63 277 läst · 4 svar
63k läst
4 svar
När/hur glätta en platta?
Skall snart (nästa vecka?) gjuta min garagegrund och har fått rådet att anlita en kunnig gubbe för att slipa plattan. Det är säkert ett bra råd, men... nu har jag tänkt snåla och göra det själv.
Är det någon som kan ge mig lite tips på hur jag skall glätta med en s k "helikopter"? Vad jag förstått är det främst två saker som är krångliga:
1. Svårt att veta när man skall starta
2. Svårt att köra en "helikopter"
Alla råd och tips mottages tacksamt!!
/Peter
Är det någon som kan ge mig lite tips på hur jag skall glätta med en s k "helikopter"? Vad jag förstått är det främst två saker som är krångliga:
1. Svårt att veta när man skall starta
2. Svårt att köra en "helikopter"
Alla råd och tips mottages tacksamt!!
/Peter
Jag gjöt i fredags mha en erfaren betongare.
Helikoptern körs först med en hel platta undertill på helikoptern. Detta görs när betongplattan har stelnat tillräckligt för att gå på. När man går ska det lämna små märken i betongen efter skorna. Pga årstiden får du nog vänta till fyra- fem-tiden om du gjuter på morgonen. (OBS: Blir det regn går det ej att köra med helikopter.) Väntetiden beror också på temperaturen (både på betongen och i luften).
Efter att du kört över plattan med helikoptern med hela plattan under tar du bort denna och väntar mellan en halvtimme till en timme. Sedan kör du med endast de fyra stålen, som justeras in med lämplig lutning.
Vad jag förstår så är timingen det absolut viktigaste. Går man på för tidigt så gräver helikoptern bara ner sig och går man på för sent så har den ingen verkan.
Helikoptern styrs till höger genom att lyfta handtaget och till vänster genom att sänka det (om jag minns rätt). Detta kräver lite övning innan man behärskar.
Om "helikoptrandet" misslyckas så kan man istället slipa betongen när den brunnit. Det fick vi göra eftersom det började regna när vi körde helikoptern. Då hyr man en betongslip som fungerar enligt samma princip fast med svarta slipstenar under istället. Resultatet blir givetvis inte alls lika bra som en betongplatta körd med helikopter.
TIPS: Kolla vädret och försök gjuta när det är varmt och uppehåll.
Helikoptern körs först med en hel platta undertill på helikoptern. Detta görs när betongplattan har stelnat tillräckligt för att gå på. När man går ska det lämna små märken i betongen efter skorna. Pga årstiden får du nog vänta till fyra- fem-tiden om du gjuter på morgonen. (OBS: Blir det regn går det ej att köra med helikopter.) Väntetiden beror också på temperaturen (både på betongen och i luften).
Efter att du kört över plattan med helikoptern med hela plattan under tar du bort denna och väntar mellan en halvtimme till en timme. Sedan kör du med endast de fyra stålen, som justeras in med lämplig lutning.
Vad jag förstår så är timingen det absolut viktigaste. Går man på för tidigt så gräver helikoptern bara ner sig och går man på för sent så har den ingen verkan.
Helikoptern styrs till höger genom att lyfta handtaget och till vänster genom att sänka det (om jag minns rätt). Detta kräver lite övning innan man behärskar.
Om "helikoptrandet" misslyckas så kan man istället slipa betongen när den brunnit. Det fick vi göra eftersom det började regna när vi körde helikoptern. Då hyr man en betongslip som fungerar enligt samma princip fast med svarta slipstenar under istället. Resultatet blir givetvis inte alls lika bra som en betongplatta körd med helikopter.
TIPS: Kolla vädret och försök gjuta när det är varmt och uppehåll.
Ok, jag antar att de små märkena efter skorna fixas med stålen vid den andra slipningen då...
Vädret ser tyvärr inte alls lovande ut i Stockholm de närmaste dagarna, hoppas på bättre tur nästa vecka. Måste nog också beställa varm betong eftersom temperaturen verkar ligga kring noll eller strax under framöver.
