad hur jag ska lyckas lossa den när det inte är lekande muttrar någonstans. Anar att jag måste lossa i andra änden/arna av rören först så jag kan skruva alls på denna påfyllarkopplingen?
Redigerat:
Men det måste ju sitta någon koppling precis under ändarna med isolering på varje sida.
Har du lite tur kan det kanske gå att lossa!
Lossa lite på armaflexen, försiktigt så du kan limma igen det sen, förslagsvis med vass kniv för fina snitt.
Har du lite tur kan det kanske gå att lossa!
Lossa lite på armaflexen, försiktigt så du kan limma igen det sen, förslagsvis med vass kniv för fina snitt.
Du har den äldre varianten som är inv gängad så tror inte nya passar rakt av och har du otur har dom kört med presskopplingar ända mot spolsatsen. Verkar jäkligt drastiskt att köpa en ny spolsats.Stäng röda ventiler öppna ventilerna som ej är märkta och spola rent med vattenslang å se om du kan få ut nån skit. Går att gänga av hela mässingsdelen på dom undre omärkta ventilerna.
Redigerat:
Jag tror inte det. Kolla på dom bef anslutningarna yrrol har. Mässingsnipplar!Pherra skrev:
Jag gissar på samma sort.
Den stora frågan är ju som redan nämts hur enkelt det kommer bli att plocka bort kitet utan att riva för mycket.
Vad har du för anslutningar på varje sida yrrol? Jag vill veta så jag får ro
Vet du vilken vätska du har i idag?
Ska strax gå ut och försöka. Har köpt en 5litare med sprit nu.
- Planen är att lyckas få stenen att fastna i nedre ventilen.
- Sen stänga den andra.
- Lossa röret/slangen nertill.
- Sen öppna båda ventilerna så det rinner ut på golvet/stenen hamnar på golvet.
- Överväger att kanske ta våtdamsugaren och suga i slangen medans bergvärmepumpen är på och cirkulerar vätskan.
- Och kika i damsugaren om det kom med något skit.
- Sen lyckas skruva ihop allt igen.
- Tanka sprit.
- Och egentligen skulle jag läst manualen hur man egentligen luftar på rätt sätt för det gick ju inte går.
Vet inte vilken vätska jag hade från början, står spolarvätska på dunken, haha.
Nu köpte jag något ifrån lokala vvsbutiken som var grön och kunde blandas med annat.
Att få ut stenen gick bra, enligt plan kunde jag fånga upp den och ta bort röret för sedan släppa ventilen och få stenen i handen. Det som tog lång tid var att klura ut hur jag luftar systemet.
Laborerat med olika metoder, varav ena slutade med att det spruta brinevätska ur expansionskärlet när maskinen stannade, så både rummet och jag fick mig en dusch.
Lite tveksam till att klämringen innanför muttern lossnade, inget bra tecken, men det verkade hålla tätt sen när jag drog fast det igen. Bör jag ta isär och byta den ringen mot en ny eller är det normalt på större dimensioner såsom detta?
Dyblött i isoleringen, var orolig att någon koppling läckte så rev bort allt det blöta. Nu måste jag bara köpa rätt.
Det var förvånansvärt stor sten. Tråkig tanke att det kanske ligger 20 sånna nere i botten på borrhålets slang.
Nu köpte jag något ifrån lokala vvsbutiken som var grön och kunde blandas med annat.
Att få ut stenen gick bra, enligt plan kunde jag fånga upp den och ta bort röret för sedan släppa ventilen och få stenen i handen. Det som tog lång tid var att klura ut hur jag luftar systemet.
Laborerat med olika metoder, varav ena slutade med att det spruta brinevätska ur expansionskärlet när maskinen stannade, så både rummet och jag fick mig en dusch.
Lite tveksam till att klämringen innanför muttern lossnade, inget bra tecken, men det verkade hålla tätt sen när jag drog fast det igen. Bör jag ta isär och byta den ringen mot en ny eller är det normalt på större dimensioner såsom detta?

Dyblött i isoleringen, var orolig att någon koppling läckte så rev bort allt det blöta. Nu måste jag bara köpa rätt.

Det var förvånansvärt stor sten. Tråkig tanke att det kanske ligger 20 sånna nere i botten på borrhålets slang.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Men är inte slangen i borrhålet ett slutet system, eller är det 2 slangbitar som går ner i hålet? Trodde det var en slang som var typ vikt på mitten, men nu när jag skriver så inser jag att det kanske inte är så?