Hejsan alla!

Bor i äldre fastighet med betongavlopp som löper ca 40m från källare till avloppshuvudstam vid fastighetsgräns.

Februari: Vårt elnätsbolag kontaktade oss och ville lägga in ny elkabel till elcentralen på fastigheten i februari månad, de grävde från vägen ca 30 meter in på tomten och återställda allt fint.
Mars/April: Översvämmning i brunnarna i källaren där avloppsvatten tränger upp - spolbil löser stoppet. Inga problem i kommunens huvudstam, stoppet är på vår sida.
Sommar: Märker av trög avrinning i avloppet av och till.
Oktober: Nu ny översvämmning i källaren och stopp i avloppet. Spolbil filmar och hittar en större sten fastkilad och grus i röret precis under en okänd spolbrunn (den har legat under marknivå de år vi bott här tydligen). Gräver ytligt utan att finna någon brunn.

Efter kontakt med kommunen framkommer på karta från -80 talet att spolbrunnen troligen är utmärkt där. Den är belägen precis där elnätsbolaget grävde i våras och där stenen nu befinner sig - enligt spolbilen är spolbrunnen troligen trasig och sten+grus åkt in via den.

Elnätsbolaget är kommunalägt och jag är i kontakt med både kommun och elnätsbolag där jag försöker hävda att vi aldrig haft problem med avloppet innan och att vi nu ser tecken på att röret/spolbrunnen är trasig och de måste gräva upp o kika. De hävdar att elkabel endast grävs ner på 60cm och bör ej ha påverkat avloppet. Men spolbrunnen bör ju ha varit ytligare än så och rimligen kunnat åverkas under grävning enligt mig. Möter ett visst motstånd från både kommun och elnätsbolag - jag förstår att bevisfrågan är svår men kausalsambandet att våra avloppsbekymmer börjar 1månad efter de har varit och grävt på platsen borde väga tungt? Aldrig haft problem innan på 2 år.

Bifogar situationsplanen från 80-talet med grävområde och trasigt avlopp.

Kan jag stå på mig? Finns råd att ge?
 
  • Handritad situationsplan med markerat grävt område, spolbrunn, rörledningar och notationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag krävt att dom kommer ut och gräver upp där ledningen går, så man kan se hur det ser ut. Om det du säger stämmer, så lär det ju till 95% bero på deras grävning och då ska dom stå för det.
Men samtidigt ska man ha med i beräkningarna att dessa sista 5% kan bli att kosta vad deras grävning kostar. Om det sen är juridiskt rätt eller inte, får någon annan svara på.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
#1 kanske är att försöka lokalisera spolbrunnen och inspektera den.
Om det inte är så att de grävt bort den helt och hållet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det kan ju vara så att spolbrunnen grävts/plockats bort vid ett tidigare tillfälle och att inget märkts så länge marken låg stilla. Men då elbolaget rörde runt i jorden kanske det trillade in en del jord/sand/sten. Då skulle jag säga att ser inte är deras fel.

Eller så har de råkat gräva bort översta halvmetern av brunnen men struntat i att åtgärda eller säga nått.
 
Claes Sörmland
Hur ser avtalet ut med elnätsbolaget gällande grävande på er tomt? Det är inte så att de har friskrivit sig så att du som fastighetsägare garanterar att deras ledning inte blockeras av andra ledningar? I så fall finns ju inget att hämta utan ansvaret ligger på dig.

Jag har svårt att tänka mig att elnätsbolagets jurister skulle acceptera att bolaget tar på sig ansvar för varje skada som skulle kunna inträffa när man gräver på tomtmark. Det skulle ju kunna blir hur dyrt som helst.
 
Jag tror det är svårt att få ersättning. Visst, elbolaget har väl säkert gjort fel, men värdet på den 40+ år gamla spolbrunn de eventuellt förstört är försumbart.

Bit i det sura äpplet och sikta på att åtgärda problemet snarare än att få någon annan att ta smällen.
 
Om dom nu förstört avloppet när dom grävde, har jag svårt att se hur dom skulle slippa ansvaret att reparera.
Skillnad vore om dom skulle grävt in till huset och husägaren uttryckligen sa att det är fritt att gräva.

Men nu uppfattat jag att dom enbart grävde förbi hans fastighet och då antagligen skade hans rör.
 
Claes Sörmland
perra i skogen perra i skogen skrev:
Om dom nu förstört avloppet när dom grävde, har jag svårt att se hur dom skulle slippa ansvaret att reparera.
Skillnad vore om dom skulle grävt in till huset och husägaren uttryckligen sa att det är fritt att gräva.

Men nu uppfattat jag att dom enbart grävde förbi hans fastighet och då antagligen skade hans rör.
Elnätsbolagets entreprenör har grävt på TS fastighet för ny elservis dit som det verkar.

Kolla som sagt avtalet med elnätsbolaget, det är det som avgör om ersättning är aktuellt.
 
För att få någon klarhet i hur det ser ut i backen måste det filmas, filmades det inte vid första stoppet som spolades.
 
Lyytis Lyytis skrev:
Hejsan alla!

Bor i äldre fastighet med betongavlopp som löper ca 40m från källare till avloppshuvudstam vid fastighetsgräns.

Februari: Vårt elnätsbolag kontaktade oss och ville lägga in ny elkabel till elcentralen på fastigheten i februari månad, de grävde från vägen ca 30 meter in på tomten och återställda allt fint.
Mars/April: Översvämmning i brunnarna i källaren där avloppsvatten tränger upp - spolbil löser stoppet. Inga problem i kommunens huvudstam, stoppet är på vår sida.
Sommar: Märker av trög avrinning i avloppet av och till.
Oktober: Nu ny översvämmning i källaren och stopp i avloppet. Spolbil filmar och hittar en större sten fastkilad och grus i röret precis under en okänd spolbrunn (den har legat under marknivå de år vi bott här tydligen). Gräver ytligt utan att finna någon brunn.

Efter kontakt med kommunen framkommer på karta från -80 talet att spolbrunnen troligen är utmärkt där. Den är belägen precis där elnätsbolaget grävde i våras och där stenen nu befinner sig - enligt spolbilen är spolbrunnen troligen trasig och sten+grus åkt in via den.

Elnätsbolaget är kommunalägt och jag är i kontakt med både kommun och elnätsbolag där jag försöker hävda att vi aldrig haft problem med avloppet innan och att vi nu ser tecken på att röret/spolbrunnen är trasig och de måste gräva upp o kika. De hävdar att elkabel endast grävs ner på 60cm och bör ej ha påverkat avloppet. Men spolbrunnen bör ju ha varit ytligare än så och rimligen kunnat åverkas under grävning enligt mig. Möter ett visst motstånd från både kommun och elnätsbolag - jag förstår att bevisfrågan är svår men kausalsambandet att våra avloppsbekymmer börjar 1månad efter de har varit och grävt på platsen borde väga tungt? Aldrig haft problem innan på 2 år.

Bifogar situationsplanen från 80-talet med grävområde och trasigt avlopp.

Kan jag stå på mig? Finns råd att ge?
Har du godkänt dragningen/placeringen av ny elkabel? Att korsa ledningar måste man göra ibland men att lägga rakt ovan VA...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.