Hej allihopa!

Planterade i höstas en häggmispelhäck. Blev tillsagd att klippa denna i vår (ja, jag vet, våren är en bra bit bort här uppe, men ändå). Nu är frågan exakt vad detta innebär. Ska jag klippa den innan den fått liv överhuvudtaget eller ska jag vänta tills den knoppas eller vad det heter? Min största fasa är ju att den 60 meter långa häcken är stendöd, men så illa ska det väl inte vara. :)
 
Grantoppen skrev:
Hej allihopa!

Planterade i höstas en häggmispelhäck. Blev tillsagd att klippa denna i vår (ja, jag vet, våren är en bra bit bort här uppe, men ändå). Nu är frågan exakt vad detta innebär. Ska jag klippa den innan den fått liv överhuvudtaget eller ska jag vänta tills den knoppas eller vad det heter? Min största fasa är ju att den 60 meter långa häcken är stendöd, men så illa ska det väl inte vara. :)
Det finns olika åsikter om när första klippningen av en nyplanterad häck bör ske: första våren eller efter något år. Själv tycker jag de som rekommenderar att man väntar ett år har vettiga argument: Det första året behöver plantorna kraft för att utveckla sitt rotsysystem. Bladverket ger dem energi genom fotosyntesen. Ska den nyplanterade busken genast lägga kraft på att skjuta nya skott efter hård beskärning så finns det mindre kraft till att utveckla rötterna. Låter logiskt, tycker jag. Men jag vet att många växtaffärer rekommenderar beskärning redan första våren. Vet inte varför, faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.