Va? Att du slipper betala skatt för köpt el bara för att du sålt el lär knappast staten få tillbaka.
Din matematik går inte ihop.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Eriksgatan
D Daniel 109 skrev:
Va? Att du slipper betala skatt för köpt el bara för att du sålt el lär knappast staten få tillbaka.
Din matematik går inte ihop.
Vem riktar du den kommentaren till?
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Måste ändå känna lite skadeglädje mot alla dessa människor som valt att förstöra utsikten för sina grannar
För en del är skadeglädjen den enda och bästa glädjen de har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
För en del är skadeglädjen den enda och bästa glädjen de har.
inte för mig, bara när det är för de som förtjänar det. Som folk som förstör för andra. Solpaneler är ett otyg.
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Måste ändå känna lite skadeglädje mot alla dessa människor som valt att förstöra utsikten för sina grannar
Solceller på ett tak förstör väl inte utsikten, taket har ju varit där innan solcellerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Solceller på ett tak förstör väl inte utsikten, taket har ju varit där innan solcellerna.
Titta på bilden bara till denna artikel
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Krock med EU:s regelverk ger dyrare nätavgift för mikroproducenter av solel.

Du kan läsa artikeln här: Nätavgifter för solpaneler kommer höjas - 130 000 husägare påverkas
Om EU avser använda detta regelverk fullt ut lär vi ju slippa vindkraft, den slås ut direkt pga av de höga avgifterna… Jag utgår då från att vindkraften själv får stå för anslutnings- och nätavgifter.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Va? Att du slipper betala skatt för köpt el bara för att du sålt el lär knappast staten få tillbaka.
Din matematik går inte ihop.
På den el jag säljer (till grannen?) debiterar staten energiskatt samt moms. Vad är det som är så svårt att förstå?
 
Eriksgatan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Måste ändå känna lite skadeglädje mot alla dessa människor som valt att förstöra utsikten för sina grannar
Menar du s k "renoverare" i Stockholm, som skräpar ned sina trädgårdar med byggavfall? ;)
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
På den el jag säljer (till grannen?) debiterar staten energiskatt samt moms. Vad är det som är så svårt att förstå?
Ja, grannen betalar energiskatt precis som vanligt. Men det är ingen extrainkomst för staten som kompenserar för att du köper skattefritt. Grannen skulle köpt skattad el oavsett.

Edit: stavning.
 
Eriksgatan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Titta på bilden bara till denna artikel
Sluta bara att titta på bilden, och titta ut istället, så mår du nog bättre... :rofl:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Menar du s k "renoverare" i Stockholm, som skräpar ned sina trädgårdar med byggavfall? ;)
det går att städa upp.
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Sluta bara att titta på bilden, och titta ut istället, så mår du nog bättre... :rofl:
Hur tänker du?
 
K
D Daniel 109 skrev:
Ja, granen betalar energiskatt precis som vanligt. Men det är ingen extrainkomst för staten som kompenserar för att du köper skattefritt. Grannen skulle köpt skattad el oavsett.
D Daniel 109 skrev:
Ja, granen betalar energiskatt precis som vanligt. Men det är ingen extrainkomst för staten som kompenserar för att du köper skattefritt. Grannen skulle köpt skattad el oavsett.
Bara tjafs från din sida! Med ditt resonemang kunde man ju stänga all svensk produktion o köpa från Polen Tyskland . För har vi ingen el så bara importerar man.
 
Eriksgatan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur tänker du?
Jag tittar ut i vårt område och ser inte det du hänvisar till. Får åka flera kilometer innan jag hittar något hus med gamla blå solpaneler med vita busbars.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.