Jag har för avsikt att handla på mig en Festool RS400 EQ-plus planslip och en Fein Multimaster (Select) från Hundt.

Någon här i forat hade handlat från dem och min fråga är hur de är att handla av?
De tycks i första hand vända sig till tyskar. Hur funkar det med leveranssäkerhet etc?

Finns förslag på annan handlare som säljer billigare än de hutlösa svenska firmorna?

///j
 
Jag har handlat hos Hundt fyra gånger. Allt har fungerat utmärkt varje gång. Jag har betalat i förskott till deras bankkonto. Jämför gärna priserna på Makita med de svenska priserna. Blå Bosch kan man lika gärna köpa hemma.
 
Jag kikade på den där Hundt shoppen och tyckte att de höll en rätt typisk svensk prisnivå så jag fattade inte galoppen. Det enda som jag kan priser på är Precisio CS 70 och den kostade 1200 euro och kan köpas för lite drygt 11000 SEK i sverige, inte mycket skillnad där i a f.
 
När det gäller Makita så är prisskillnaden stor. Jag köpte från Hundt en Maikita BDF 440 skruvdragare för knappa 3600 inkl. frakt. Stimus i Solna ville ha ca 5500 för den maskinen och dessutom kunde inte de leverera ngt. Jag pratade med ESSVE (Makita gen. agent) och de hade innan sommaren en rest på ca 800 maskiner med åtföljande leveranstider. Hundt levererade inom en vecka.

Vad gäller Blå Bosch så verkar de köra Europa-prissättning iaf i Tyskland, UK o Sverige. Där finns förmodligen inget att hämta närdet gäller köp utomlands, utom möjligtvis att leveransförmågan från Tyskland är bättre på nya maskiner.

Festools prissättning i Europa har jag ingen koll på, men de kanske kör samma stuk som Bosch.
 
Till MattiasP:
Som du ser är jag ingen multipostare och kan inte skicka ett PM (än). jag skulle vilja veta hur betalningsrutinerna fungerar.
Hundt's hemsidor ser ut att vara ihopsnickrade -95 :) och är en smula rudimentära. Jag har lite svårt att bestämma mig ifall det är bra eller dåligt.
I vilket fall, hur funkar det? Visakort? Eller krångel med banker?

///j
 
Man skickar ett mail på engelska eller tyska till dem och meddelar att man härmed beställer följande:....Man frågar också efter totalbelopp inklusive fraktkostnader och på vilket internationellt bankkonto det skall sättas in. Man ber också om ett referensnummer att uppge när man gör betalningen.

Sedan går man till sin internetbank och gör en utlandsbetalning, en "EU-betalning" Där kan man uppge sitt referensnummer.

Slutligen kan man skicka ett nytt mail till Hundt och tala om att man har betalat

Sen kommer grejorna på posten
 
Snabbt svarat. Hygglo dig!
:D

///t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.