Hur är 4G täckningen där du bor?
 
@MorganG rent krast sitter du i knät på att någon ska få för sig att det kanske är dax att kolla om någon vill efteransluta sig i ditt område. Enklast är att se över en 4G anslutning eller ADSL och vänta ut IP-Only. Eller så projekterar du det som behöver göras själv. Vad behöver grävas på tomten? Var sitter närmaste anslutningspunkt? Hur gjorde de när de kopplade in grannen? När du vet omfattningen av detta så leta rätt på den lokala underentreprenören som gjorde den ursprungliga installationen/grävningen, eller en lokal serviceentreprenör som arbetar för IP-Only. Att hitta rätt personer/firma kan vara lättare sagt än gjort. Poängen är att hitta någon som har arbetat med IP-Only och således har något formellt godkännande att öppna upp deras utrustning och förstår vad man behöver göra för att koppla in dig.

Om du nu efter detta får tag i någon som du lyckas få ut för att se över anslutningsmöjligheterna så är nog IP-Only mycket mera tillmötesgående att ansluta dig eftersom allt det administratoriska redan är löst.

Ett annat alternativ är att hitta 10 grannar till som vill ha fiber. Då börjar det bli lönsamt att lägga tid på er.
 
  • Gilla
MorganG
  • Laddar…
hsd
Kolla med Kommunen, det kan finnas något övergripande i avtalen som reglerar nybyggen
Även PTS bör veta mer om avtal och vilka operatörer som är verksamma i Ditt område
I vår Kommun har fiberbolaget tvingats till framdragning till alla fastigheternas gräns för möjlig efteranslutning, dock vet jag inte hur det är med nybyggen
 
Jag är fortfarande nyfiken på var i landet detta är?
 
M MorganG skrev:
Jag har försökt göra en formell beställning men det vill de inte ta emot. Jag ska återkomma vid senare tillfälle. När detta tillfälle inträffar är inte definerat. Frågar dig AndersS, som verkar vara lite insatt, vad rekommenderar du? Är det bara att vänta på bättre tider?
Du har oturligt just nu hamnat i tid när IP Only försöker ordna upp sina projekt (förutsätter att det är den enda fiberleverantören).
* Fortsätt att ligga på IP Only och kanske åtminstone kunna få göra en intresseanmälan

Nu vet vi inte vilka arbeten IP Only gör i området, pågår det utrullning av nytt fibernät eller är man klara med nätet? Vilken typ av område är det, tätort eller landsbygd (antal fastigheter i området och anslutningsgrad kan ju påverka )?
Att jaga en entreprenör som ska utföra arbeten för att se om du kan anslutas utan uppdrag från IP Only, nja, de flesta brukar ha fullt upp och om det är en enstaka anslutning i efterhand ska du ju få ett pris vad det kostar, brukar inte vara samma som vid utrullning. Risken är att du drar på dig kostnader då du inte har några garantier för anslutning, dvs hur ser förutsättningarna ut för att ansluta dig enligt mitt tidigare inlägg! Inget jag skulle bränna krut på med IP Onlys nuvarande förutsättningar, men det blir ditt beslut.

Så ska vi hålla oss till fakta är det bara IP Only som kan ge dig svaret på hur och om de vill göra en anslutning.
Sedan så skulle jag leta efter mobila alternativ utifrån den osäkerhet som finns.
 
  • Gilla
MorganG
  • Laddar…
När vi byggde vårt fibernät, för typ 12-13 år sedan kalkylerade vi med viss nyanslutning och lämnade plats för detta i varje nod. Finns inkopplingsmöjligheterna i närmaste nod borde det vara möjligt att gräva ner släng själv mellan nod och bostad och sedan be någon ackrediterad firma komma och blåsa samt koppla fibern.
 
Har du följt trådarna gällande IP Only när du gav ditt förslag att själv börja gräva?
 
A AndersS skrev:
Har du följt trådarna gällande IP Only när du gav ditt förslag att själv börja gräva?
Jag har läst inläggen i denna tråd. Varför undrar du?
 
