Hej!

Min fru och jag köpte nuvarande bostad i februari 2022. Vi står på lagfarten seden 2022-02-07. Taxerad ägare står fortfarande (enligt lantmäteriet) som förra ägaren. Borde det inte uppdaterats automatisk vid årsskiftet? Betyder det dessutom inte att förra ägaren har fått betala vår fastighetsskatt för 2023?

Claes Sörmland
JesperKn JesperKn skrev:
Hej!

Min fru och jag köpte nuvarande bostad i februari 2022. Vi står på lagfarten seden 2022-02-07. Taxerad ägare står fortfarande (enligt lantmäteriet) som förra ägaren. Borde det inte uppdaterats automatisk vid årsskiftet? Betyder det dessutom inte att förra ägaren har fått betala vår fastighetsskatt för 2023?
Den som ägde huset 1 jan är den taxerade ägaren. Så säljaren är taxerad ägare för året 2022 och ni för 2023.

Normalt gör man upp vid tillträdets likvidavräkning så att ni som köpare betalar motsvarande andel av fastighetsskatten som de månader som ni äger huset till säljaren.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den som ägde huset 1 jan är den taxerade ägaren. Så säljaren är taxerad ägare för året 2022 och ni för 2023.

Normalt gör man upp vid tillträdets likvidavräkning så att ni som köpare betalar motsvarande andel av fastighetsskatten som de månader som ni äger huset till säljaren.
Präcis så jag läst det - men enligt lantmäteriet står förra ägaren fortfarande som taxerad ägare - även om vi äger fastigheten sedan Februari 2022 - borde väl ha uppdaterats 1/1/2023?

Claes Sörmland
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
Vi köpte vårt hus i mars 2022. När jag söker på vår adress på Lantmäteriets "Vem äger fastigheten" står våra namn och jag är rätt säker på att vi kunde se det redan i somras. Vår bank skickade även ett kvitto från lantmäteriet på inbetalningen av lagfart och pantbrev.

Jag hade nog kontaktat Lantmäteriet om jag var er och ev även er bank (om de som för oss skötte inbetalningen till Lantmäteriet).

Claes Sörmland
bygg_katt bygg_katt skrev:
Vi köpte vårt hus i mars 2022. När jag söker på vår adress på Lantmäteriets "Vem äger fastigheten" står våra namn och jag är rätt säker på att vi kunde se det redan i somras. Vår bank skickade även ett kvitto från lantmäteriet på inbetalningen av lagfart och pantbrev.

Jag hade nog kontaktat Lantmäteriet om jag var er och ev även er bank (om de som för oss skötte inbetalningen till Lantmäteriet).
I fastighetsregistret och därmed tjänsten Min fastighet så anges ju som Ägare under fliken Ägande den som har lagfarten. Under fliken Ekonomi listas Taxerad ägare. Har du även kollat under Taxerad ägare?

bygg_katt bygg_katt skrev:

Ägande står rätt, inga problem där. Det är under "Ekonomi" (där du även ser inteckningar ) och punktet "Taxerad ägare" att förra ägaren fortfarande står uppförd nu 13 månader senare. :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Oj den fliken låg lite gömd

Man deklarerar ju dock för förgående år. Det innebär alltså att fastighetsskatten för 2023 kommer på 2024 års deklaration. Så då stämmer det nog att föregående ägare står kvar 1 jan 2023 eftersom hen ska betala för 2022.

• Text om fastighetsskatts betalning vid ägarbyte, hänvisning till Skatteverkets webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.