Jag gjöt platta till källare igår och hann inte riktigt med att glätta riktigt hela plattan utan det blev att jag rev det sista lite grovt för att få bort toppar.

Jag tänkte därför spackla upp ojämnheterna med betongspackel.

Hur lång tid behöver jag vänta?
 
Kom igen nu alla betongexperter! ;)
 
Är det inte bättre att flytspackla för att få det plant?
 
Det blir inte planare med flytspackel! Jag ska dessutom slipa av plattan efteråt med diamantslip (HTC).

Flytspackel tål inte lika mycket som betong så därför vill jag ha betongen kvar i så stor utsträckning som möjligt.

Jag har läst att plattan behöver brinna 28 dagar innan man lägger flytspackel. Skulle gissa att det inte behövs alls lika lång tid för att betongspackla de "gropar" som finns där jag inte hann riva ordentligt.
 
Verkligen ingen som vet? Jag tänkte kanske spackla plattan i helgen.
 
Du kan inte spacka ner till 0 mm, minsta man kan lägga på för bra resultat är 10 mm. Så att bara ta groparna är inte så lätt.

Anledningen till att man ska vänta är ju att plattan krymper en hel del på dessa 28 dygn.
 
Är det dyrt?
 
Tror att det var rätt dyrt, köpte det när jag gjorde verkstadsplattan där kissekatten fick för sig att springa över plattan vid sämsta tänkbara tillfälle efter gjutningen.

Små förpackningar med 5kg. Inget för större jobb.
 
B
vänta med att behandla gjutning tills den brunnit helt. ska slipa gjutningen så glöm bort spackling. blir så fult då
 
Mmm, kanske bäst att vänta 28 dygn ändå. Spackla måste jag för att slipa ner så djupt som det behövs går inte (kanske 3-4 mm som mest). Det viktigaste är att plattan är funktionell!
 
Så här såg det förresten ut när jag var färdig med plattan efter gjutning.
 
  • källarplattan 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
jäkligt fin gjutning du har gjort.
fattar inte vad du menar med slipningen.
 
Här är en närbild på det område jag inte riktigt hann med.

Lite begreppsförvirring tror jag; det jag inte riktigt hann med var att riva och glätta. Det jag ska göra nu är att spackla och sedan slipa med diamantslip (stor 3-fas-maskin).
 
  • källarplattan 021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
glöm bort spackling. slipa mer med maskinen bara.
det kommer bara jävlas med dig om du spacklar.
du ska slipa bort matrial, inte lägga på
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.