H hus520 skrev:
Jag skulle prata med grannen och gräva ner ett rör till honom och sedan ansluta på deras fiber via en nätverkskabel.

Enkelt och smidigt.
Det var ju smidigt...för "dig".
Kul när "något" händer.
 
harry73
Jag kan tycka att det är bra att IP-Only fokuserar på att koppla in alla som redan väntar sen länge på sin anslutning och inte prioriterar enskild hushåll som av diverse anledningar begär efteranslutning.
Sedan borde såklart alla som vill ansluta sig på ett befintligt nät förr eller senare få den möjligheten.
Råd till TS är att redan nu gräva tomrör på tomten, och jag skulle gräva ner flera stycken. Inte bara bra för fiber, men också so reserv ifall ett tomrör går sönder eller man vill ha el ut på tomten. Också bra om de kommer in i huset på ett lämpligt ställe.

Och har ni bra kontakt med grannen kan ni som redan sagt fråga denne om man får ansluta sig på deras bredband så länge. Vill man göra det officiellt kan man kanske fråga IP-Only om de kan ordna ett extra IP adress till grannen som du använder (med eget abonnemang?)
 
Visst har TS en rättighet att ha tillgång till "grundläggande internetuppkoppling och telefoni"!
Nätägare har också lagstiftade skyldigheter att tillhandahålla detta till slutanvändare.

PTS, Post- och telestyrelsen, är den myndighet TS skall vända sig till för att få hjälp med denna rättighet.
I denna länken beskrivs hur TS kan gå vidare och anmäla till PTS
https://pts.se/sv/privat/internet/b...undlaggande-internetuppkoppling-och-telefoni/

Tvåa på bollen, Dowser4711 hade visst redan med länken!
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Visst har TS en rättighet att ha tillgång till "grundläggande internetuppkoppling och telefoni"!
Nätägare har också lagstiftade skyldigheter att tillhandahålla detta till slutanvändare.

PTS, Post- och telestyrelsen, är den myndighet TS skall vända sig till för att få hjälp med denna rättighet.
I denna länken beskrivs hur TS kan gå vidare och anmäla till PTS
[länk]
Vad ska han anmäla? Grundläggande uppkoppling finns redan idag via 4G.
 
L least skrev:
Vad ska han anmäla? Grundläggande uppkoppling finns redan idag via 4G.
TS ursprungliga fråga berörda vilka rättigheter TS har:
M MorganG skrev:
Borde inte det vara en rättighet 2019 att få möjlighet till fiber?
En rättighet som TS kan använda sig av regleras i: Förordning (2018:20) om stöd för åtgärder som ger tillgång till telefoni och funktionell tillgång till internet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1820-om-stod-for-atgarder-som-ger_sfs-2018-20

Här kan man läsa: 3 § I denna förordning avses med funktionell tillgång till internet att det finns en fast nätanslutningspunkt som är utformad så att data kan tas emot med en hastighet om lägst 10 Mbit/s.
 
Och vem är tvingad att dra fram fibern? Det kan ju finnas flera aktörer inom samma område.
Och så vitt jag kan se står det att "tillgång till internet får stöd för åtgärder som ger sådan tillgång."
Det handlar alltså om att få stöd till att ordna anslutningen.
 
Det är ingen som är skyldig att dra fram fiber. När de får utbyggnadsstöd har de i sllmänhet ett krav att ansluta alls som vill innom utbyggnadsområdet. Men det är inte ett lagkrav, utan ett krav för att få bidragen.
 
E elmont skrev:
Och vem är tvingad att dra fram fibern? Det kan ju finnas flera aktörer inom samma område.
Och så vitt jag kan se står det att "tillgång till internet får stöd för åtgärder som ger sådan tillgång."
Det handlar alltså om att få stöd till att ordna anslutningen.
Nätägaren har ett flertal skyldigheter att förhålla sig till. Ett antal av dessa regleras i Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation.

I 5 kapitlet anges att en nätägare kan förplikats att:
5 kap. Tjänster till slutanvändare m.m.
Samhällsomfattande tjänster
1 § Om det behövs för att nedanstående samhällsomfattande tjänster ska finnas tillgängliga till överkomliga priser, får den som bedöms lämplig för det förpliktas att till överkomligt pris
1. uppfylla rimliga krav på anslutning till ett allmänt kommunikationsnät i en fast nätanslutningspunkt i stadigvarande bostad eller fast verksamhetsställe,
 
Var i landet är detta?
 
Snyggthus: läste du sista stycket i paragrafen?
 
Redigerat:
Snyggthus, vilken nätägare är det som har skyldigheten? Jag känner till flera ställen där det är mer än en "nätägare" på samma område.
 
Ni kan skippa all all den där lagtexten av klippta delar då det bara blir lösrykta fragment samt att det kom ett domslut gällande rätten att avveckla kopparnätet och att Telia, eller någon annan operatör, inte var skyldig att lösa alla tänkbara fall. Finns många trådar om det bl.a. annat denna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nu-boerjar-telia-montera-ner-kopparnaetet.274880/
Som vissa kanske läst mellan raderna har jag haft en ganska god insyn i det arbete som påbörjades runt 2009,

Konkret, har TS mobiltäckning i området har staten uppfyllt sitt löfte och PTS kommer inte att driva något ärende om finansierad speciallösning. Men gräv gärna lite i de äldre trådarna.
 
  • Gilla
StefanP och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ni kan skippa all all den där lagtexten av klippta delar då det bara blir lösrykta fragment samt att det kom ett domslut gällande rätten att avveckla kopparnätet och att Telia, eller någon annan operatör, inte var skyldig att lösa alla tänkbara fall. Finns många trådar om det bl.a. annat denna.
[länk]
Som vissa kanske läst mellan raderna har jag haft en ganska god insyn i det arbete som påbörjades runt 2009,

Konkret, har TS mobiltäckning i området har staten uppfyllt sitt löfte och PTS kommer inte att driva något ärende om finansierad speciallösning. Men gräv gärna lite i de äldre trådarna.
Får tacka för alla bra svar. Personligen tycker jag fiber är snudd på lika viktigt som El. Upplägget som gäller med El och ägandet av elnätet, att även ett privat bolag som t ex Eon har skyldighet att dra fram el, borde gälla även fiber. Det är ju ändå så att fri marknad inte råder på detta område, för då hade jag kunnat betalt ett högre pris till en annan entreprenör för att få installera fiber. Nu är svaret att det inte går alls, villet då förvånar mig. Men det ordnar sig nog ändå till slut...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Skilnaden är att en annan aktör får bygga ett parallellt nät, så gormellt finns det en möjlighet till konkurrens. Men i praktiken är det ju i allmänhet monopol. Både el och datanät borde vara offentliga.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har redan gjort det utifrån TS förutsättningar i mina första inlägg bl.a.:
Har du gjort en formell beställning hos IP-Only (om det går att göra) och fått ett formellt svar? Annars är risken stor att man inte vill ta tag i ditt ärende.
Men möjligheten att du ska få fiber framöver är väl ganska stor men kanske inte just nu utan om man gör en senare efteranslutning i projektet eller om det blir eftermarknadsförsäljning.


Tyvärr läser man inte vad som skrivs utan hoppar bara in efter sista inlägget;)
Jag har försökt göra en formell beställning men det vill de inte ta emot. Jag ska återkomma vid senare tillfälle. När detta tillfälle inträffar är inte definerat. Frågar dig AndersS, som verkar vara lite insatt, vad rekommenderar du? Är det bara att vänta på bättre tider?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.