Hej! Har precis köpt en lägenhet i 40-tals hus och som första projekt började vi att riva ned en vägg som skall flyttas. På rör till element sitter det någon typ av isolering där röret gått igenom väggen. Tänkte lämna in på analys för asbest men är ju helg så får vänta till imorgon. Men tänkte om någon har någon idé om vad det kan vara?

• Rostigt rör med sliten isolering av okänd typ, troligen äldre material som ska analyseras för asbest, i en rivningsmiljö i 40-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Oavsett vad det är för material så får det inte röras utan tillstånd av styrelsen eftersom värmesystemet inkl. radiatorer och rören inkl. deras isolering ligger inom föreningens ansvarsområde. Det enda man brukar få göra när det gäller radiatorer och deras rör är att måla dem. Kolla stadgarna.

Men det ser inte ut som de asbesthaltiga material som har använts på rör.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
S storsmurfen skrev:
Hej! Har precis köpt en lägenhet i 40-tals hus och som första projekt började vi att riva ned en vägg som skall flyttas. På rör till element sitter det någon typ av isolering där röret gått igenom väggen. Tänkte lämna in på analys för asbest men är ju helg så får vänta till imorgon. Men tänkte om någon har någon idé om vad det kan vara?
Ok, så plocka bort isoleringen är inte ok oavsett asbest eller ej (om det inte är specificerat på annat sätt i
BirgitS BirgitS skrev:
Oavsett vad det är för material så får det inte röras utan tillstånd av styrelsen eftersom värmesystemet inkl. radiatorer och rören inkl. deras isolering ligger inom föreningens ansvarsområde. Det enda man brukar få göra när det gäller radiatorer och deras rör är att måla dem. Kolla stadgarna.

Men det ser inte ut som de asbesthaltiga material som har använts på rör.
Tackar för svar! Så plocka bort det är inget alternativ med andra ord. Har plastat in det för säkerhetsskull och stod inget i stadgarna så får prata med ordförande imorgon.

Jag skulle säga precis tvärs emot BirgitS, för en gångs skull 😀.
Orsaken är att det vanliga isolermaterialet är glasull av en äldre, mycket sticksig sort. Här ser det ut att vara något mycket finfraktionerat material som jag mycket väl kan tänka mig är asbest. Hur som helst är asbest varken radioaktivt, giftigt eller smittsamt. Så simma lugnt.

S storsmurfen skrev:
stod inget i stadgarna så får prata med ordförande imorgon
En liten undran. Står det i stadgarna att ni får flytta väggar utan att informera styrelsen?
Alternativt om styrelsen godkänt väggflytten, fick ni ingen information om dessa rör?

Jag tänker att om det var asbest skulle ni rimligen ha blivit varnade av föreningen. Men det är säkert bäst att fråga fastighetsskötare eller/och styrelsen.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S storsmurfen skrev:
Ok, så plocka bort isoleringen är inte ok oavsett asbest eller ej (om det inte är specificerat på annat sätt i

Tackar för svar! Så plocka bort det är inget alternativ med andra ord. Har plastat in det för säkerhetsskull och stod inget i stadgarna så får prata med ordförande imorgon.
Om man tar bort isolering så kommer mer värme att läcka ut på vägen till radiatorn, vilket förstås är olämpligt.

ullet
Om du fått godkänt att flytta väggen skulle jag inte bry mig om att prata med ordföranden om dom där få centimetrarna med isolering. Handlar väl om max 10 cm där röret passerade den gamla väggen?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O O skrev:
En liten undran. Står det i stadgarna att ni får flytta väggar utan att informera styrelsen?
Alternativt om styrelsen godkänt väggflytten, fick ni ingen information om dessa rör?

Jag tänker att om det var asbest skulle ni rimligen ha blivit varnade av föreningen. Men det är säkert bäst att fråga fastighetsskötare eller/och styrelsen.
Står inget i stadgan (när jag nu kollar). Men i samband med att jag började kolla upp om vilka väggar som var bärande så informerade jag styrelsen om att jag tänkte flytta nån vägg och fick då info om vilken typ av vägg som inte var ok att göra något med (då dessa var bärande) utan att avväxlas ordentligt. Tog det som ett implicit godkännande att flytta "min" ickebärande vägg.

ullet ullet skrev:
Om du fått godkänt att flytta väggen skulle jag inte bry mig om att prata med ordföranden om dom där få centimetrarna med isolering. Handlar väl om max 10 cm där röret passerade den gamla väggen?
Jo, precis är ca 10 cm där det passerat genom väggen så är inte frågan om någon större mängd. Men med det sagt så kanske jag ändå pratar med någon i styrelse. Jag inser ju nu att det är mycket som jag säkert inte tänkt på och kan ju vara bra att kolla upp så jag inte gör nått dumt av ren okunskap. Är så van att bo i eget hus med fritt fram att bara köra på med det man vill göra.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man tar bort isolering så kommer mer värme att läcka ut på vägen till radiatorn, vilket förstås är olämpligt.
Nej. Det är inte det minsta "olämpligt", snarare lämpligt, då rören kan ses som en förlängning/del av radiatorn. Bättre värmefördelning i rummet, helt enkelt. Framförallt i äldre hus med dåligt isolerade väggar.

Redigerat av moderator:
S storsmurfen skrev:
någon typ av isolering
vit gullfiber

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.