2 186 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
När bygget är klart
Jag undrar lite hur det fungerar när man har fått bygglov och huset är klart (nyckelfärdigt) dvs nästa punkt är kontrollbesiktning och slutbesiktning.
Hur snart därefter kan man räkna att få inflyttningstillstånd från kommunen?
Köparna av nuvarande hus lämnar sitt hus en månad efter slutbesiktning.
(Det är inte jag som byggt huset utan jag är köpare av nuvarande )
Mest nyfiken vad andra har för erfarenheter.
Hur snart därefter kan man räkna att få inflyttningstillstånd från kommunen?
Köparna av nuvarande hus lämnar sitt hus en månad efter slutbesiktning.
(Det är inte jag som byggt huset utan jag är köpare av nuvarande )
Mest nyfiken vad andra har för erfarenheter.
Slutbesked från kommunen kan man få innan entreprenaden är slutbesiktigad, myndighetens handläggning är inte beroende av entreprenaden. Även om vissa intyg som kan krävas för slutbesked, ex ovk och våtrumsintyg överlämnas efter entreprenadbesiktning kan ni kanske få kopior innan att redovisa för kommunen.
Är ni ute i god tid och bokar slutsamråd med kommunen borde ni kunna få tillgång till huset så snart det är besiktat.
Är ni ute i god tid och bokar slutsamråd med kommunen borde ni kunna få tillgång till huset så snart det är besiktat.
De släpper inte in någon i huset förrän efter slutbesiktning.
O intyg får dem inte heller förrän slutbesiktningen.A Alias_Olle skrev:Slutbesked från kommunen kan man få innan entreprenaden är slutbesiktigad, myndighetens handläggning är inte beroende av entreprenaden. Även om vissa intyg som kan krävas för slutbesked, ex ovk och våtrumsintyg överlämnas efter entreprenadbesiktning kan ni kanske få kopior innan att redovisa för kommunen.
Tyvärr inte i detta fallet, byggarna är inte alltid där och vägrar...A Alias_Olle skrev:
men kommunen kan väl inte dra på det i veckor efter slutbes?
Så fort ni fått tid för slutbesiktning. Se då till att er KA bokar slutsamrådet i anslutning till besiktningen. Brukar fungera bra med dom flesta kommuner.M MissDecibel skrev:
Liknande trådar
-
Hur gör jag egenkontroll när jag som byggherre inte kan något om bygget?
Juridik -
När behöver bygget värmas? (Plintgrund)
Lösvirke & Timmerhus -
Dyrt när husbygget saknar fallskydd
Artikelkommentarer -
Godkänt bygglov (när kan man starta med bygget)
Bygglov -
Hjälp - bygget närmar sig fem miljoner!
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.