Hej!

Har precis jämnat av ett källargolv med lite "hemmagjord" betong. Hur länge behöver jag vänta innan jag kan lägga klinkers. Jag inser såklart att man inte kan fråga så generellt men hur vet jag, kan jag mäta eller testa på nåt sätt om det är tillräckligt. Och vad är det egentligen jag skall vänta på, varför kan man inte lägga direkt?

Jag har samma fråga ang. puts också, fast med målning, där har jag hört svar som en vecka per mm puts, det skulle isåfall bli nåt istil med 3 månader, är det rimligt?

Tacksam för lite tips här...

mvh Andreas

Hej tack för svar!

Hemmagjord ja, jo jag valde av ekonomiska skäl att jämna av golvet med hemmagjord betong, typ 1 cement, 4 grus 0-8. Det blev bra, nu undrade jag som sagt hur länga jag måste vänta innan jag sätter plattor. Men det verkar ju som det är bäst att vänta ett slag.

En kompletterande fråga dock, är inte fix betydligt rörligare än betong, skall det inte klara av vissa rörelser i underlaget?

Och sist, hur mäter man fukthalt i betong, jag har en fuktmätare, är det bara att använda den som vanligt, kommer för övrigt ett källargolv utan isolering under nånsin bli såpass torrt?

mvh Andreas

Hej!

Tack igen, jag gör som man bör och väntar nåra månader, finns ju i regel en hel del annat att pyssla med under tiden :)

Mvh Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.