/Peter
Vädret ser tyvärr inte alls lovande ut i Stockholm de närmaste dagarna, hoppas på bättre tur nästa vecka. Måste nog också beställa varm betong eftersom temperaturen verkar ligga kring noll eller strax under framöver.
/Peter
Jag handglättade våran garageplatta och resultatet blev riktigt bra. Inte lika bra som maskinglättning av ett proffs men tillräckligt bra för en garageplatta.
Jag tog en större murslev som jag gned mot betongen tills den blev slät. Började glätta när det gick att gå på betongen men fortfarande blev lite spår av skorna. La ut en planka som jag gick och satt på knä på för att inte göra för stora märken i betongen. Det var förstås ganska jobbigt men jag tror resultatet blev bättre än om jag hade hyrt en glättningsmaskin. Jag beställde förresten fördröjd brinntid på betongen för att jag skulle hinna med alla arbetsmoment - kan vara bra att tänka på att den möjligheten finns.
Mina två grannar som gjöt före mig försökte sig på maskinglättning och misslyckades. Den ena fick efterslipa för att resultatet skulle bli någorlunda bra. Problemen de hade var desamma som beskrivs ovan: svårt att veta när man ska starta och svårt att styra maskinen. En annan granne som bygger grunder till vardags menade på att det tar cirka 20 gånger innan man lärt sig köra glättningsmaskinen. Av dessa anledningar valde jag att handglätta.
Jag tog en större murslev som jag gned mot betongen tills den blev slät. Började glätta när det gick att gå på betongen men fortfarande blev lite spår av skorna. La ut en planka som jag gick och satt på knä på för att inte göra för stora märken i betongen. Det var förstås ganska jobbigt men jag tror resultatet blev bättre än om jag hade hyrt en glättningsmaskin. Jag beställde förresten fördröjd brinntid på betongen för att jag skulle hinna med alla arbetsmoment - kan vara bra att tänka på att den möjligheten finns.
Mina två grannar som gjöt före mig försökte sig på maskinglättning och misslyckades. Den ena fick efterslipa för att resultatet skulle bli någorlunda bra. Problemen de hade var desamma som beskrivs ovan: svårt att veta när man ska starta och svårt att styra maskinen. En annan granne som bygger grunder till vardags menade på att det tar cirka 20 gånger innan man lärt sig köra glättningsmaskinen. Av dessa anledningar valde jag att handglätta.
Betongfirman jag beställde av sade att värmen som tillförs betongen normalt har försvunnit på nån timme, varför uppvärmd betong var lite onödigt. Men det kanske gör att brinnprocessen startar igång tidigare... När vi gjöt i förra veckan så var det runt 10 grader. Vi gjöt mellan kl 8 och kl 11 ungefär. Helikoptern körde vi första gången vid fyratiden.Peter B skrev:Ok, jag antar att de små märkena efter skorna fixas med stålen vid den andra slipningen då...
Vädret ser tyvärr inte alls lovande ut i Stockholm de närmaste dagarna, hoppas på bättre tur nästa vecka. Måste nog också beställa varm betong eftersom temperaturen verkar ligga kring noll eller strax under framöver.
/Peter
När man kör helikoptern första gången med den heltäckande helikopterplattan under så river den upp allt finmaterial i betongen, så då blir plattan mer ojämn än den var när man hade slodat den. Det är sedan stålglättningen som jämnar ut detta material (vid körning utan denna platta) som gör att man får en nästan spegelblank yta.
Sen kan jag rekommendera att lägga på presenningar så fort ytan har stelnat för att förhindra att värmen som produceras vid brinnprocessen försvinner. Om det blir minusgrader innan det mesta vattnet har brunnit bort så kan ytan på betongen spricka.
Liknande trådar
-
Hur nära kanten på plattan ska armeringsnätet ligga?
Grund & Markarbeten -
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Hur laga betongplatta som lossnar i kanten
Grund & Markarbeten -
Brandmurplatta eller tunnare skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten