Jag har börjat att ta mig an målningsarbete på ett 50-talshus. Det är roligt, det börjar blir fint, men är inte helt enkelt. Vi ska renovera med en liten budget för att det är det enda alternativet för närvarande. Det innebär målning istället för att riva och bygga nytt/om. När det kommer till duschutrymmet undrar jag om det finns någon som testat detta med att måla på vårrumstapet. Jag tar gärna emot alla synpunkter och kloka tankar och idéer.
 
Jag har målat golv i badrum. Slipa/rugga upp ytan, torka av med t-röd, primer/häftgrund och sen golvfärg.

Höll helt ok men lite känsligt för repor och tapp, men i och för sig lätt att bättra.

Jag lämnar inga garantier. Utfall kan variera beroende på färgval i kombination med plastvariant i mattan.
 
BirgitS
Det finns många trådar i forumet som handlar om att måla våtrumstapeter, ibland går det bra och ibland går det inte alls. Det beror t.ex. på om det fortfarande finns mjukgörare kvar i plasten. Dock ska man ju vara medveten om att våtrumsmattor och -tapeter som har blivit 20 år eller mer ofta spricker så att vattendroppar går igenom och det är inget som förändras för att man målar dem. Försäkringsbolag kommer fortsätta att anse att det är ett badrum som nått sin tekniska livslängd och inte betala ut något vid en vattenskada. Det är säkrare om man använder en duschkabin (alltså med väggar runt om och eget golv) eller duschar i badkaret eftersom dessa släpper ut vattnet direkt i golvbrunnen.

Här är en tråd som dessutom länkar vidare till tre andra: https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-oever-vatrumstapet.473313/

Välkommen till forumet också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.