5 244 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Någon som byggt hus med dessa marginaler? 10000kr över i månaden
Sida 1 av 2
Någon som byggt hus med dessa marginaler? funkar det?
Vi funderar på att bygga hus, huset kostar 1850000 nf med tomt och alla andra kostnader.
Har räknat med lån på 1,8 men har kanske en insats på ca 250000-350000kr (vinst från nuvarande hus)
2 vuxna
1 barn
Resultat budget (lån 1800000)
Inkomster 38 200 kr/mån
Barnbidrag 1 050 kr/mån
Skatt -6 915 kr/mån
Bostadsutgifter -10 495 kr/mån ränta 4,33 låst i 8 år med 1000 kr i amortering, driftkostnader.
Övriga lån 0 kr/mån
Levnadskostnader -11 810 kr/mån så ser våra kostnader ut idag i det hus vi bor i nu inkl t,ex drivmedel, mat, el mm.
Färdigt hus värderas till ca 3-3,5 milj.
Överskott 10 029 kr/mån ska gå till fickpengar och sparande
svara gärna med mer än ja eller nej, skriv gärna hur ni har det.
Vi funderar på att bygga hus, huset kostar 1850000 nf med tomt och alla andra kostnader.
Har räknat med lån på 1,8 men har kanske en insats på ca 250000-350000kr (vinst från nuvarande hus)
2 vuxna
1 barn
Resultat budget (lån 1800000)
Inkomster 38 200 kr/mån
Barnbidrag 1 050 kr/mån
Skatt -6 915 kr/mån
Bostadsutgifter -10 495 kr/mån ränta 4,33 låst i 8 år med 1000 kr i amortering, driftkostnader.
Övriga lån 0 kr/mån
Levnadskostnader -11 810 kr/mån så ser våra kostnader ut idag i det hus vi bor i nu inkl t,ex drivmedel, mat, el mm.
Färdigt hus värderas till ca 3-3,5 milj.
Överskott 10 029 kr/mån ska gå till fickpengar och sparande
svara gärna med mer än ja eller nej, skriv gärna hur ni har det.
Rent spontant tycker jag att 1,85 i totalkostnad låter väldigt billigt för ett nybyggt hus som sedan direkt är värt 3-3,5 miljoner. Stämmer verkligen de siffrorna? De nybyggen som jag har tittat på har haft byggkostnader som ligger på samma nivå som värdet.
El brukar räknas in i husets driftkostnader.
Har ni räknat med några underhållskostnader på huset samt ränteavdraget?
El brukar räknas in i husets driftkostnader.
Har ni räknat med några underhållskostnader på huset samt ränteavdraget?
18% i skatt?
Någonstans ligger en stor hund begraven. Om du kan bygga ett hus för under två miljoner och sedan sälja det för över tre miljoner, vad tvekar du på? Det enda jag skulle tveka på är om jag ska bygga fem eller tio eller...
Jag och min sambo lever för närvarande på en månadsinkomst på 29150 . Vi har lån på 1.8 och har ett barn . Detta är iofs tillgälligt då hon har några månaders högskola kvar som börjar snart och jag får annan tjänst när min utbildning är klar. Ett par månader sedan levde vi på 25150 ett par månader innan min lön steg. Vi klarar oss väldigt bra och snålar inte. Man får tänka ekonomiskt, vi har inga nya datorer eller telefoner med dyra abbonemang eller tvkanaler vi ändå inte tittar på etc.
Men visst går det, man behöver inte konsumera varje dag för att må bra. Tilläggas bör att vi kommer leva med dessa inkomsterna i två år kanske sen blir det rimligtvis gott om pengar över.
Men visst går det, man behöver inte konsumera varje dag för att må bra. Tilläggas bör att vi kommer leva med dessa inkomsterna i två år kanske sen blir det rimligtvis gott om pengar över.
Banken räknar väl inte riktigt på samma sätt.
De har en minstauppgift på vad man ska ha över när alla räkningar är betalda.
Detta beror p hur många barn man har och jag tror att 1 barn är ca 15k och två barn är ca 18k.
Det är snart ett år sedan jag kollade med detta men något i den stilen tror jag det är.
Dvs enligt banken bara 5-6k över per månad. Och det är bankens sätt man får räkna då det är de som ger lånet.
Har du pratat med banken? Kanske bättre att göra det INNAN du börjar spekulera på ett forum. Det är ju de som bestämmer om de vill ge er lån eller inte.
Har du räknat med svarta inkomster?
Senast jag kollade så om man tjänar 26k så betalar man va 6,3k i skatt per månad...
Steg 1. Kolla med banken för en korrekt kalkyl.
Steg 2. Lägg på några tusenlappar på månadskostnaden
De har en minstauppgift på vad man ska ha över när alla räkningar är betalda.
Detta beror p hur många barn man har och jag tror att 1 barn är ca 15k och två barn är ca 18k.
