Är sugen på att köpa en Electrolux Modell EWW14791W, den tvättar 8 kg tvätt och torkar 5 kg, fått bäst i test hos RådoRön.
Vi tumlar väldigt lite, ca 1 gång i månaden. Men tvättar dessto mer...
Finns det nackdelar med en sådan här kombimaskin??

Tja, de är ju en kompromiss. Vi hade en kombimaskin när vi bodde i lägenhet och det var ju jättepraktiskt att man kunde tvätta underkläder över natten och få dem helt torra på morgonen efter.

Som tvättmaskin betraktat funkade den bra men som torktumlare var den dock sämre. Ville man få saker torra fick man akta sig noga för att lasta den för full. Halv maskin var ganska lagom.

Om man är ute efter en tvättmaskin och vill kunna torktumla då och då eller har platsbrist så funkar det nog jättebra. Har man plats eller vill torktumla mycket ska man nog satsa på två separata maskiner.

Jag hade en sådan för ganska länge sedan. En nackdel var att den var lite sämre både på att tvätta eller torka, men jag förmodar att de utvecklat tekniken sedan dess.
En annan sak är att det tog väldigt lång tid att köra ett program.

Hade en för 15 år sedan och den var riktigt dålig.

Som sagt, en kompromiss. Det gick t.ex inte att torka lika mycket som det gick att tvätta. Så antingen fick man köra halva tvättmaskiner eller så fick man plocka ut hälften innan man torkade och sedan torka resten när första halvan var klar.

Dessutom nötte den kläderna otroligt mycket jämfört med alla andra torktumlare eller tvättmaskiner som jag har använt.

Har man inte plats för bägge så rekommenderar jag tvättmaskin + hopfällbar torkställning.

vet ju att de inte var så bra de första som kom. Undrar om utvecklingen gått framåt. Vi torktumlar nästan ingenting, typ duntäckena då man tvättar dem 1-2 ggr /år, så max 1 gång i månaden används tumlaren.

Vi köpte en sån av märket UPO. Fungerar utmärkt förutom att det inte går att tumla kortare tid än 30 min. När vi hade småbarn krävdes minst en maskin av varje men med bara en tonårsson hemma är det här en bra lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.