5 081 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
NÄR ska pantberv & lagfart betalas vid husbygge?
Hej på er!
Jag och min sambo ska bygga hus detta år. Vi har lite funderingar som vi hoppas att en vänlig själ där ute kan hjälpa oss med
Jag och min sambo ska bygga hus detta år. Vi har lite funderingar som vi hoppas att en vänlig själ där ute kan hjälpa oss med
- Vi undrar när räkningen för pantbrev och lagfart kommer? Beräknas pantbrevet utifrån byggnadskriditen? Kommer räkningen med det samma då man börjar nyttja pantbrevet?
- När betalar man in lagfarten, då huset är klart?
Självbyggare
· Blekinge
· 31 inlägg
Hej hej. Vi köpte nyss en tomt och när köpet är klart så skickade vi in ansökan om lagfart omgående och sen dröjde det några veckor å sen fick vi en räkning. Pantbrev har vi inget så det är jag lite osäker på men jag tror att du betalar det när du skaffar pantbrevet och jag tror att du betalar 1 procent av pantbrevets värde i avgift
Tack för ditt svar Farbrordane! Som jag har förstått baseras lagfarten på husets taxeringsvärde, hur hur? Hur kan de då beräkna lagfargen innan huset är färdigbyggt och värderat ? Eller betalade du endast in en lagfart på självaste tomten?
Självbyggare
· Blekinge
· 31 inlägg
Vi betalade enbart för tomtens värde och dom byggnader som står där nu
Lagfart är ett bevis på att man äger en fastighet, Fastighet är lika med tomt på denna finns fastighetstillbehör såsom byggnader etc. så köper man enbart en tomt så är det den man får en lagfart på enligt fastighetens tax.värde.
Självbyggare
· Blekinge
· 31 inlägg
Det vet jag inte men det tror jag inte. Vad jag har förstått så är det en avgift för att skriva över fastigheten från förra ägaren till den nya å då borde det inte spela någon roll vad man gör sen med tomten. Men det är ju bara vad jag tror å även om det är sällsynt så här jag haft fel förr
När jag tog mitt byggkreditiv så drogs de pengarna därifrån direkt för detta, alltså lagfart för tomten och kostnaden för pantbrev drogs bort från tillgänglig kredit så det ligger reserverat till när det behövs.cecar33 skrev:
Liknande trådar
-
Stötte på patrull när jag borrade för frånluftsventilation, vad göra?
Fasad -
Vad ska jag använda för material när jag lagar trappsteg utomhus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur nära en sjö kan man borra efter dricksvatten?
Vatten & Avlopp -
Momsavdrag på byte av tak på näringsfastighet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Benarolja över ett lackat entreparti?
Färg, Måla & Tapetsera