Det är snart ett år sedan jag kollade med detta men något i den stilen tror jag det är.
Dvs enligt banken bara 5-6k över per månad. Och det är bankens sätt man får räkna då det är de som ger lånet.
Har du pratat med banken? Kanske bättre att göra det INNAN du börjar spekulera på ett forum. Det är ju de som bestämmer om de vill ge er lån eller inte.
Har du räknat med svarta inkomster?
Senast jag kollade så om man tjänar 26k så betalar man va 6,3k i skatt per månad...
Steg 1. Kolla med banken för en korrekt kalkyl.
Steg 2. Lägg på några tusenlappar på månadskostnaden
Moderator
· Stockholm
· 52 274 inlägg
Jag börjar med att anta att skillnaden i värde och byggkostnad för det nya huset beror på att ni kanske får tomten i attraktivt område mer eller mindre gratis, ex. av en släkting?
Om man faktiskt köper tomten så finns inte den typen av vinster att göra idag, något är i så fall fel i kalkylen.
Sedan är det som sagt något konstigt med skattekalkylen, med den inkomsten borde du ha ungefär dubbelt så hög skatt, kolla!
Driftskostnader: Nu vet jag ju inte hur ni bor idag, men om ni idag bor i lägenhet så måste du räkna med en ganska kraftig ökning av driftskostnader när ni flyttar till hus. Det gäller värmekostnader, försäkringar, sophämtning vatten osv.
På produktionskostnaden bör du lägga på en del för att iordningställa tomten (om det inte redan ingår), även om tomten är perfekt plan så är det svårt att komma under 100 000. Behövs det lite mer komplicerade anläggningar, någon stödmur osv. så rakar kostnaden snabbt upp ordentligt, även om man gör mycket själv.
Din byggkostnad låter misstänkt låg, du skriver att det gäller nyckelfärdigt, om du inte redan gjort det så kolla noga vad som menas med nyckelfärdigt i det här fallet. Det begreppet har ingen juridisk/formell betydelse, det är ett marknadsföringsord inom husbranschen, som i värsta fall betyder att ni får en brädhög som skall sättas ihop.
Du skriver att ni har ett lån bundet på 8 år. Lite beroende på hur banken agerar så kan det ge problem. För i värsta fall måste ni lösa det lånet när ni säljer ert nuvarande boende, och oavsett var marknadsräntan ligger idag så kan den vara lägre vid det tillfället, då får ni betala en ränteskillnadsersättning till banken, som kan vara rejält hög just för att det är så många år kvar på lånet. Undersök vilka villkor som gäller om ni skulle vilja flytta med det lånet för att slippa "straffavgiften", det finns ingen självklarhet att man får göra så. Ex. så är jag ganska säker på att ni då inte får sälja nuvarande boende innan det nya är färdigt.
Om man faktiskt köper tomten så finns inte den typen av vinster att göra idag, något är i så fall fel i kalkylen.
Sedan är det som sagt något konstigt med skattekalkylen, med den inkomsten borde du ha ungefär dubbelt så hög skatt, kolla!
Driftskostnader: Nu vet jag ju inte hur ni bor idag, men om ni idag bor i lägenhet så måste du räkna med en ganska kraftig ökning av driftskostnader när ni flyttar till hus. Det gäller värmekostnader, försäkringar, sophämtning vatten osv.
På produktionskostnaden bör du lägga på en del för att iordningställa tomten (om det inte redan ingår), även om tomten är perfekt plan så är det svårt att komma under 100 000. Behövs det lite mer komplicerade anläggningar, någon stödmur osv. så rakar kostnaden snabbt upp ordentligt, även om man gör mycket själv.
Din byggkostnad låter misstänkt låg, du skriver att det gäller nyckelfärdigt, om du inte redan gjort det så kolla noga vad som menas med nyckelfärdigt i det här fallet. Det begreppet har ingen juridisk/formell betydelse, det är ett marknadsföringsord inom husbranschen, som i värsta fall betyder att ni får en brädhög som skall sättas ihop.
Du skriver att ni har ett lån bundet på 8 år. Lite beroende på hur banken agerar så kan det ge problem. För i värsta fall måste ni lösa det lånet när ni säljer ert nuvarande boende, och oavsett var marknadsräntan ligger idag så kan den vara lägre vid det tillfället, då får ni betala en ränteskillnadsersättning till banken, som kan vara rejält hög just för att det är så många år kvar på lånet. Undersök vilka villkor som gäller om ni skulle vilja flytta med det lånet för att slippa "straffavgiften", det finns ingen självklarhet att man får göra så. Ex. så är jag ganska säker på att ni då inte får sälja nuvarande boende innan det nya är färdigt.
