Hej
Det är nu 2 veckor sedan vi sådda och det växer på bra. Både gräs och ogräs :)

När kan man börja slänga på blåkorn och annat för att gräset ska ta sig bättre??
MVH Dan

Lägg på TG gödsel, Algomin gräsmattegödsel eller ännu hellre Weibulls Super Gramino, den behöver man bara använda 2 ggr under säsongen då den är långtidsverkande, dom andra sorterna får man gödsla oftare med om man vill ha en frodig fin gräsmatta. Blåkorn tycker jag är kass till gräsmatta då den löser sig så långsamt med risk att man bränner sönder hela gräsmattan i solsken.

Du kan lägga på gödsel nu när gräset börjar komma.

Det stod på gräsfröpåsen när man skulle gödsla och vi har precis gjort det efter 6 veckor, vi har även hunnit med att klippa gräset 2 gånger och mycket ogräs blir det
Vi har sått Weibulls Lazy gräsfrö och gödslat med Supergramino och därefter vräkt på med vatten med hjälp av vattenspridaren

Hej..
Jag skulle lagt på ett långtidsverkande gräsgödsel nu.. nått som inte ger gräset en kanon kick.. utan som verkar lagom snabbt under långt tid..
Bra exempel på detta e Weibulls SuperGramino eller Stroller Evergreen.
Lägg inte på TG-liknande gödsel.. då är risken för bränning av gräset väldigt stor..
/Miicke

Min erfarenhet av Weibulls Super Gramino är att gräset inte skjuter i höjden lika snabbt utan växer kraftigare sidledes dvs man behöver inte klippa mattan två gånger i veckan.

En sak som jag tycker man ska tänka på är att använda en gräsklippare som finfördelar klippet så att det kan ligga kvar på gräsmattan. Vad man gör annars är ju att ta bort väldigt mycket näring från gräsmattan varje gång man klipper den. Kan man återföra den direkt så sparar man in på konstgjorda gödselmedel.

/Kalle

Kalleman skrev:
En sak som jag tycker man ska tänka på är att använda en gräsklippare som finfördelar klippet så att det kan ligga kvar på gräsmattan. Vad man gör annars är ju att ta bort väldigt mycket näring från gräsmattan varje gång man klipper den. Kan man återföra den direkt så sparar man in på konstgjorda gödselmedel.

/Kalle
Låter lustigt..
Mina trädgårdsleverantörer säger nämligen att det där med att "gräset göder gräset" är en myt..
- En myt som gräsklipparförsäljarna har kommit på för att lansera multiclip/mulching.

Visst att gräset kanske ger en viss näring när det bryts ner.. men inte så att det ersätter ett fullgödsel för gräsmattan.
/Micke

Håller med fullständigt, inte nog med att gräsklippet lägger sig som en brunt täcke i botten på gräsmattan som man obönhörligt måste kratta eller få upp på något annat vis, det blir ju sådana mängder på ett år så förmultningen inte hinns med, simpelt och enkelt. Samtidigt sprider man ju själv det ev.ogräs man har, det är ju mumma för detta att du kommer med din klippare och hjälper till att sprida det vidare i din gräsmatta, detta gäller ju framförallt dom som nyanlägger, ogräset får ju fritt spelrum där gräset inte etablerat sig när du medvetet återför det till jorden i genom att finfördela det.

Miicke skrev:
Låter lustigt..
Mina trädgårdsleverantörer säger nämligen att det där med att "gräset göder gräset" är en myt..
- En myt som gräsklipparförsäljarna har kommit på för att lansera multiclip/mulching.

Visst att gräset kanske ger en viss näring när det bryts ner.. men inte så att det ersätter ett fullgödsel för gräsmattan.
/Micke
Gräser binder in näring från marken i sina stjälkar och blad. Det kan du läsa i vilken växtfysiologibok som helst. Vad händer när du klipper bort dessa stjälkar och blad från ytan och forslar bort dem? Jo, du plockar ju bort den näring som gräset har lagrat upp i sina delar. Näring som växten i sin tur har tagit från jorden.

I konventionellt jordbruk gödslar du med råge igen detta med konstgödsel. I ekologisk odling så har man svårare att göra detta och idag är det många som riktar kritik mot denna form av odling eftersom man riskerar att på längre sikt utarma jorden - man tar bort mer än man tillför.

Vad är det som inte gräsklipparmänniskorna skulle ha hittat på? Att näring frigörs när växtdelar förmultnar? Gräs binder in mycket kväve och det frigörs snabbt vid nedbrytning och återgår i kretsloppet. Och gräs behöver mycket kväve, så plockar du ut mindre kväve ur marken så behöver du följaktligen tillföra mindre.

Jag skulle istället säga att dina trädgårdsleverantörer sprider en myt för att sälja mer gräsgödsel.

Jag kan hålla med om att det på väldigt skötselintensiva gräsytor med en kortklippt gräsmatta kan se fult ut, men har man ytor som man inte klipper lika ofta och som får växa sig lite högre så tycker jag det är bra dumt att forsla bort klippet.

Om man inte vill ha det liggande i gräsmattan så är gräsklipp ett formidabelt gödsel i rabatter och trädgårdsland, så jag hoppas ni inte kör det till tippen.

/Kalle

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Absolut ett perfekt gödsel i trädgårdslandet och rabatterna. Komposterat en del förra året och vält ner det i trädgårdsland och rabatter i år och det växer något oerhört bra så det rekommenderar jag också. Inget annat tillfört där inte utan ren ekologisk odling ;)

Jag kommer att klippa gräset ikväll med en ny handjagare OCH samlare. Främst för att hindra att ogräset sprids. Ska åxå passa på att köpa in lite Weibulls Super Gramino som ni rekomenderar...

Tack för alla tipps !

I vilka butiker hittar jag detta gödningsmedel?

Bauhaus eller liknande?

Mercafreak skrev:

Bauhaus eller liknande?
Bauhaus vet jag inte om dom har det, men blomsterlandet om du har någon sån butik i närheten eller granngården, dom har Weibulls sortiment.

Mercafreak skrev:

Bauhaus eller liknande?
På Lantmännen, Granngården, Eko och välsorterade trädgårdsbutiker..

Kalleman.. Jag kör mitt gräsklipp till gatans komposthög, och anväder den inte till senare gödning..
Det är möjligt att mina leverantörer för gödsel försöker få mig att sälja mer sådant.
Dock så får man ju lita på vad man hör av såkallade proffs..
Jag personligen skulle ALDRIG göda min nysådda gräsmatta med kompostgräs..
Mestadels för att jag inte vill ha in ogräs i den nya mattan.
/Miicke

Kanon.. nu ska jag iväg på lunchen och tjecka in Granngården i Malmö och handla in lite

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.