Hej. Det har dykt upp en ljust lysande punkt på skärmen på min Samsung smart tv. Efter lite letande på nätet verkar det ha med ”backlight” inuti tv:att göra. Det sitter tydligen ett stort antal led belysningar inuti som är täckta men en liten ”plast” klump. Tydligen är det inte helt ovanligt att den plastbiten lossnar och faller bort. Då kan man öppna tv:n och antingen, om man hittar biten, limma fast den igen eller använda något liknande. Är bara nyfiken på om någon här gjort det ingreppet.
Vad menar du med punkt? Ett mindre område eller en ynka liten pixel?
Det sitter inte en LED bakom varje pixel utan dess ljus sprids ut till flera pixlar och polariseras.
Skulle det kunna vara en sådan ”plastbit” ,men har den någonstans att ta vägen om den lossnar?
Det sitter inte en LED bakom varje pixel utan dess ljus sprids ut till flera pixlar och polariseras.
Skulle det kunna vara en sådan ”plastbit” ,men har den någonstans att ta vägen om den lossnar?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Så det sitter nån plastbit som riktar in ljuset från LEDden. Om den också polariserar ljuset kan det nog bli så där om den trillar bort. Då borde den finnas kvar inne i skärmen.
Ser ut som ett spännande projekt att plocka isär TVn...och sen själva LCD panelen...
Men inget jag har någon erfarenhet av att laga, men jag har skrotat en mindre TV med trasigt glas. Där tror jag det var ledlister runt om kanten.
Du har en följare 😀
En liten varning för YouTube videos som kanske inte innehåller alla detaljer så grejen går sönder, men det gäller mer mobiltelefoner där allt är så litet och tight.
Ser ut som ett spännande projekt att plocka isär TVn...och sen själva LCD panelen...
Men inget jag har någon erfarenhet av att laga, men jag har skrotat en mindre TV med trasigt glas. Där tror jag det var ledlister runt om kanten.
Du har en följare 😀
En liten varning för YouTube videos som kanske inte innehåller alla detaljer så grejen går sönder, men det gäller mer mobiltelefoner där allt är så litet och tight.
En skärm är väl inte gjord för att tas isär, men är man lite försiktig och händig så går det mesta.
Men man kan väl förberedda dig på att eventuellt inte går ihop den...att något kan gå sönder. Eller så avbryter man och sätter ihop den.
Men man kan väl förberedda dig på att eventuellt inte går ihop den...att något kan gå sönder. Eller så avbryter man och sätter ihop den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Limfärgstak som någon lappat och lagat lite för mycket.
Färg, Måla & Tapetsera -
Kommer Bostik outdoor seal 1566 någonsin härda helt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som tjärat sin fasad?
Fasad -
Är det någon som använt ”sluta gräv ” för sina grundprojekt
Grund & Markarbeten -
Vad tror vi, blir pelletsen någonsin värd besväret igen?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.