Finns säkert många som känner till och brottats med grävtillstånd och markavtal. Nu vet vi inte TS förutsättningar men tar vi IP Onlys stora problem har det varit just grävtillstånden. Ska vi välja Trafikverkets område måste den som äger fiberslangen söka tillstånd utifrån det är deras "ledning" som ska förläggas, sedan kan entreprenör/etc söka tillstånden men om Trafikverket följer sina regler ska sökande person ha fullmakt från fiberoperatören/ledningsägaren. Så det är inte bara att gräva och för annan mark t.ex. privat mark ska det även finnas avtal, etc, som sedan också reglerar rätten att gräva och underhålla"ledningar" och innebörden av det och det är ledningsägaren som ska äga avtalet.
Så jag förstår inte hur man som privat person utan projektering av anslutning och godkännande av fiber/ledningsägaren ska kunna börja gräva och lägga fiberslang/duct i TS fall med IP Only som ägare (gäller nog merparten av fiberoperatörerna)
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Jag har läst inläggen i denna tråd. Varför undrar du?
Se mitt inlägg som jag hann skriva precis före, Jag undrade för att det idag är helt orealistiskt till 99,999%.
 
A AndersS skrev:
Se mitt inlägg som jag hann skriva precis före, Jag undrade för att det idag är helt orealistiskt till 99,999%.
Att gräva på sin egen tomt kräver inga tillstånd. Från tomtgräns till nod borde redan finnas tillstånd eftersom fiber redan finns. Att köpa slang är 100% möjligt. Att få fibern blåst är 100% möjligt. Återstår inkoppling i nod, vilket borde kunna lösas med lokal kompetens. Det enda Iponly behöver göra i detta fallet är att säga ok till inkoppling i nod, vilket väl är ganska billigt för att få en ny kund.

Så tänker jag.
 
Sannolikheten att man får tillåtelse att gräva längs fiberförläggningen är inte stor.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
harry73
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Från tomtgräns till nod borde redan finnas tillstånd eftersom fiber redan finns.
Det krävs inte bara tillstånd för att ha fiber i marken. Det krävs också tillstånd för att gräva. Och sedan ska det kontrolleras att återställningen blir bra.
Och som redan nämnt, skulle IP-only inte uppskatta om någon gräver i närheten a deras ledningar. Vem ska betala när det blir skada på en ledning?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Att gräva på sin egen tomt kräver inga tillstånd. Från tomtgräns till nod borde redan finnas tillstånd eftersom fiber redan finns. Att köpa slang är 100% möjligt. Att få fibern blåst är 100% möjligt. Återstår inkoppling i nod, vilket borde kunna lösas med lokal kompetens. Det enda Iponly behöver göra i detta fallet är att säga ok till inkoppling i nod, vilket väl är ganska billigt för att få en ny kund.
Så tänker jag.
Vi glömmer egen fastighet.
Det finns ingen fiber från tomtgräns den blåser man efter färdig anslutning.
Det finns ingen fiberslang/duct som vi/TS känner till fram till fastigheten då det är nybyggnation.
Grannen 50m bort har fiber installerat.
Vi vet inte om det är projekterat för en fastighet till fiberslang/duct mässigt.
Vi vet inte om det är 50m, 500m, etc, till anslutningspunkt för fastigehten (nod, FOS, fiberskåp, etc)
Till grannen finns det säkert avtal om rätten till ledning, men det är IP Only som har den. Ingen annan får nyttja den rätten än IP Only och på uppdrag av dem.
IP Only, Telia, etc, dvs de större operatörerna tillåter inte ditt förslag till lösning till 99,999%.

Och inte minst, IP Only säger Nej till beställning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det krävs inte bara tillstånd för att ha fiber i marken. Det krävs också tillstånd för att gräva. Och sedan ska det kontrolleras att återställningen blir bra.
Och som redan nämnt, skulle IP-only inte uppskatta om någon gräver i närheten a deras ledningar. Vem ska betala när det blir skada på en ledning?
Stating the obvious.

Svar på frågan: Den som gräver. Också ganska självklart.

Som jag skrev i mitt första svar så gick jag igenom hela denna process för många år sedan och är väl bekant med vad som krävs. Det jag inte har erfarenhet av är Iponly. Kanske är de ett unikt företag som inte vill tjäna pengar utan att jobba för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.