4 077 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Någon som provat AEG polermaskin (typ vinkelslip)
På Bauhaus har jag hittat ytterligare en godbit bland verktygshyllorna. Denna gång är det en polermaskin från AEG (tror den heter PU 125). Till utseendet ser den ut som en vinkelslip, men istället för kapskiva sitter det en kardborreplatta påmonterat. Till denna platta finns diverse poler/putsdukar att köpa.
Till skillnad från vanliga vinkelslipar finns också ett "fartreglage" där man kan variera hastigheten från extremt låg till typ lågt. Den snurrar alltså betydligt långsammare än en vanlig vinkelslip.
Är nu intresserad av att använda denna maskin till att vaxa och polera bilen.
Är det någon där ute som har erfarenhet att den här typen av maskiner och som kan dela med sig av dessa erfarenheter.
Till skillnad från vanliga vinkelslipar finns också ett "fartreglage" där man kan variera hastigheten från extremt låg till typ lågt. Den snurrar alltså betydligt långsammare än en vanlig vinkelslip.
Är nu intresserad av att använda denna maskin till att vaxa och polera bilen.
Är det någon där ute som har erfarenhet att den här typen av maskiner och som kan dela med sig av dessa erfarenheter.
Angående lagren så kan vi väl säga så mycket som att öronproppar OCH ett par rejäla Peltorlurar anbefalles. Jag tror jag skrämde bort varenda småfågel när jag övade lite på en motorhuv utomhus.....daniel.n skrev:Apropå Cyclo-kopian så är det tydligen ingen kopia sägs det; hörde av en rekondare i stan att när Cyclo-produktionen drog igång så gjorde kineserna produktionen lagts ut på en fulis, dom byggde maskiner till sig själv också, vilka senare hamnade på bl.a. Rusta.
Det är ju dock plastchassi istället för plåt så det är väl troligt precis som i en liknande diskussion här för någon dag sedan att även om produktionslinan varit identisk så är materialen annorlunda. Skulle ex.vis kunna tänka mig att Rusta-maskinen har risiga lager som kommer skära ihop fortare ..
Jag tror att det är fler saker som skiljer än bara lagren, men oavsett det så får man extremt mycket för pengarna. Jag vill minnas att detta är en kopia på Smartabs maskin (som är väldigt lik en cyklo men det är inte en cyklo). Smartab har vid något tillfälle själva "varnat" för dessa kopior och redogjort för hur dom landat på den svenska marknaden.
Det är väl gula trissor som gäller? Har bara hunnit köra en halv motorhuv med denna maskin. Jag köpte dom på Micro.daniel.n skrev: