4 220 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Någon provat vedklyv som klyver åt båda hållen?
Dom säljs av tex Nima maskinteknik. Dom har alltså en klyvkniv i båda andarna så dom klyver både framåt och sen en ny klabb när man kör den bakåt mot den andra kniven. verkar mycket smart emn funkar den bra???
Nej, men undrat varför de bara har en kniv / kil, i en riktning. Hade de haft en kniv format som ett plustecken hade man fått ut fyra pinnar istället för två, för varje stöt.
Kanske räcker inte några få tons tryck.
Kanske räcker inte några få tons tryck.
Har själv sneglat på den varianten ock konstaterat att den är lite väl långsam och att dubbelkomandot gör att man inte riktigt kan utnyttja vitsen med att klyva i båda riktningarna.
Tror även jag sett varianter av dessa klyvar som inte är hydrauliska utan har någon sorts skruvmatning istället.
För att den klyven ska bli riktig effktiv ska kniven vara ett +, dvs göra 4st bitar direkt och det ska räcka med en knapptryckning för att klyven ska göra hela slaget så att man under tiden kan hämta nästa kubbe och lägga på plats.
Ska man deesutom använda någon form av transportör är det olyckligt att det ramlar ut ved på två ställen
Har använt en hembyggd klyv vid några tillfällen som jag uppskattat.
På den gick motorn hela tiden och kolven startades med en knapptryckning och kolven ändrade riktning vid ytterligare en tryckning på knappen. När kolven nådde ändläget alt. det gick för tungt vände kolven automatiskt åter till "hemmaläget".
Klyvkniven var höj & sänkbar, dvs snabbt omställbar för 2 eller 4 bitar.
Motoreffekten bör vara min 4kW för att få upp någon riktig fart på klyven.
Jag anser det vara vansinne att ha dubbekommando på en vedmaskin. Finns mig veterligen inget krav på det men det är ett enkelt sätt för tillverkaren att CE-märka produkten, istället för att gå den rätta vägen och göra maskinen säker utan dubbelkommandot.
Med en liten klyv med endast en kniv och dubbelkommando går det antagligen snabbare att klyva med yxa om det inte är tjurig ved. Är det riktigt tjurigt måste antagligen yxan fram ändå eftersom klyven är för klen.
Tror även jag sett varianter av dessa klyvar som inte är hydrauliska utan har någon sorts skruvmatning istället.
För att den klyven ska bli riktig effktiv ska kniven vara ett +, dvs göra 4st bitar direkt och det ska räcka med en knapptryckning för att klyven ska göra hela slaget så att man under tiden kan hämta nästa kubbe och lägga på plats.
Ska man deesutom använda någon form av transportör är det olyckligt att det ramlar ut ved på två ställen
Har använt en hembyggd klyv vid några tillfällen som jag uppskattat.
På den gick motorn hela tiden och kolven startades med en knapptryckning och kolven ändrade riktning vid ytterligare en tryckning på knappen. När kolven nådde ändläget alt. det gick för tungt vände kolven automatiskt åter till "hemmaläget".
Klyvkniven var höj & sänkbar, dvs snabbt omställbar för 2 eller 4 bitar.
Motoreffekten bör vara min 4kW för att få upp någon riktig fart på klyven.
Jag anser det vara vansinne att ha dubbekommando på en vedmaskin. Finns mig veterligen inget krav på det men det är ett enkelt sätt för tillverkaren att CE-märka produkten, istället för att gå den rätta vägen och göra maskinen säker utan dubbelkommandot.
Med en liten klyv med endast en kniv och dubbelkommando går det antagligen snabbare att klyva med yxa om det inte är tjurig ved. Är det riktigt tjurigt måste antagligen yxan fram ändå eftersom klyven är för klen.
Min erfarenhet är att man ofta bara behöver klyva in ett par centimeter i kubben så spricker den upp resten av sig själv. Min tanke var då att ta en klyv som tar 50. Ställer man tryckaren ungefär i mellanläge har man då 20 cm på en sida och 30 på den andra. Lägg i en 30 cm vedklabb och klyv bara 10 cm in i den. Den spricker då upp av sig själv och man kan stoppa. Då kan man lägga i en ny 30 cm åt andra hållet utan att behöva köra en enda cm i retur sen klyver man den på returen. Då behöver ju inte den relativt långsamma klyvtiden vara så farligt även om det självklart vore bättre om den vore snabbare.
Faxe-klyven är en riktig klyv i jämförelse med de billiga "leksaksklyvar" , kallas visst även "bordsklyvar" som finns.Leif... skrev:Har du riktigt torr och fin ved så räcker det med några cm, men ofta finns där även vresiga kubbar med kraftiga grenar/kvistar där man måste köra hela slaget och sedan backa ifrån för att få loss klabben som fortfarande hänger ihop på något vis.
Jag har en sådan här, [länk]
och returtiden är 1.5 sekunder, jag har dessutom med ett enkelt trick sett till så att den inte går tillbaka hela vägen eftersom jag oftast inte har fullt så långa bitar. Den backar då undan på dryga sekunden, den tiden känns inte besvärande lång.
3kW och ställbar kniv och snabb *mums*.
Är det dubbelkommando på den klyven?
Tyvärr är priset lite högre också
Ok, då går alltså motorn hela tiden och spaken på ventilpaketet är återfjädrande med automatisk återgång?
Priset på en sådan är 8200 + moms...
Klipper in en liten text från Faxes sida. Tror faktiskt det stämmer trots att Faxe är lite?!? partiska
Goda råd:
Vedklyvar
Våra vedklyvar kan ej jämföras med små "hobbyklyvar" som importeras och säljs genom flertalet stormarknader och postorderföretag. Dessa klyvar har inte den kapacitet och tryckkraft som krävs för att vedklyvningen ska fungera som man tänkt sig.
Kapsågar
Vi tycker man ska satsa på en kapsåg med lågt placerad elmotor som ej sitter direktmonterad på kapklingan. Detta ger en överlägsen stabilitet, vilket märks tydligt då lite tyngre stockar ska kapas.
Dessutom bör sågen kännas gedigen och ha väl tilltagna skydd för klingan.
Priset på en sådan är 8200 + moms...
Klipper in en liten text från Faxes sida. Tror faktiskt det stämmer trots att Faxe är lite?!? partiska
Goda råd:
Vedklyvar
Våra vedklyvar kan ej jämföras med små "hobbyklyvar" som importeras och säljs genom flertalet stormarknader och postorderföretag. Dessa klyvar har inte den kapacitet och tryckkraft som krävs för att vedklyvningen ska fungera som man tänkt sig.
Kapsågar
Vi tycker man ska satsa på en kapsåg med lågt placerad elmotor som ej sitter direktmonterad på kapklingan. Detta ger en överlägsen stabilitet, vilket märks tydligt då lite tyngre stockar ska kapas.
Dessutom bör sågen kännas gedigen och ha väl tilltagna skydd för klingan.