Har sen en tid tillbaka fiber till huset, och har router och NAS stående intill fiberns anslutning i en garderob i källaren. Övriga apparater är kopplade trådlöst till nämnd router.

Nu är jag dock sugen på att köra lite trådat, och funderar över de "gamla" telefonrören.
Jag har ju sett att en del återanvänt dessa för att dra nätverkskabel.

Jag har ett telefonjack i närheten av "centralen" i källaren, och några på entréplan. Men kan jag veta (utan att provdra) hur det hela är kopplat. Alltså, finns det ett standardsätt som det brukar vara draget på? Strikt i serie? Som ett "stjärnnät"? Huller om buller?

/C

De gånger jag har jobbade med nyinstallation i villor drog vi allt i serie, jag skulle tro att det är vanligast. Alltså en stor slinga mellan alla uttag.

S
I äldre hus (läs 1990 tals hus eller äldre) så sitter telejacken högst troligt i serie eftersom det aldrig installerades stjärnnät på telefonin i villor.

Men det är la bara o provrycka lite? Det är kul att decka i sånt där :)

Jodå, visst går det att testa lite, och det blir kanske så jag gör till slut.
Eller rättare sagt, egentligen letar jag nog fortfarande efter ett annat bättre alternativ, för jag har i princip telefonjack exakt där jag inte behöver datauttag, och saknar telefonjack där jag vill ha datauttag. Tanken var dock att åtminstone merparten av kabeldragningen, skulle kunna gå i befintliga rör...

Vi får se hur det blir...

/C

Har du en vind så går det att borra ner slang i innerväggar och sätta rotdosor.

Demmpa skrev:
Har du en vind så går det att borra ner slang i innerväggar och sätta rotdosor.
Jo, det är klart. Men då är det det där med att gå igenom diffusionsspärren på en massa ställen och så.
Och hur är det, har det varit vanligt med tvärgående reglar i innerväggar, som jag antar försvårar den manövern?
(Mitt hus är byggt -72)

/C

S
Om du inte har helrenoverat med en ny diffspärr under senare år så kan du nog räkna med att läckage som blir vid snyggt tagna hål i diffspärren är försumbara i sammanhanget.

Det fanns inga liggande reglar i mitt hus från 69, tror inte det har varit vanligt. Ytterväggarna däremot är byggda som ett rutnät :D

SueCia skrev:
Om du inte har helrenoverat med en ny diffspärr under senare år så kan du nog räkna med att läckage som blir vid snyggt tagna hål i diffspärren är försumbara i sammanhanget.

Det fanns inga liggande reglar i mitt hus från 69, tror inte det har varit vanligt. Ytterväggarna däremot är byggda som ett rutnät :D
Ja, så är det kanske. Jag har ju faktiskt dessutom gjort ett par hål redan för antennsladd som kommer från vinden, men de har jag (tyvärr) inte dragit i väggarna utan utanpåliggande.

Ok, låter ju bra.
Kan inte på rak arm komma på ett enda ställe i huset där jag skulle vilja eller behöva sätta ett nätverksuttag på en yttervägg, så det kanske är en lösning jag ska fundera på.
Framförallt möjliggör det ju faktiskt uttag i alla sovrum samt kök och vardagsrum vilket "telefomrörsmodellen" inte stöder lika bra.

/C

Hur gammalt är ditt hus? Om det inte är ett helt nybyggt hus så är diffusionsspärren mest för syns skull. I många gamla hus så la man diff-spärren på vinden mellan takstolarna vilket gör att det direkt fattas 5cm diff-spärr vid varje takstol, då spelar en millimeterstor glipa vid ett elrör ingen roll alls. I mitt hus har de dessutom slarvat med att dra diff-spärren på vinden ända ut mot ytterväggarna, det fattas ca 20cm mot varje yttervägg, trots det så har jag i princip inte en enda svart prick på råsponten så det är andra faktorer som är viktigare för mögeltillväxten än diff-spärren.

Om du har tvärgående reglar i innerväggarna som kan försvåra dold dragning av elrör är svårt att gissa. Det beror helt enkelt på hur ditt hus är konsturerat. Har du stående råspont i väggarna så är risken större för att du har liggande reglar men det är inte säkert. Det går dock att lösa även sådana problem. För en tid sedan så fanns det en tråd här på BH om att borra inuti väggarna med hjälp av en lång fjädrade borr. Tyvärr så hittar jag inte den tråden nu men någon annan kanske är skickligare på att söka än vad jag är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.