Jag har i min nuvarande central, (som skall flyttas av olika anledningar) trefasgrupper till luftvatten-värmepumpen, elpannan, spishällen och en trefasgrupp som är kopplad till tvätt/tork/kyl (en per fas).

Inga av dessa är avsäkrade med en trepolig säkring, utan alla är enpoliga. Detta har iofs funkat under många år, men är det rätt?
 
Ja det är OK.

Kravet på trepolig brytning gäller när man har en trefasgrupp som driver både trefasapparater (eller tvåfas), men även något med enfasmatning. Skälet är att om en säkring bryts till enfasapparaten, så kan den späningssättas bakvägen via en trefasapparat, om en sådan finns inkopplad.

Men bortsett från kraven så är det bra med flerpolig brytning till många apparater. Elmotorer trivs väldigt dåligt med att sakna en fas. Det skyddar man visserligen med en motorskyddsbrytare, men det ger lite extra säkerhet för motorn om man ser till att säkringen bryter samtliga faser.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Finns det något krav? Diazed då?
 
Reglerna tillåter brytning av en enskild fas, men samtidigt finns krav på att detta inte leder till fara. Skyddet mot dessa faror behöver inte bestå av ett trepoligt överströmsskydd. Det kan t.ex också vara ett motorskydd eller enskilt (extra) överströmsskydd för den enfas som tas ut från en blandad trefasgrupp (precis som en elcentral fungerar).

Jag misstänker dock detta har varit en liten gråzon genom tiderna som man blundat lite för, inte minst med tanke på avsaknaden av trepoliga diazeder...

Numera finns trepoliga effektbrytare och dvärgbrytare, och ett krav på ett trepoligt överströmsskydd i de fall som hempularen beskriver lär vara på tal har jag hört. Det är ju den enklaste lösningen.
 
Hmm...det låter som om elkonsulterna får läsa på.....
 
Skyddet kan även vara att systemet skyddas av JFB, det blev här i Sverige en av de gråzonsuppluckringar som efterträdde de direkta förbuden mot de flesta fall av blandade en- och flerpoliga laster på samma grupp som fanns tidigare. Detta främst då som personskydd men även förhöjd brandrisk vid vissa fel bör man tänka på och där kommer flerpoliga säkringar in.

Den ofta här på BH framförda åsikten att såna säkringar är oproportionellt dyra kan jag inte hålla med om, många fabrikat är i stort samma pris som 2 eller 3 stycken enpoliga och bara obetydligt dyrare än så.
 
Jag anser att man bör sträva mot att uppnå hög elsäkerhet. Går det ut en femledad kabel bör den vara avsäkrad med en förreglad dvärgbrytare. Bryter man spänningen blir kabeln strömlös istället för delvis strömlös. Trefas apparater skall utan undantag vara förreglade.
 
i 3 fas gruppen kan nollan vara strömförande om man tror sig har slagit av en säkring medans de andra två är aktiva.
tex du har spittrat en 3fas grupp till 3 belysningsgrupper etc. du bryter en fas (L1) och börjar koppla. Det du inte vet är att längre bort på slingan sitter L2 och lyser. Vad tror du händer om du klipper och tar i nollan medans L2 fortfarande är aktiv?

Jag finner det aldrig någon anledning till att köra 3st en pol säkringar istället för en st 3 pol säkring i nya anläggningar.
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
i 3 fas gruppen kan nollan vara strömförande om man tror sig har slagit av en säkring medans de andra två är aktiva.
Jag finner det aldrig någon anledning till att köra 3st en pol säkringar istället för en st 3 pol säkring.
Vid 3-fasmatade belysningsgrupper är det nästan alltid 3st 1-pol......
 
Kanske bara är hemma hos mig :p men nollan till tex belysningen i två rum leder ju inte tillbaka någon ström från en annan säkring!
så slår man av en säkring så leder ju inte nollan på "den slingan" tillbaka någon ström från en annan fas!
kör med trepoliga säkringar på allt med trefas, mestadels garaget men även till bergvärmepannan och spisen som går på tvåfas, då med en tvåpolig!
 
Annan och annan, i trefasgrupper finns normalt en gemensam N-ledare fram till en dosa, eller kanske fram till ett uttag. Denna kan bli spänningssatt i det fall fullmoon beskriver.

Börjar inse att det enda rätta här är krav på ett trepoligt överströmsskydd...
 
Ja det köper jag! Men i mitt fall så är en trefasgrupp till för trefas, inte för att delas upp till belysning/vägguttag. Det finns det enfassäkringar för :)

Om fallet är så att en trefasgrupp delas upp mellan olika enfasuttag så bör det väl vara en trepolig brytare!
 
Enk Projektet skrev:
Vid 3-fasmatade belysningsgrupper är det nästan alltid 3st 1-pol......
Underlättar felsökning enormt när det blir kortis i ett don, samt man slipper att en hel lokal blir helt mörk på grund av ett enda fel.. :)

Men visst, det är samma faror som tidigare nämnts..
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.