Har 50cm cellplast och sen en betongplatta på 10 cm där golvvärmen i princip ligger i mitten.
Jag tänker som så att så länge temperaturen närmast golvet är högre än yttertemperaturen är jag helt säker. Jag skulle väl också vilja lägga till att det enbart är i kanterna det överhuvudtaget finns någon risk. I mitten av plattan borde det väl vara i det närmaste omöjligt att frysa?

surris
T tillbyggnad2023 skrev:
Har 50cm cellplast och sen en betongplatta på 10 cm där golvvärmen i princip ligger i mitten.
Jag tänker som så att så länge temperaturen närmast golvet är högre än yttertemperaturen är jag helt säker. Jag skulle väl också vilja lägga till att det enbart är i kanterna det överhuvudtaget finns någon risk. I mitten av plattan borde det väl vara i det närmaste omöjligt att frysa?
Är golvvärmen igång?

surris surris skrev:
Är golvvärmen igång?
Nej men den är provtryckt så den är full med vatten.

T tillbyggnad2023 skrev:
Nej men den är provtryckt så den är full med vatten.
Ser att jag skrev fel i trådstarten. Menades om det är -10 ute vill jag ha +10 inne då jag då tänker mig att det blir 0 i mitten av plattan.

surris
T tillbyggnad2023 skrev:
Ser att jag skrev fel i trådstarten. Menades om det är -10 ute vill jag ha +10 inne då jag då tänker mig att det blir 0 i mitten av plattan.
Det är inte riktigt så det funkar. Men det troligen lugnt, mot ytterväggarna finns det väl en risk. I ditt fall hade jag provtryckt med glykolblandning för att känna mig helt säker.

Plattan ligger väl på marken, dvs under plattan har du inte -10grader. Dessutom är ju nästan hela temperaturdifferensen i isoleringen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.