Vi funderar på IKEA´s spis, ugn och micro i serien DÅTID. Någon som har erfarenhet av deras vitvaror?

/Lotta

20182320
 
Vet inte mycket mer än att det är Whirlpool och Electrolux som tillverkar dem, men inte vem som tillverkar vad.
Har jag fattat det rätt skall deras micros vara riktigt bra iaf.

Kommer troligtvis köra på IKEAs häll, ugn och micro själv, men det blir nog Nutid-serien.
Så även jag är intresserad av mer erfarenheter.
 
Det funkar utmärkt. IKEA har som sagt inga egentillverkade vitvaror, utan det är etablerade tillverkare i mellansegmentet som gör dessa. Man får 5 års garanti tack vare IKEA.

Vill man ha kvalitet á la Miele, Gaggenau eller liknande så går det alltså inte.
 
Vi har nedanstående och har haft det i drygt 1½ år och det har fungerat helt som det ska. Har för mig att det står Whirlpool bak på alla. Vi hade 17 år gamla Husqvarna innan så alla delar blev ett lyft, framför allt att gå från glaskeramikhäll till induktionshäll.

FRAMTID OV9 - Ugn
FRAMTID MW6 - Microugn
NUTID HIN4T- Induktionshäll
 
Vi har ugnen DÅTID sedan 2 år, och vi är rätt nöjda. Jag vet inte hur mycket en amatör kan avgöra kvalitén på ugnen egentligen, men vi har inte haft några problem.
 
Ok, tack för svar. 5 års garanti känns utmärkt för den prisklassen, och man får som sagt förmodligen vad man betalar för. Kan jag slippa betala för Gaggenau så är det bra, hur gärna jag än skulle vilja ha det. Jonmo, är det något ni saknar eller som ni upptäckt att ugnen inte klarar?
 
Nej, inget som jag kan komma på. Jag är relativt aggressiv matlagare, och jag tycker den funkar. Bröd, crème brûle, gratäng, you name it.

Men jag undrar som sagt vad som skulle kunna vara problem med en ugn egentligen. Jag kan tänka mig saker som att den tar lång tid att värma upp och att den värmer ojämnt, två problem som jag inte upplevt med DÅTID.
 
Det är framförallt ojämn värme som kan vara problemet, jag har upplevt det på billigare ugnar. Men det låter strålande, då kör vi på DÅTID :) Tack för svar!
 
Ett litet tips ang. spisen är att inte glömma bort att titta på layouten på plattorna. Vår whirlpool-häll från IKEA är bedrövligt uppbyggd med de stora plattorna på samma sida. Det medför att man inte kan använda den stora stekpannan och den stora kastrullen samtidigt eftersom de inte får plats utan en av dom måste stå med halva kontaktytan utanför plattan.

Helt värdelöst...
 
Angående ugnen så kom jag på en sak: den har en fläkt som går när man har stängt av den, vilket kan vara irriterande om man är petig.

Ojämn värme har jag som sagt inte upplevt vara ett problem, den har ju varmluftsfunktionså det sätter ju saker i rullning.

/J
 
Vi har Dåtid fläkten och den känns bra, rejält drag i den men tyvärr så väsnas den en del!

Dåtid ugnen funkar utmärkt till allt, det jag kan störa mig "lite" på är att klockan väsnas en del. Man hör ett brummande ljud men det är inget som gör att jag avråder från köp! Fläkten går en stund efter att man stängt av den, men jag brukar lämna ungsluckan på glänt efter användning för att nyttja värmen i ungen till "rumsvärme"! ;) Den slår av efter ca 5 minuter.
 
laidback skrev:
Ett litet tips ang. spisen är att inte glömma bort att titta på layouten på plattorna. Vår whirlpool-häll från IKEA är bedrövligt uppbyggd med de stora plattorna på samma sida. Det medför att man inte kan använda den stora stekpannan och den stora kastrullen samtidigt eftersom de inte får plats utan en av dom måste stå med halva kontaktytan utanför plattan.

Helt värdelöst...

Instämmer, vår nuvarande Samsunghäll är likadan, den är helt enkelt för liten för att klara två stora kastruller samtidigt, det går bort....
 
Jag har hört (behöver inte vara sant) att Ikeas billigaste induktionshäll inte är så bra. Den klarar inte större grytor än plattorna, och piper så fort man lägger nått på den, även om hällen är avstängd.
Därför valde vi andra vitvaror. Mer att välja på, för ungefär samma priser.
 
Vi tog rubbet från IKEA ex. fläkt. Allt funkar bra utom diskmaskinen. Köp inte IKEAs diskmaskin. Vi hade tidigare en enkel Cylinda, köpt beg., som trots sin ålder var ljusår bättre än den nya.
Ugnen Dåtid, micron samma och induktionshällen som piper när man använder den som avställningsyta, funkar helt OK. Tycker för övrigt att det är stressigt med induktionshäll. Inge slow food längre, använder hellre vedspisen.
 
Köp INTE Ikeas vitvaror :@!
Fem års garanti är inget att ha när dom inte vill komma och titta på ev. fel.

SÅ dålig kvalitet! Har haft många märken men Ikea är absolut sämst. Har köpt ugn och ugn/micro. Otroligt hög ljudvolym, fläktar som går lång tid efter att man stängt av.

Mitt råd är att invänta extrapriser på högkvalitativa märken. Bättre med funktion än uteende i längden :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.