A AndersS skrev:
Vi glömmer egen fastighet.
Det finns ingen fiber från tomtgräns den blåser man efter färdig anslutning.
Det finns ingen fiberslang/duct som vi/TS känner till fram till fastigheten då det är nybyggnation.
Grannen 50m bort har fiber installerat.
Vi vet inte om det är projekterat för en fastighet till fiberslang/duct mässigt.
Vi vet inte om det är 50m, 500m, etc, till anslutningspunkt för fastigehten (nod, FOS, fiberskåp, etc)
Till grannen finns det säkert avtal om rätten till ledning, men det är IP Only som har den. Ingen annan får nyttja den rätten än IP Only och på uppdrag av dem.
IP Only, Telia, etc, dvs de större operatörerna tillåter inte ditt förslag till lösning till 99,999%.

Och inte minst, IP Only säger Nej till beställning.
Som sagt... jag är bekant med rutinerna. När det byggts nya hus här i området har inget av det du tar upp varit några problem. Vi sålde iofs vårt nåt till den lokala elleverantören. Måhända är Iponly svårare att ha att göra med.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Stating the obvious.

Svar på frågan: Den som gräver. Också ganska självklart.

Som jag skrev i mitt första svar så gick jag igenom hela denna process för många år sedan och är väl bekant med vad som krävs. Det jag inte har erfarenhet av är Iponly. Kanske är de ett unikt företag som inte vill tjäna pengar utan att jobba för det?
Sök på IP Only här på forumet och i media så förstår du problemet. Och Nej, ber om ursäkt först, men din erfarenhet gäller inte längre.
 
A AndersS skrev:
Och Nej, ber om ursäkt först, men din erfarenhet gäller inte längre.
Okej... och vad har gjort den obsolet? Använder den as we speak i samband med två pågående byggen.

Problemets kärna verkar vara att Iponly är ett skitföretag.
 
Har samma problem här, fibern är fördragen och sticker upp vid infarten. Men ingen jävel vill kännas vid och dra in den till huset..

Ett tips är att ringa Telia och säga att du varken har fiber eller ADSL. Jag fick 4G utan begränsning + antenn.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Då är det ju väldigt mycket bättre förutsättningar. Även om jag är tvärsäker på att du inte har fiber till gränsen.
 
harry73
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Stating the obvious
Vem bestämmer hur stor skadan är? Och hur blir det om ip only senare gräver och skadar din kabel?
Varför skulle en ledningsägare sätta sig i såna problem?

Pm jag fattar dig rätt, hade ni en fiberförening som projekterade och grävde ner fiber med förutsättningar att det är lätt att efteransluta.
Sedan sålde ni nätet men har fortfarande kontakter med dom och hjälper till med att ordna efteranslutningar. Stämmer det?
 
harry73 harry73 skrev:
Vem bestämmer hur stor skadan är? Och hur blir det om ip only senare gräver och skadar din kabel?
Varför skulle en ledningsägare sätta sig i såna problem?

Pm jag fattar dig rätt, hade ni en fiberförening som projekterade och grävde ner fiber med förutsättningar att det är lätt att efteransluta.
Sedan sålde ni nätet men har fortfarande kontakter med dom och hjälper till med att ordna efteranslutningar. Stämmer det?
Ja. Du förstår mig rätt.
 
harry73
Då förstår du kanske att ni har helt andra förutsättningar än ts att ordna en efteranslutning
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
H
Hos mig så har vi varken fiber eller fast telefoni.
Då erbjuder Telia något som heter framtidens nät.
4g mobilt internet med full fart och obegränsad surf.
Tror jag har 31 mbit hastighet via bredbandskollen.
Fördelen är att det är mobilt så man kan ha med på semestern med fri surf
 
  • Gilla
MorganG
  • Laddar…
windestal
H Hallerudsbo skrev:
Hos mig så har vi varken fiber eller fast telefoni.
Då erbjuder Telia något som heter framtidens nät.
4g mobilt internet med full fart och obegränsad surf.
Tror jag har 31 mbit hastighet via bredbandskollen.
Fördelen är att det är mobilt så man kan ha med på semestern med fri surf
Vad är månadskostnaden för detta?
 
H Hallerudsbo skrev:
Hos mig så har vi varken fiber eller fast telefoni.
Då erbjuder Telia något som heter framtidens nät.
4g mobilt internet med full fart och obegränsad surf.
Tror jag har 31 mbit hastighet via bredbandskollen.
Fördelen är att det är mobilt så man kan ha med på semestern med fri surf
Funkar det att ta med din router från bostaden till valfri plats i Sverige och få obegränsad surf?
Jag hade för mig att Telia begränsade tjänsten till bostaden och den aktuella bas som ger dig täckning.
 
Stickan56
H Hallerudsbo skrev:
Beror på hastighet och om du vill ha hemtelefon.

[länk]
På 5 år sparar man då in kostnaden för installation av en fiberservis om man nu kan välja.

Stickan
 
När det gäller ts så handlar det såklart om kostnader. Det är samma kostnad att skicka ut folk som kopplar in en person som att koppla in 30 st på samma gång. Då inser man snabbt att det blir ganska svårt att koppla in enstaka även om man tycker det är "enkelt" Det är ju därför det oftast handlar om intresseanmälningar och att man kanske går ihop en del.
Annars är det säkerligen inga problem att få det inkopplat om man ber om en offert och acceptererar den. Men det kanske kostar 50k och kanske mer ändå.
 
H
Stickan56 Stickan56 skrev:
På 5 år sparar man då in kostnaden för installation av en fiberservis om man nu kan välja.

Stickan
Det beror på.
Alla bor inte där det finns chans att få fiber.
Finns liv utanför Stockholm med där faktiskt folk vill bo.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.