Hej,

Har för inte så länge sedan grävt in stadsnät till mitt hus. Än så länge kör jag vanlig fast telefoni med telia precis som innan. Dock känner jag att det skulle vara gött att sänka kostnaderna på detta genom att ta telefoni via stadsnätet.

Tyvärr har jag lite dålig erfarenhet av detta, har för länge sedan haft alltele ip telefoni i Linköping, fungerade skitdåligt bl.a. eko på samtalen.

Därför undrar jag om ni kan rekommendera någon leverantör, med bra kvalité och pris?
Det finns t.ex. alletele, blixtvik, t3, megaphone, ephone, bredband2, kramnet och bahnhof som möjligheter att välja.

vad säger ni?

Själv har jag Affinity Telecom sedan cirka 3 år, och det funkar utmärkt. Lite ekoljud om jag ringer hem från jobbet bara, men det beror säkerligen på att vi har IP-telefoni där med. Går säkert att ordna med någon inställning också.

Nu finns inte min nuvarande prisplan att teckna längre, men de som finns är ju helt ok. Själva grejen är ju att man slipper den dyra månadsavgiften.

När du jämför priser, så kolla även upp sådant som bindningstid, porteringskostnad, om du får behålla utrustningen vid uppsägning (samt om den isåfall går att få upplåst).

Är man lite tekniskt lagd så kan det även vara av intresse om man kan koppla in sin egen teledosa (gjorde jag) eller t ex Asterisk-server. Det krävs då att man får tillgång till sina inloggningsuppgifter hos operatören, vilket inte alla är villiga att ge.

Jag får prova någon helt enkelt. Telia känns väldigt dyrt i längden, precis som du säger, den fasta avgiften är inte kul :(

Jag skulle skippa de IP-teletjänsterna som säljs direkt i stadsnätet och istället satsa på "bredbandstelefoni" från någon av de större teleoperatörerna via Internetuppkopplingen.

Jag har kört Tele2s tjänst via Södertäljes stadsnät och Bahnhof som ISP. Funkar klockrent. Dock lite eko ibland när man ringer från mobiler eller andra IP-telefoner.

Det man ska vara medveten om är att just på ISP och teleoperatörssidan finns risken att stabiliteten i tjänsten avspeglar priset. Så är Internetuppkopplingen eller telefonen viktig välj någon av de stora.

Jag har kört IP-telefoni från Tele2 i över 5 år utan problem. Jag använder det dock inte speciellt mycket.

kommer prova t3 tror jag. Verkar billigt, 99 kr/mån 0 kr till fast telefoni, 0 kr uppkopplingsavgift. (www.t3.se)

JBa skrev:
Jag skulle skippa de IP-teletjänsterna som säljs direkt i stadsnätet och istället satsa på "bredbandstelefoni" från någon av de större teleoperatörerna via Internetuppkopplingen.

Jag har kört Tele2s tjänst via Södertäljes stadsnät och Bahnhof som ISP. Funkar klockrent. Dock lite eko ibland när man ringer från mobiler eller andra IP-telefoner.

Det man ska vara medveten om är att just på ISP och teleoperatörssidan finns risken att stabiliteten i tjänsten avspeglar priset. Så är Internetuppkopplingen eller telefonen viktig välj någon av de stora.
Det var ett märkligt tips. Varför gå på en telefoni-över-internet-tjänst istället för att gå på en tjänst som är dedikerad till telefoni (och oftast är prioriterad i stadsnätet)?

Min rekommendation är tvärt om, köp en telefonitjänst genom stadsnätet, dessa kommer ge dig bättre kvalitet och högre driftsäkerhet än bredbandstelefoni.

Jag har haft Affinity i 4 år och är MYCKET nöjd!!
Fungerar bra!
Billigt!
Outstanding support!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.