Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Om ni bygger skulle jag ändå lägga en slang för att dra in en fiberdukt i. Mest för att slippa få tomten uppgrävd när/om fibern någon gång i framtiden kommer på plats.
Man kan även få reduktion på priset.
Jag har IP-only och priset reducerades med 5000:- tack vare egen grävning.

Stickan
 
D Daniel 109 skrev:
Fibermarknaden är privat, de kopplar in de som de tror är lönsamma. Dvs så många kunder som möjligt för lägsta kostnad.
Stämmer inte helt. När du bygger nytt nät med bidrag så ska ett projektområde definieras och inom det området ska alla med permanent boende erbjudas anslutning till samma kostnad som övriga. Inga områden inom projektområdet får undantas exkluderat tätort med visst antal fastigheter, men det är inget problem för där kan man bygga utan bidrag i normalfallet.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det är korrekt, Staten har åtagit sig att säkerställa att så många som möjligt får tillgång till telefoni och bredband med 10Mbit.
Det är något som levereras via Skanovas kopparledningar eller mobilnätet.
Om du inte får detta till ditt hus står det dig fritt att kontakta PTS som är den myndighet som har översynen.

Privata aktörers egna fibernät är inte en del av detta och jag ser inte varför de ska tvingas koppla in dig bara för att det nu råkar passa dig, helt oavsett deras egna situation?

I vissa lägen kan de ha tilldelats bidrag för utbyggnationen som kan ha villkor kring hur inkoppling ska ske, men det brukar mest vara knutet till vissa procent-tal och tidsfrister för den ursprungliga utbyggnationen.
Det är sällan det står något krav på efteranslutning i de avtalen.
Ber om ursäkt om jag är lite burdus nu, men merparten av detta är felaktigt.;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer inte helt. När du bygger nytt nät med bidrag så ska ett projektområde definieras och inom det området ska alla med permanent boende erbjudas anslutning till samma kostnad som övriga. Inga områden inom projektområdet får undantas exkluderat tätort med visst antal fastigheter, men det är inget problem för där kan man bygga utan bidrag i normalfallet.
Det har jag inte sagt något om. Naturligtvis har bidragen villkor. För tillfället fokuserar iponly enbart på nya områden där de kan få bidrag. Det kan då få många anslutna till en bra kostnad och mutar in monopolområden.
 
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt om jag är lite burdus nu, men merparten av detta är felaktigt.;)
Nej, det stämmer faktiskt till stor del. Men det gäller bara där inte finns någon kommersiell lösning. Dvs där inte finns mobil, koppar eller fiber i närheten. Det är inte en framkomlig väg för ts. Det gäller i praktien ett fåtal hushåll i norrlands inland.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har jag inte sagt något om. Naturligtvis har bidragen villkor. För tillfället fokuserar iponly enbart på nya områden där de kan få bidrag. Det kan då få många anslutna till en bra kostnad och mutar in monopolområden.
Jo, det jag kommenterade var "Fibermarknaden är privat, de kopplar in de som de tror är lönsamma. Dvs så många kunder som möjligt för lägsta kostnad".
Sedan kan man välja vilka projektområden som man etablerar sig inom. Men inom ett projektområde kan du inte undanta flera kilometer långa anslutningar till enskilda fastigheter.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det stämmer faktiskt till stor del. Men det gäller bara där inte finns någon kommersiell lösning. Dvs där inte finns mobil, koppar eller fiber i närheten. Det är inte en framkomlig väg för ts. Det gäller i praktien ett fåtal hushåll i norrlands inland.
Tyvärr är det felaktigheter och om du läser mina första inlägg har jag delvis redan besvarat TS frågor.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Stickan56
Kan ni inte komma med förslag hur TS skall få fiber istället.

Stickan
 
  • Gilla
StefanP och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt om jag är lite burdus nu, men merparten av detta är felaktigt.;)
Kan du vidareutveckla?
 
Har redan gjort det utifrån TS förutsättningar i mina första inlägg bl.a.:
Har du gjort en formell beställning hos IP-Only (om det går att göra) och fått ett formellt svar? Annars är risken stor att man inte vill ta tag i ditt ärende.
Men möjligheten att du ska få fiber framöver är väl ganska stor men kanske inte just nu utan om man gör en senare efteranslutning i projektet eller om det blir eftermarknadsförsäljning.


Tyvärr läser man inte vad som skrivs utan hoppar bara in efter sista inlägget;)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan du vidareutveckla?
Det finns spaltmeter om detta i olika trådar där vi diskuterat och förklarat statens ansvar, Skanova från bolag till varumärke, staten har inget med Telia att göra annat än som ägare, skyldigheter att leverera, etc.
Så för att jag med flera inte ska fortsätta skriva sönder tråden stannar jag här.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Surt för TS. Men det finns som sagt ingen rättighet till fiberanslutning.
Kollade ni inte upp detta med husleverantören/kommunen innan kontraktskrivandet?
 
H
Jag skulle prata med grannen och gräva ner ett rör till honom och sedan ansluta på deras fiber via en nätverkskabel.

Enkelt och smidigt.
 
  • Wow
  • Gilla
Silver00 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns spaltmeter om detta i olika trådar där vi diskuterat och förklarat statens ansvar, Skanova från bolag till varumärke, staten har inget med Telia att göra annat än som ägare, skyldigheter att leverera, etc.
Så för att jag med flera inte ska fortsätta skriva sönder tråden stannar jag här.
Ja? Därför formulerade jag mig som jag gjorde.
Staten har i ett antal olika former beslutat att så många som möjligt ska ha tillgång till telefoni och "bredband" (vilket i dagsläget väl formuleras som 10Mbps)
Tillgång innebär inte att det är någon kostnadsfri rättighet.

När det gäller kopparnätet så har Skanova ensamrätt på det.
Men, det finns inget krav på att telefoni/bredband ska ske på det viset, mobilnätet anses fullgott.

PTS är tillsynsmyndighet och om du inte kan få telefoni eller 10Mbps bredband dit du bor kan du ansöka om åtgärder från dem. https://pts.se/sv/privat/internet/b...undlaggande-internetuppkoppling-och-telefoni/

Privata fibernät tvingas generellt inte att ansluta någon.
De kan dock i vissa fall beviljats bidrag för etablering i ett visst område och det bidraget kan ha vissa tvingande villkor, men jag har hittills inte sett något som har haft krav på efteranslutning av nya fastigheter.

På vilket vis är merparten av ovanstående felaktigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.