B
D Daniel 109 skrev:
Vilka avgifter är det ni gnäller på? Vad är det ni tror att kommer att drabba mikroproducenter?
Det känns som att de som är kritiska till stor del missat vad det handlar om. Dels är det inte någon avgift till EU, det är övriga nätanvändare som ska slippa sponsra solkraft, dels drabbar det inte mikroproducenter, efter som de redan betalar nätavgiften.
Du citerar fel person. Jag gnäller ingenstans om avgifter.

Men jag har noterat på en rad olika områden att Sverige tolkar eu-regelverket på ett sätt som avviker ifrån många andra länder.
 
Jag kan förstå att det kan bli problem med elnätet om flera installerar solceller i ett område med ett elnät som inte är byggt för mikroproducenter. Framtida elnät kommer att byggas för ett mer robust system med många lokala producenter. Jag har svårt att tänka mig att vi inte ska ha många lokala elproducenter när solkraften blir allt billigare efter hand som tekniken och verkningsgraden förbättras.
Bäst är det om vi bara har en nätägare som tänker långsiktigt och hushållar med våra skattepengar istället för att de går till aktieägare i Sverige och utomlands.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det blir inte mer robust av att nätet måste hållas stabilt även mär flödet går baklänges vid vissa tillfällen. Solkraften avlastat inte nätet alls när belastningen är som störst. Solkraften leder alltså till högre krav på elnätet, inte lägre.
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Jo det påstods vara ett ”tillfälligt lån”
Får man mer el på marknaden av att du får köpa skattefritt?
Vill man subventionera produktion så finns det effektivare sätt än att subventionera en installationsbransch som ändå inte hinner med eller att göra elkonsumtion skattefri.
Varför missförstår du medvetet?
Nej man får inte mer el på marknaden beroende på skattereglerna. Man får däremot mer el på marknaden för att jag nettoproducerar. Säljer mer än jag köper. Var tror du mellanskillnaden tar vägen??? Kommer det ut på marknaden tror du?
Hittar inte inlägget där jag säger tillfälligt lån....
Jag är definitivt ingen anhängare av bidrag. Däremot tror jag att bidrag ibland kan påverka viss riktning t ex solcellsinvest. Hade jag visst vad jag idag hade jag köpt celler även utan bidrag! Enda skillnaden hade varit något längre tid til ROI.
Vad har du själv gjort för att bidraga till omställningen som pågår, antingen vi vill eller inte?
Men då håller du med om att installationsbidraget är en bra affär för staten?
 
  • Gilla
Lasse Ln
  • Laddar…
Nej, det håller jag inte med om.
 
K
D Daniel 109 skrev:
Nej, det håller jag inte med om.
Ja, det var en retorisk fråga, noterar att dina argument inte håller vadpå något sätt.
Konstaterar också att du inte kan svara på frågan vad just du bidrar med för omställningen.
 
K Klacken skrev:
Ja, det var en retorisk fråga, noterar att dina argument inte håller vadpå något sätt.
Konstaterar också att du inte kan svara på frågan vad just du bidrar med för omställningen.
Var för omställning?
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I min mening bör elproduktion vara centraliserad i ett I-land
Håller med. Bygg om Vasastan till en vindkraftpark.
 
  • Haha
  • Gilla
Reqans och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Håller med. Bygg om Vasastan till en vindkraftpark.
Eller iallafall blåshålet som är torsplan. Finns två fula torn man kan riva
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I min mening bör elproduktion vara centraliserad i ett I-land
Lägg till "tycke och smak" till det, så har du mig nästan...:crysmile:
 
Här försöker man både bidrag för miljön och spara en slant till sig själv . Då ska man straffas med avgifter! så det tar ännu längre tid att betala tillbaka solanläggningen‍♂️och som vanligt skylla på att det är EU som ställer kravet
 
  • Arg
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
U Uffemorfar skrev:
Här försöker man både bidrag för miljön och spara en slant till sig själv . Då ska man straffas med avgifter! så det tar ännu längre tid att betala tillbaka solanläggningen‍♂️och som vanligt skylla på att det är EU som ställer kravet
Ett nollsummespel för miljö och klimat som bäst. Smutsig tillverkning, smutsig distribution. Smuts vid returer och reperation.
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
U Uffemorfar skrev:
Här försöker man både bidrag för miljön och spara en slant till sig själv . Då ska man straffas med avgifter! så det tar ännu längre tid att betala tillbaka solanläggningen‍♂️och som vanligt skylla på att det är EU som ställer kravet
Straffas man om man inte får subventioner på andras bekostnad?
Nu uppfattar jag inte att det blir någon avgiftshöjning heller.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Straffas man om man inte får subventioner på andras bekostnad?
Nu uppfattar jag inte att det blir någon avgiftshöjning heller.
Yes, så är det. Den som inte utnyttja ROT och RUT får betala skatt för den som nyttjar bidragen.
 
D Daniel 109 skrev:
Straffas man om man inte får subventioner på andras bekostnad?
Nu uppfattar jag inte att det blir någon avgiftshöjning heller.
Folk vänjer sig snabbt vid olika former av bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.