hej
har gummislangar som golvvärmesystem o ej pex och har en del som är sönder i vp, o systemet är tömt men där kan ligga kvar vatten i slangarna , när kan detta frysa tills jag får ny del…är ca 3 grader ute o har klinker mestadels o golvet är svinkallt men mäter jag det är det ca 8 grader.. behöver jag vara orolig♂️
har gummislangar som golvvärmesystem o ej pex och har en del som är sönder i vp, o systemet är tömt men där kan ligga kvar vatten i slangarna , när kan detta frysa tills jag får ny del…är ca 3 grader ute o har klinker mestadels o golvet är svinkallt men mäter jag det är det ca 8 grader.. behöver jag vara orolig♂️
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Vatten fryser ju vid 0 grader….
Även om vattnet skulle frysa så går inte plastslangar sönder vid frysning, de expanderar och återgår när de tinar. Så om de inte är ingjutna i flytspackel så har du goda chanser att det klarar sig. Men du kan ju blåsa ur rören med tryckluft om du vill vara säker
frågan är ju om det måste vara 0 grader i golvet eller huset för det ska frysa..H Helmersson skrev:
P Plutus skrev:
dom är ju ingjutna men du menar att spackel skulle spricka? det är jag mindre orolig för , går att fixa men om slangarna ändå håller sig intakt då är det ok vad tros..
Kan man mäta temperaturen med laser? Hur fungerar det?
Jag har funderat på att ha byta ut det vanliga vattnet i mina värmslingor (golvvärme och element) till frostskyddad vätska just för att slippa oroa mig om det skulle bli strömlöst och kallt en längre period. Kanske är lämpligt för dig att göra samma sak nu?
Jag har också hört att slang inte spricker om det fryser men kan det inte bli annorlunda om det sitter fastgjutet? Var ska expansionen ta vägen?
Jag har också hört att slang inte spricker om det fryser men kan det inte bli annorlunda om det sitter fastgjutet? Var ska expansionen ta vägen?
Det låter osannolikt att det skulle frysa, men det bästa är nog om du kan diskutera med försäkringsbolaget – om de har fått vara med och ge råd redan innan en sådan eventuell skada inträffar så är de nog mer benägna att hjälpa till med ersättningen.kristofer12345 skrev:
Nej då fryser det inte, vatten under rörelse kan bli flera minusgrader utan att frysa, är det dessutom rent så kan bli än kallare utan att frysa, Pumpen bidrar även med värme till vattnet.kristofer12345 skrev:
När jag gjorde min platta på sommaren, jag fyllde mina golvrören med vatten så det skulle tyngas ner då jag la rören ovan på armeringen.kristofer12345 skrev:hej
Tänkte inte mer på dessa. Sedan kom hösten, och jag hade inte fått dit fönster och dörrar, det blev -5. Efter ett tag kommer jag tillbaka till bygget och då ser jag att betongen har skjutit och rören på dessa ställen var trasiga och det var vatten fläckar på dessa ställen som rören hade spruckit.
Jag trodde precis som du, men jag fick lära mig det hårda vägen. Men det gick att laga, men med en onödig extra kostnad och allt extra arbete.
Så blås ut slingorna är mitt tips.