Jag funderade på att testa att gräva ner en kylbox på gräsmattan vid stugan för att hålla drycker kylda. Något liknande som denna:
image.jpg
Är det någon som har testat? Jag är nyfiken på vilken temp den skulle hålla.
Kan tänka mig att göra ett lock som man kan gå över den med lite extra isolering.
Vore roligt om den kunde hålla 8-10 grader utan att behöva begrava den allt för långt ner :)
 
Det blir nog bättre om du använder ett kärl som är oisolerat i botten och på sidorna. Sedan är locket lämpligen väl isolerat. Jordkällare är ju beprövat. Den bör vara på en skuggig plats och gärna i en sluttning mot norr. 10ºC kanske är optimistiskt under sommaren. Men kallare än utomhus kan du lätt få.
 
Stoppa ner en termometer på en plats enigt Avemo ovan en sommar så ser du. Jordtemperaturen är väl ca 8 grader alltid om man kommer ner en bit, frågan är ju bara hur lång "bit" ner man måste komma. Beror nog mest på hur utsatt platsen är för sol, vind och regn.

Jag skulle dock gissa på att det ideala är isolerat upp och åt sidorna men inte ner. Däremot gärna något väl värmeledande. om lådan ligger i höjd med gräsmattan så är ju locket och översta centimetern i princip i utomhustemperatur så därför borde sidorna isoleras. Varje cm över botten man kommer så är ju jorden något varmare.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det blir nog bättre om du använder ett kärl som är oisolerat i botten och på sidorna. Sedan är locket lämpligen väl isolerat. Jordkällare är ju beprövat. Den bör vara på en skuggig plats och gärna i en sluttning mot norr. 10ºC kanske är optimistiskt under sommaren. Men kallare än utomhus kan du lätt få.
Vi har ingen el där ännu, så tanken med kylboxen var att man kunde ta mer lite fryst mat eller lite kylklampar för att hålla det lite kallare om det är varmt ute.
Ja 10 grader kanske är optimistiskt... Blir lite opraktiskt om man måste sänka ner den jätte djupt. Kanske man får överleva med att det blir svalare än ute iaf :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Stoppa ner en termometer på en plats enigt Avemo ovan en sommar så ser du. Jordtemperaturen är väl ca 8 grader alltid om man kommer ner en bit, frågan är ju bara hur lång "bit" ner man måste komma. Beror nog mest på hur utsatt platsen är för sol, vind och regn.

Jag skulle dock gissa på att det ideala är isolerat upp och åt sidorna men inte ner. Däremot gärna något väl värmeledande. om lådan ligger i höjd med gräsmattan så är ju locket och översta centimetern i princip i utomhustemperatur så därför borde sidorna isoleras. Varje cm över botten man kommer så är ju jorden något varmare.
Ja blir sol där den passar bäst, men ett lock med isolering och kanske lite på sidorna borde ju hjälpa som du nämner :)
Kanske gräver ner den så den är ca 10 cm nedanför gräskanten, så kan man ha ett lock med 5-10 cm isolering på till ovanför den. Djupare än så blir lite opraktiskt när man ska ner och gräva rätt på saker i den tänker jag :)

Hittat en 47 liters passiv kylbox med ca 4cm tjock isolering som verkar prisvärd. Se om man kanske slår till på den och testar när det blir lite varmare ute.
65142512215_4.jpg
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I ungdomens glada dagar när jag var med i scouterna, så grävde vi ner såna gamla klassiska mjölkkannor när vi var på läger.
Det funkade kanonbra även i varmt väder. Nu hade vi ju inte öl i dem på den tiden, men frukostmaten förvarades där i :D
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
B
Nej, jag funderade på att ordna en ölkyl på detta sätt vid spabadet, men insåg att jag var tvungen att gräva rätt djupt för att få rätt temp sommartid.

https://tjaldjup.trafikverket.se/#/
Vägverket har en massa mätningar på temp I jord, visserligen under vägar, men det säger en hel del om tempen I jord vid sidan av vägen med.
Innan de gjorde om hemsidan kunde man enkelt ladda ner flera års data, men nu kanske man måste gå via api för att föra det? Fick bara fram data från årsskiftet, men vet att de har många åra data från många stationer.

Ersätt botten med en gjuten betongplatta om det ska vara permanent, så du släpper in kylan i kylboxen.
 
  • Gilla
ljs-s
  • Laddar…
L lordi skrev:
I ungdomens glada dagar när jag var med i scouterna, så grävde vi ner såna gamla klassiska mjölkkannor när vi var på läger.
Det funkade kanonbra även i varmt väder. Nu hade vi ju inte öl i dem på den tiden, men frukostmaten förvarades där i :D
Trevligt :D

Jag hittade faktiskt lite data här efter lite googlande, var inte helt lätt att hitta.
Linjediagram som visar jordtemperaturen på olika djup över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt detta data så blir det ca 15 grader som varmast ca 50 cm ner i marken. Det är ju ändå en rätt stor skillnad jämfört med en varm sommardag. Det här kommer bli ett kul test i sommar :)
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vet om en person, som grävt ner en cementring ( 60-80 cm djup avsedd för en brunn), lagt grus i botten och satt ett trälock med ca 15 cm frigolit på undersidan. Vet inte vilken temperatur det blir, men ölen är helt klart ganska kall.
 
  • Gilla
ljs-s
  • Laddar…
Man kan ju hålla isär kylväska och grop också. Så länge du har kylklampar och isolering behövs inte någon grop. Men gropen kan ge en del kyla efter att klamparna har tinat. Man kan frysa mjölkpaket och ha som kylklampar. För några år sedan kunde man köpa djupfrysta mjölkpaket i många affärer i Stockholms skärgård.
 
A Avemo skrev:
För några år sedan kunde man köpa djupfrysta mjölkpaket i många affärer i Stockholms skärgård.
Se där, man lär sig något nytt varje dag :)
 
L ljs-s skrev:
Ja blir sol där den passar bäst, men ett lock med isolering och kanske lite på sidorna borde ju hjälpa som du nämner :)
Kanske gräver ner den så den är ca 10 cm nedanför gräskanten, så kan man ha ett lock med 5-10 cm isolering på till ovanför den. Djupare än så blir lite opraktiskt när man ska ner och gräva rätt på saker i den tänker jag :)

Hittat en 47 liters passiv kylbox med ca 4cm tjock isolering som verkar prisvärd. Se om man kanske slår till på den och testar när det blir lite varmare ute.
[bild]
Gräv ner en cementring med lock som du ställer denna i. Det finns också fina solcellslösningar och kompressorkylskåp, när huset är klart säljer du hela paketet till en blivande vanlifeägare.
 
  • Gilla
ljs-s
  • Laddar…
Tack för era tips, jag slog till på Polarcooler 47 liters passiv kylbox för 450 kr plus frakt och ska testa gräva ner den när det blir lite varmare. Ska bli kul att se hur det fungerar :)
65142512215_4.jpg
 
Om ingen annan påtalat det redan så tar jag upp det.

Inga konstigheter att ha en box ner i backen men det är ju en hel del och tänka runtikring din box som kan ställa till det.

Rörelser i backen samt dränering och inte minst: Du bör kunna plocka upp din box kontinuerligt för rengöring invändigt då det faller skräp i boxen med tiden och skapar växtlighet samt produkt som du stoppar ditt är ju full i partiklar redan från start.:geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.