Skulle behöva hjälp med hur jag ska få ordning på mitt nätverk hemma. Tidigare ägare har dragit nätverksuttag som kanske inte är den smartaste lösningen men dom fungerar som dom ska iaf. Men har idag två wifi routrar med två olika ssid. Tänkte man skulle fixa till så det bara är ett och sen behöver jag en lösning för uthuset. Kom gärna med förslag hur ni hade gjort och vad jag behöver för att få det bra.

Kanske lång text nu men hoppas ni orkar läsa och förstår hur jag menar. Bifogar även en bild för att visa.

Fiber kommer in på våning 1, där fiberboxen sitter.

Vid fiberboxen sitter två nätverksuttag 1 och 2.

Uttag 1, leder upp till ett sovrum på våning 2, uttag 7.

Uttag 2 leder bort till andra hörnet i samma rum, uttag 3

Vid uttag 3 har jag idag en router A, för att få wifi på den våningen. Och kunna ge nätverk till uttag 4.

Uttag 4 leder till uttag 5 i ett annat rum på våning 1.

Sen då våning 2.

Uttag 7 får som sagt internet från våning1. Vid uttag 7 har jag idag en nätverksswitch för att fördela nätverket på våning 2. Så från switchen går det 3 nätverkskablar, en till en dator i samma rum. En till utag 8 och en till uttag 9.

Uttag 8 går till uttag 6 i ett annat rum på våning 2.

Uttag 9 går till uttag 10.

Vid uttag 10 sitter idag en till router med wifi, B. Detta för att få wifi på övervåningen. Wifi från våning 1 täcker inte hela våning 2. Dessutom har vi en tv som vi kan ha i uterummet så då vill jag ha wifi nära uterummet så tv fungerar.

Sen har vi ett uthus som är på väg att bli kontor. Dit finns det idag en nätverkskabel som tanken att koppla till routern på våning 1 A.

Är inne på att fixa till allt för en gång skull. Vet inte hur bra det är med två wifi router som har olika ssid. Dom är inte kopplade efter varandra men kanske bättre att bara ha ett wifi nät?

Går ju att sätta router A direkt efter fiberboxen och koppla dom andra uttagen efter den. Men då behöver jag en switch ist där den sitter idag för att koppla in nätverkskabeln från uthuset. Då skulle man få en router som ger nätverk till resten av huset, men då antar jag man inte kan ha kvar router B, dom kan väl iaf inte ge wifi båda på olika ssid? Router B vet jag har ett läge för att vara accesspunkt, så den borde man kunna ställa in enkelt.

Sen uthuset, där skulle jag vilja ha en lösning för att få några nätverksuttag. En till en dator och till en router för robotgräsklipparen. Även att det är wifi där ute som jag hoppas då täcker trädgården/altanen.

Så, det jag funderar på är, ska man byta ut allt och köra en ny lösning som kommer fungera bra? Vill inte lägga allt för mycket på det som behövs, men antar för att få bra prylar så krävs det några tusen.

Alternativ 2 är väl att behålla det jag har som det sitter idag och bara skaffa något till uthuset, frågan vad man ska ha där, en accesspunkt med flera nätverksuttag, vilken isf?

Alternativ 3, flytta om det jag har idag, så router A kommer direkt efter fiberboxen och konfigurera router B så jag får ett ssid i huset och sen en accespunkt i utehuset?

Skiss över nätverksinstallation i hemmet med fiberbox, switchar och wifi-routrar på olika våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns som att någon gammal televerkare har varit i farten här...

Vad har du för dimension på rören som detta går i?
Det bästa vore att få till ett stjärnnät av detta till att börja med.
Eventuellt ett på varje plan för att underlätta.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det känns som att någon gammal televerkare har varit i farten här...

Vad har du för dimension på rören som detta går i?
Det bästa vore att få till ett stjärnnät av detta till att börja med.
Eventuellt ett på varje plan för att underlätta.
Har inte tittat så mycket på hur rördragningen är, men känns väl inte som man igentligen behöver dra om nätverket. Mest få ordning på hur man ska koppla routrar, switchar, accespunkter?

Mitt korta svar: Mest bang for the buck tänker jag att du får såhär... Behåll en av routrarna i huset. Skaffa två bra accesspunkter (tex Unifi som nog visserligen är lite dyrare men jag vet ingen som haft problem med dem). Dessa sätts i huset på väl valda platser för att få bra täckning och du får då ett enda SSID i huset. Sätt den andra routern med eget SSID i uthuset. Du lär förmodligen behöva nån liten switch här och var också men de är så billiga numera att det nog spelar mindre roll.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
...om routern i uthuset kan köras i AP-läge är det att föredra, annars kan den kanske sitta innanför routern i huset. Beror på också om du måste kunna komma åt saker på nätverket mellan husen.

David Wallin David Wallin skrev:
...om routern i uthuset kan köras i AP-läge är det att föredra, annars kan den kanske sitta innanför routern i huset. Beror på också om du måste kunna komma åt saker på nätverket mellan husen.
tack, Så sätta router A diekt efter fiberboxen för att använda den för att skapa nätverk inne. koppla in två accespunkter efter den för att få bra wifi inne. Sen sätta den andra routern B, i utehuset, den ska gå att ställa in som en accespunkt så borde ju få samma wifi som inne och då får jag några uttag i utehuset.

Då skulle jag bara behöva köpa två accespunkter, och eventuellt en switch för att koppla in nätverkssladden från uthuset eftersom det vid det uttaget inte finns något annars att koppla vid. Eventuellt om man sätter en accespunkt där med två nätverksportar, en för nätverk in och en för nätverk ut till utehuset. Känns det som en bra lösning?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D dthompa skrev:
tack, Så sätta router A diekt efter fiberboxen för att använda den för att skapa nätverk inne. koppla in två accespunkter efter den för att få bra wifi inne. Sen sätta den andra routern B, i utehuset, den ska gå att ställa in som en accespunkt så borde ju få samma wifi som inne och då får jag några uttag i utehuset.

Då skulle jag bara behöva köpa två accespunkter, och eventuellt en switch för att koppla in nätverkssladden från uthuset eftersom det vid det uttaget inte finns något annars att koppla vid. Eventuellt om man sätter en accespunkt där med två nätverksportar, en för nätverk in och en för nätverk ut till utehuset. Känns det som en bra lösning?
Ursäkta för sent svar!
Ja det låter som att vi är inne på samma lösning.
Vet inte om det finns accesspunkter med inbyggd switch, jag tror att det är enklare att köpa en liten separat switch istället och koppla AP och uthus till.

• Gilla
dthompa
  • Laddar…
Att komplettera med två AP och någon eller några små billiga switchar tror jag löser allt på ett bra sätt. Vill du lyxa till det kan du nu eller senare köpa en AP även till uthuset. Fördelen med att köpa ett känt system (som tex redan nämnt Unifi) är att du kan komplettera med nya AP vid behov i många år framöver.

David Wallin David Wallin skrev:
Att komplettera med två AP och någon eller några små billiga switchar tror jag löser allt på ett bra sätt. Vill du lyxa till det kan du nu eller senare köpa en AP även till uthuset. Fördelen med att köpa ett känt system (som tex redan nämnt Unifi) är att du kan komplettera med nya AP vid behov i många år framöver.
kanon, tack för all hjälp. Kanske som du säger lättare att köpa två små switchar och två ap utan direkta portar.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Skippa 2 routrar.
Många har att du kan ställa en router i ap eller extender läge routing stängs då av.
Nätverksportarna förblir switch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.