Hej! Har precis köpt en lägenhet i 40-tals hus och som första projekt började vi att riva ned en vägg som skall flyttas. På rör till element sitter det någon typ av isolering där röret gått igenom väggen. Tänkte lämna in på analys för asbest men är ju helg så får vänta till imorgon. Men tänkte om någon har någon idé om vad det kan vara?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
Oavsett vad det är för material så får det inte röras utan tillstånd av styrelsen eftersom värmesystemet inkl. radiatorer och rören inkl. deras isolering ligger inom föreningens ansvarsområde. Det enda man brukar få göra när det gäller radiatorer och deras rör är att måla dem. Kolla stadgarna.
Men det ser inte ut som de asbesthaltiga material som har använts på rör.
Ok, så plocka bort isoleringen är inte ok oavsett asbest eller ej (om det inte är specificerat på annat sätt iS storsmurfen skrev:Hej! Har precis köpt en lägenhet i 40-tals hus och som första projekt började vi att riva ned en vägg som skall flyttas. På rör till element sitter det någon typ av isolering där röret gått igenom väggen. Tänkte lämna in på analys för asbest men är ju helg så får vänta till imorgon. Men tänkte om någon har någon idé om vad det kan vara?
Tackar för svar! Så plocka bort det är inget alternativ med andra ord. Har plastat in det för säkerhetsskull och stod inget i stadgarna så får prata med ordförande imorgon.BirgitS skrev:Oavsett vad det är för material så får det inte röras utan tillstånd av styrelsen eftersom värmesystemet inkl. radiatorer och rören inkl. deras isolering ligger inom föreningens ansvarsområde. Det enda man brukar få göra när det gäller radiatorer och deras rör är att måla dem. Kolla stadgarna.
Jag skulle säga precis tvärs emot BirgitS, för en gångs skull 😀.
Orsaken är att det vanliga isolermaterialet är glasull av en äldre, mycket sticksig sort. Här ser det ut att vara något mycket finfraktionerat material som jag mycket väl kan tänka mig är asbest. Hur som helst är asbest varken radioaktivt, giftigt eller smittsamt. Så simma lugnt.
Orsaken är att det vanliga isolermaterialet är glasull av en äldre, mycket sticksig sort. Här ser det ut att vara något mycket finfraktionerat material som jag mycket väl kan tänka mig är asbest. Hur som helst är asbest varken radioaktivt, giftigt eller smittsamt. Så simma lugnt.
En liten undran. Står det i stadgarna att ni får flytta väggar utan att informera styrelsen?S storsmurfen skrev:
Alternativt om styrelsen godkänt väggflytten, fick ni ingen information om dessa rör?
Jag tänker att om det var asbest skulle ni rimligen ha blivit varnade av föreningen. Men det är säkert bäst att fråga fastighetsskötare eller/och styrelsen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 394 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 394 inlägg
Om man tar bort isolering så kommer mer värme att läcka ut på vägen till radiatorn, vilket förstås är olämpligt.S storsmurfen skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 526 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 526 inlägg
Om du fått godkänt att flytta väggen skulle jag inte bry mig om att prata med ordföranden om dom där få centimetrarna med isolering. Handlar väl om max 10 cm där röret passerade den gamla väggen?
Står inget i stadgan (när jag nu kollar). Men i samband med att jag började kolla upp om vilka väggar som var bärande så informerade jag styrelsen om att jag tänkte flytta nån vägg och fick då info om vilken typ av vägg som inte var ok att göra något med (då dessa var bärande) utan att avväxlas ordentligt. Tog det som ett implicit godkännande att flytta "min" ickebärande vägg.O skrev:En liten undran. Står det i stadgarna att ni får flytta väggar utan att informera styrelsen?
Alternativt om styrelsen godkänt väggflytten, fick ni ingen information om dessa rör?
Jag tänker att om det var asbest skulle ni rimligen ha blivit varnade av föreningen. Men det är säkert bäst att fråga fastighetsskötare eller/och styrelsen.
Jo, precis är ca 10 cm där det passerat genom väggen så är inte frågan om någon större mängd. Men med det sagt så kanske jag ändå pratar med någon i styrelse. Jag inser ju nu att det är mycket som jag säkert inte tänkt på och kan ju vara bra att kolla upp så jag inte gör nått dumt av ren okunskap. Är så van att bo i eget hus med fritt fram att bara köra på med det man vill göra.ullet skrev:
Nej. Det är inte det minsta "olämpligt", snarare lämpligt, då rören kan ses som en förlängning/del av radiatorn. Bättre värmefördelning i rummet, helt enkelt. Framförallt i äldre hus med dåligt isolerade väggar.BirgitS skrev:
Redigerat av moderator:
Liknande trådar
-
Stopp i toan. Mystisk beläggning på insidan av röret. Svart gummiliknande massa. Blivit så på 1,5 år. Någon som har en aning?
Vatten & Avlopp -
Mysterium….någon som har en aning…?
Tak & Vind -
Någon som har ett garage med källare eller övervåning där ni bor i?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Brunt pulver från kyl, någon som har en aning vad det är?
Vitvaror -
Någon som byggt med Movehome (inreda övervåning)?
Hustillverkare