Försöker vara lite tydligare.
tomt med anslutningar och planering 520000
byggherrekostnader 130000
ä-hus inkl grund oinred övervåning 1179400
vilket ger 1829400 totalt
men men det jag undrade var om vi lånar 1800000 binder lånet på 8 år (ger en ränta på 4,33)
har någonstans 250000-350000 att gå in med som kontantinsats så lånet minskar kanske lite.
utifrån dessa siffror skulle vi få ca 10000 över i månaden som ska räcka till fickpengar och sparande.
Vi bor i hus idag som kommer säljas innan något husbygge påbörjas
Våra kostnader i dag uppgår till 11810 exkl befintliga lån.
+31000 kr rent varje måndag
-11810 kostnader exkl lån
-10450 lån
=9740 kvar (fickpengar och sparande)
tomt med anslutningar och planering 520000
byggherrekostnader 130000
ä-hus inkl grund oinred övervåning 1179400
vilket ger 1829400 totalt
men men det jag undrade var om vi lånar 1800000 binder lånet på 8 år (ger en ränta på 4,33)
har någonstans 250000-350000 att gå in med som kontantinsats så lånet minskar kanske lite.
utifrån dessa siffror skulle vi få ca 10000 över i månaden som ska räcka till fickpengar och sparande.
Vi bor i hus idag som kommer säljas innan något husbygge påbörjas
Våra kostnader i dag uppgår till 11810 exkl befintliga lån.
+31000 kr rent varje måndag
-11810 kostnader exkl lån
-10450 lån
=9740 kvar (fickpengar och sparande)
Moderator
· Stockholm
· 52 274 inlägg
Men varför skulle det huset sedan bli värt 3,5 milj. i färdigt skick?
Eller enklare uttryckt om någon skulle vilja köpa ert hus för 3,5 milj, vad hindrar den personen från att själv köpa en liknande tomt för 0,5 milj och bygga själv?
Eller enklare uttryckt om någon skulle vilja köpa ert hus för 3,5 milj, vad hindrar den personen från att själv köpa en liknande tomt för 0,5 milj och bygga själv?
Varför skulle man göra det? Du har ju 10000 över? Vi har inte i närheten av de pengarna över och klarar oss bra ändå.
Det vet ni nog bäst själva om 10 000 kr är mycket eller lite för er. Brukar ni åka på dyra resor, har ni dyra hobbies, snart dags att köpa ny bil? Ingår amortering i kostnaden för lån? Risken att ni ska behöva byta något i huset de närmaste åren är ju rätt liten, men det är ju bra att ha en buffert hur som helst.
fungerade utmärkt i Luleå för ett par år sedan, tills för många fick samma idé..Alfredo skrev:
Det var många nya hus ute samtidigt och då fick de bara några hundra tusen i vinst istället.
Jag och min fru kollade på ett nybyggt Älvsbyhus och vi beräknade att det kostat ca 1,9 totalt att bygga. Det huset gick för 2,5 när det såldes.
I en annan del av staden säljs de nya husen för runt 4,5 och jag gissar att de kostar ca 3 att bygga.
Ett snabbt svar på frågan: Tio tusen i månade klarar ni lätt!
Gjorde en liknande grej för antal år sedan. Hade en tomtoch ville bygga nytt.
Vi hade räknat med 1,5 m för nf och hade ett par hundra k att skjuta in.
Det som vanligtvis brukar hända vid byggen är- "det kostar ju bara 200kr extra el.:ska vi inte ta en stenskiva istället"
Problemet blir ofta att det är i många bäckar små blir en stooor tå.
Räkna med åtminstone 10% extra på ursprungspriset för huset till tillval kanske tom.20% högre pris.
Och om du vill kunna sälja till ett högt pris tänk på utsidan- ordna en snygg lättskött ordningssam trädgård mha en trädgårdsdesigner, de brukar kunna få bättre pris på växter än du.
Så det de fakturerar för att rita upp och ev. anlägga har du igen flera gånger om.
Det enda jag skulle vilja ha haft som extra är elslingor under parkering och och fram till entrén. Dyrt men värt.
// Christian
Gjorde en liknande grej för antal år sedan. Hade en tomtoch ville bygga nytt.
Vi hade räknat med 1,5 m för nf och hade ett par hundra k att skjuta in.
Det som vanligtvis brukar hända vid byggen är- "det kostar ju bara 200kr extra el.:ska vi inte ta en stenskiva istället"
Problemet blir ofta att det är i många bäckar små blir en stooor tå.
Räkna med åtminstone 10% extra på ursprungspriset för huset till tillval kanske tom.20% högre pris.
Och om du vill kunna sälja till ett högt pris tänk på utsidan- ordna en snygg lättskött ordningssam trädgård mha en trädgårdsdesigner, de brukar kunna få bättre pris på växter än du.
Så det de fakturerar för att rita upp och ev. anlägga har du igen flera gånger om.
Det enda jag skulle vilja ha haft som extra är elslingor under parkering och och fram till entrén. Dyrt men värt.
// Christian