K Klacken skrev:
Bara tjafs från din sida! Med ditt resonemang kunde man ju stänga all svensk produktion o köpa från Polen Tyskland . För har vi ingen el så bara importerar man.
Ja, det är ju en lösning. Det skulle ge staten lika stora intäkter på elskatten. Att du får ett avdrag är inte ett nollsummespel.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Titta på bilden bara till denna artikel
Jag har inte någon bild i den här artikeln.
 
K
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är ju en lösning. Det skulle ge staten lika stora intäkter på elskatten. Att du får ett avdrag är inte ett nollsummespel.
Nej definitivt inget nollsummespel!!! Staten kommer nämligen att över tid få stora intäkter från dessa anläggningar. På min anläggning kommer staten att break even efter ca 4,5år. Resten av livslängden är det en ren kassako.
 
Hur räknar du egentligen? Du får bidrag för att installera, du får skatteavdrag när du köper el. Ändå tror du att staten vinner på det.
Normala solcellsparker har inte de förutsättningarna.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jag tittar ut i vårt område och ser inte det du hänvisar till. Får åka flera kilometer innan jag hittar något hus med gamla blå solpaneler med vita busbars.
Jättevanligt. Dessutom finns det inga paneler som matchar gamla hus
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Jag har inte någon bild i den här artikeln.
Solpaneler på ett tak, artikeltext om höjda nätavgifter som påverkar solenergiproducenter i enlighet med EU-regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
D Daniel 109 skrev:
Hur räknar du egentligen? Du får bidrag för att installera, du får skatteavdrag när du köper el. Ändå tror du att staten vinner på det.
Normala solcellsparker har inte de förutsättningarna.
Mitt inlägg gällde det gröna avdraget som även kan ses som ett statligt "lån".Ang 60-öringen så är anledningen att staten troligen inte vill använda alternativet att man momsregistrerar sig då administrationskostnaden troligen skulle överskrida intäktern. (Ungefär som skatten på t ex videoband på 80-talet som nåt snille kom på). Intentionen med 60-öringen är att man inte skall betala skatt på den el som man skickar ut på nätet, och sedan köper tillbaka. Ingenting annat!
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Krock med EU:s regelverk ger dyrare nätavgift för mikroproducenter av solel.

microproducenter av solel bidrar till att minska risken för avstängning av elabonnenter. Då borde inte någon höjning av nätavgiften drabba solelsproducenten! Kostnaden för nätet bör tacksamt bäras av alla elabonnenter

Du kan läsa artikeln här: Nätavgifter för solpaneler kommer höjas - 130 000 husägare påverkas
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jättevanligt. Dessutom finns det inga paneler som matchar gamla hus
Så ingen ska/få sätta upp paneler för att du personligen tycker det är fult.:rofl:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Så ingen ska/få sätta upp paneler för att du personligen tycker det är fult.:rofl:
Anders våta dröm är att ingen ska få göra något alls som han inte tycker om. Spelar ingen roll om det är att sätta upp solceller, köpa en bil eller dricka ett dåligt rödvin hemma på kammaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I min mening bör elproduktion vara centraliserad i ett I-land
 
  • Älska
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K
tveksamt tveksamt skrev:
Anders våta dröm är att ingen ska få göra något som han inte tycker om. Spelar ingen roll om det är att sätta upp solceller, köpa en bil eller dricka ett dåligt rödvin hemma på kammaren.
Med den finkänsligheten borde "någon" radera sin profilbild;)
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Mitt inlägg gällde det gröna avdraget som även kan ses som ett statligt "lån".Ang 60-öringen så är anledningen att staten troligen inte vill använda alternativet att man momsregistrerar sig då administrationskostnaden troligen skulle överskrida intäktern. (Ungefär som skatten på t ex videoband på 80-talet som nåt snille kom på). Intentionen med 60-öringen är att man inte skall betala skatt på den el som man skickar ut på nätet, och sedan köper tillbaka. Ingenting annat!
Men att du inte betalar skatt på el du köper bara för att du sålt el är definitivt inte ett nollsummespel. Finns det någon vettig anledning att det ska vara så?
 
K
D Daniel 109 skrev:
Men att du inte betalar skatt på el du köper bara för att du sålt el är definitivt inte ett nollsummespel. Finns det någon vettig anledning att det ska vara så?
Vem har sagt att 60-öringen var ett nollsummespel?
Anledningen kan väl vara att man vill ha ut så mycket el som möjligt på marknaden. Det var vu inte så länge sedan som man kampanjade för sparsamhet, eller hur?
 
Jo det påstods vara ett ”tillfälligt lån”
Får man mer el på marknaden av att du får köpa skattefritt?
Vill man subventionera produktion så finns det effektivare sätt än att subventionera en installationsbransch som ändå inte hinner med eller att göra elkonsumtion skattefri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.