Hej alla!

Nu har jag äntligen avslutat maratonprojektet att rengöra och renovera alla våra 13 persienner...det var nog bland det värsta projekt jag givit mig på! *PUH*

Nåväl, det är gjort och jag kommer aldrig behöva göra det igen. Nu när persiennerna är så fina så skulle jag vilja få tag i den vridpinne som saknas. Jag har letat efter nya, men det verkar som att standarden ändrats så de kommer inte passa. Dessutom vill jag givetvis helst att pinnarna ska matcha eftersom inget rum har bara ett fönster där en udda pinne skulle kunna bo.

Så här ser pinnarna ut:

Fluorescerande ljusrör på parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En avskuren vit antennkabel ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En antenn med koaxialkontakt mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda märkningen jag sett är den på sista bilden där det är präglat: "SM" och pinnarna är 44 cm långa.

Jag saknar även en sån hylsa som syns på andra bilden till en av pinnarna jag har. Nu har jag använt lite grå krympslang för att hålla pinnen mot vridfjädern på persiennmekaniken vilket funkar...men inte ser lika fint ut.

Är det någon som har något tips om var jag kan få tag i en sån här pinne (och hylsa)? Eller kanske någon har en pinne över efter att ha bytt ut sina persienner?

Mvh
Fred
 
Norrmarkis i Järna borde ha.

/W
Där syddes mitt kapell till min nickbild.
 
Den varianten var ny för mig, så här ser alla infästningar till persiennstänger ut som jag har haft att göra med:

Slitet Apple-laddarkontakt mot grå bakgrund, metallisk yta, skadat, användbart tillstånd osäkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Och sen träs en plasthylsa över för att låsa kopplingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Norrmarkis i Järna borde ha.

/W
Där syddes mitt kapell till min nickbild.
Har de begagnade grejer tror du?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Den varianten var ny för mig, så här ser alla infästningar till persiennstänger ut som jag har haft att göra med:
Precis...det där är nuvarande standard. Våra markiser är sannolikt samtida med huset, dvs slutet på 60-talet.
 
P Paxman skrev:
Har de begagnade grejer tror du?



Precis...det där är nuvarande standard. Våra markiser är sannolikt samtida med huset, dvs slutet på 60-talet.
OK, så det finns en äldre standard? Då har jag tyvärr inte sett den. :(
Men om det var grejer se'n slutet av 60-talet, så borde det väl vara den "nya" ?
 
P Paxman skrev:
Hej alla!

Nu har jag äntligen avslutat maratonprojektet att rengöra och renovera alla våra 13 persienner...det var nog bland det värsta projekt jag givit mig på! *PUH*

Nåväl, det är gjort och jag kommer aldrig behöva göra det igen. Nu när persiennerna är så fina så skulle jag vilja få tag i den vridpinne som saknas. Jag har letat efter nya, men det verkar som att standarden ändrats så de kommer inte passa. Dessutom vill jag givetvis helst att pinnarna ska matcha eftersom inget rum har bara ett fönster där en udda pinne skulle kunna bo.

Så här ser pinnarna ut:

[bild] [bild] [bild]

Enda märkningen jag sett är den på sista bilden där det är präglat: "SM" och pinnarna är 44 cm långa.

Jag saknar även en sån hylsa som syns på andra bilden till en av pinnarna jag har. Nu har jag använt lite grå krympslang för att hålla pinnen mot vridfjädern på persiennmekaniken vilket funkar...men inte ser lika fint ut.

Är det någon som har något tips om var jag kan få tag i en sån här pinne (och hylsa)? Eller kanske någon har en pinne över efter att ha bytt ut sina persienner?

Mvh
Fred
Den här fixade jag min dotters lägenhet med. Man kan då byta hela mekanismen.
https://www.clasohlson.com/se/Vridstång-till-persienn/p/21-2441

Sen har då Clas flera bra reservdelar för persienner, det brukar vara spräckt plast lite varstans.
https://www.clasohlson.com/se/search?text=persiennmaterial
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så det finns en äldre standard? Då har jag tyvärr inte sett den. :(
Men om det var grejer se'n slutet av 60-talet, så borde det väl vara den "nya" ?
Jag har ingen aning om vad som är ny eller gammal standard...bara att de som säljs nya inte är samma som våra persienner har, och de är definitivt inte nya med tanke på hur skitiga och slitna de var.


P paralun skrev:
Den här fixade jag min dotters lägenhet med. Man kan då byta hela mekanismen.
[länk]

Sen har då Clas flera bra reservdelar för persienner, det brukar vara spräckt plast lite varstans.
[länk]
Fel modell som sagt, och andra reservdelar behöver jag inte eftersom jag är klar med renoveringen av persiennerna, som jag skrev i första inlägget. Av samma anledning är jag inte så sugen på att byta ut alla persienner mot nya...det vore ju ganska onödigt.
 
P Paxman skrev:
Fel modell som sagt, och andra reservdelar behöver jag inte eftersom jag är klar med renoveringen av persiennerna, som jag skrev i första inlägget. Av samma anledning är jag inte så sugen på att byta ut alla persienner mot nya...det vore ju ganska onödigt.
Jo men det är ju en kort del också och den är då till genomföringen i fönstret för att komma till markisen.
Du får bända isär fönstren och kolla hur det ser ut. Fixade mitt problem och glad dotter.
 
P paralun skrev:
Jo men det är ju en kort del också och den är då till genomföringen i fönstret för att komma till markisen.
Du får bända isär fönstren och kolla hur det ser ut. Fixade mitt problem och glad dotter.
Jag tror att du får läsa mitt första inlägg igen, så förstår du nog att jag vet mycket väl hur dessa grejer ser ut, och att jag vill ha en likadan pinne som jag saknar eftersom jag inte vill ha olika pinnar i fönster som sitter bredvid varandra.
 
Den korta delen som går in i själva fönstret borde ju gå att byta till den "nya" standarden. Då har du ju mer att välja på när det gäller persiennstången.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.