Martin_B
Såg en video med en Milwaukee skruvdragare som betedde sig lite som en mutterdragare eller hur man nu skall förklara det, men den användes för att dra i vanliga skruv i trä, franska skruv, trallskruv osv. Videon illustrerade just denna skruvdragarens "superegenskap" som gjorde att de drog i rejäla skruv utan problem, men även trallskruv osv. mycket snabbt och enkelt.

När de drog i skruvarna lät den som när man har en vanlig skruvdragare i momentläge och håller emot chucken, den liksom rasslade. Trrr.r.r.r.r.r.r.r.r.r.r.r., ja ni förstår :)

Har letat efter denna Milwaukee skruvdragarmodell men faktiskt inte hittat något och videon hittar jag inte heller, även fast jag har letat halvt ihjäl mig.

Känner ni igen modellen? Den verkar ju vara ganska speciell.
 
Alla tillverkare har en sån maskin på programmet. Sök efter slagskruvdragare eller impact driver.
 
Av din beskrivning att döma verkar det vara en vanlig slagskruvdragare (inget unikt för Milwaukee - de flesta tillverkare av någorlunda rang har sådana i sortimentet).

Googla på "Milwaukee slagskruvdragare" eller "Milwaukee impact driver" så lär du hitta det du söker.

EDIT: mattisp var några sekunder snabbare än mig på att skriva...
 
Martin_B
Nämnas bör att jag inte är helt grön vad gäller verktyg, om man säger så :D.

Kan säga direkt att det inte var en slagborrmaskin (vad är ens vitsen med slagborr när man drar trallskruv i trä?), och det var definitivt inte en mutterdragare, för det hade jag kännt igen direkt. En mutterdragare använder man ju heller inte för att dra trallskruv och andra träskruv.

Alltså denna maskin såg exakt ut som vilken borrskruvdragare som helst, men hade någon extra funktion liknande mutterdragarens kan jag tänka mig. Men det var ändå ingen mutterdragare.

Jag är 99,9% säker på att det var en Milwaukee, men om inte så måste det ha varit någon annan röd maskin som är identisk i stil och färg med Milwaukees maskiner.

Anledningen till att jag säller frågan här, är just för att maskinen verkar vara riktigt speciell och det är varken en slagborr eller mutterdragare. (Kan iallafall inte tänka mig att de är så otroligt korkade så de använder slagfunktion när de drar träskruv i trä!? och verkligen gör REKLAM för det? :D )
 
Thomas länk blev nog lite fel men du har nog redan fått svaret, slagskruvdragare. Alltså inte en slagborrmaskin.
 
Här har du ett gäng. Längst ner finns en Milwaukee.
 
För att gå lite offtopic så är slagskruvdragare jäkligt underskattat men börjar bli populärare då flera av mina icke verktygsintresserad börjat köpa små 10.8v kitt med slagskruvdragare.

Ps oftast är det inte någon extra funktion utan endast slagskruvdragare med bitsfäste och inte en vanlig chuckdragare med en extra knapp
 
Martin_B skrev:
Nämnas bör att jag är helt grön vad gäller verktyg, om man säger så :D.
Jo, det har vi förstått, men läs gärna svaren på din fråga ordentligt, så skall du finna det du letar efter:)
 
Alfredo skrev:
Thomas länk blev nog lite fel men du har nog redan fått svaret, slagskruvdragare. Alltså inte en slagborrmaskin.
Det är ju inte en slagskruvdragare han är ute efter, övertygad om att det är maskinen jag länkar till han menar. Alltså en impactdriver, med bitsfäste.
 
ThomasLindgren skrev:
Det är ju inte en slagskruvdragare han är ute efter, övertygad om att det är maskinen jag länkar till han menar. Alltså en impactdriver, med bitsfäste.
En impact driver heter slagskruvdragare på svenska. Det är inte samma sak som en borrskruvdragare med slagfunktion för att borra i hårda material.
 
ThomasLindgren skrev:
Det är ju inte en slagskruvdragare han är ute efter, övertygad om att det är maskinen jag länkar till han menar. Alltså en impactdriver, med bitsfäste.
Hm, nu blir jag osäker. Är inte slagskruvdragare samma sak som impact driver? Maskinen i din länk kallas ju uttryckligen mutterdragare, men den verkar ju ha bitsfäste... Me confused...
 
Oavsett så lär det vara den han menar det är ju rätt enkelt att förstå. Liksom flera andra som har svarat samma maskin.
 
Martin_B
Det är bara det att deras slagskruvdragare ser ut som deras mutterdragare, ungefär. Och den som jag såg snarare ut som en vanlig borrskruvdragare, inte som slagskruvdragare eller mutterdragare.

Kan jag har sett ett annat märke tro? Det var ett tag sedan nu men jag kommer ihåg det som en Milwaukee. Men jag kan ha fel vad gäller märket. Hilti har också röda maskiner men de har jag tittat på och jag kände inte igen någon av de.

Fattar inte vad det är för maskin jag har sett. Den var helgrym iallafall. Den hade två växlar och en mutterdragarfunktion för vanlig skruvning, mao slagskruvdragarfunktion. Men det såg inte ut som varken mutterdragare eller slagskruvdragare.

Har jag drömt videon eller? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.