1 352 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
När är det dags att byta tak?
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Eller ”hur långt är ett snöre?”
Hus från 1986, myresjöhus med plywoodundertak. Ingen papp.
Hållit sig fint tills nu, tvättades med högtryck för fem år sedan utan målning efteråt. Var mycket mossa innan dess.
Pannorna är nu grå ”rå betong” och utan färg.
Har nu noterat fuktfläckar uppe vid nock både på garaget och huset. Åtminstone på garaget var det en spricka i pannan ovanför fläcken.
Ringde en takbytarfirma som tyckte att ”taket var för nytt för att behöva bytas” och kallade istället in en takvårdsfirma som rekommenderade byte av skadad plywood och läkt och komplettera med nockband. Samt förstås ny tvätt och målning.
Att byta plywood, läkt och nocktätning känns givet, men tvekar på målningen. Är det värt 30-40kkr? Gör det någon större skillnad för tätheten?
Borde jag som bara har plywood som undertak satsa på att få panndelen av taket så tätt det bara går?
Kan en målning täta småsprickor?
Borde man istället byta hela taket? Hur länge ska man räkna med att betongpannor håller?
Hus från 1986, myresjöhus med plywoodundertak. Ingen papp.
Hållit sig fint tills nu, tvättades med högtryck för fem år sedan utan målning efteråt. Var mycket mossa innan dess.
Pannorna är nu grå ”rå betong” och utan färg.
Har nu noterat fuktfläckar uppe vid nock både på garaget och huset. Åtminstone på garaget var det en spricka i pannan ovanför fläcken.
Ringde en takbytarfirma som tyckte att ”taket var för nytt för att behöva bytas” och kallade istället in en takvårdsfirma som rekommenderade byte av skadad plywood och läkt och komplettera med nockband. Samt förstås ny tvätt och målning.
Att byta plywood, läkt och nocktätning känns givet, men tvekar på målningen. Är det värt 30-40kkr? Gör det någon större skillnad för tätheten?
Borde jag som bara har plywood som undertak satsa på att få panndelen av taket så tätt det bara går?
Kan en målning täta småsprickor?
Borde man istället byta hela taket? Hur länge ska man räkna med att betongpannor håller?
Om pannorna är hela, så kommer väl inget regn igenom och vad är då skillnaden mot när allt var nytt?
Kolla pannorna noga och leta också efter små hål, som kan uppstå när mossans rötter fräter sig ner i pannan och det kan bli frostsprängning på vintern. Mitt tak är från 1978 och jag har bara varit noga med att inte få mossa och har ännu inte märkt av något läckage. Har bytt några få pannor genom åren.
Kolla pannorna noga och leta också efter små hål, som kan uppstå när mossans rötter fräter sig ner i pannan och det kan bli frostsprängning på vintern. Mitt tak är från 1978 och jag har bara varit noga med att inte få mossa och har ännu inte märkt av något läckage. Har bytt några få pannor genom åren.
Bra ämne. Mitt tak är från -89 och jag har inte brytt mig alls mycket om det faktiskt. Vid kraftigt regn släpper mossan och den torkar ut och dör på sommaren. Har takpapp under takpannorna och lät en snickare i somras fixa takfoten som varit felaktigt konstruerad sedan huset byggdes (dock utan några problem så här långt). Hängrännor och stuprör byttes också i somras då de var helt slut. Ventilationen till avloppet hade helt rostat bort så det blev en ny lösning för denna också. Fågelband installerades samtidigt så att jag slipper dussinet döda fågelungar runt huset varje sommar. Billigt blev det inte (en bra bit över 50kkr), men jämfört med att byta hela taket så känns det fortfarande som en överkomlig renovering som förlänger livslängden på det med många år.
Men takpannorna, de ser förvånansvärt fräscha ut fortfarande.
Men takpannorna, de ser förvånansvärt fräscha ut fortfarande.
Liknande trådar
-
Har det gjorts fönster i tryckimpregnerat virke och när.
Fönster & Dörrar -
Knäpper i huset när det regnar?
Övrigt husrelaterat -
Finns det undantag när man kan räkna oinredd vind som våningsplan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Saknar karta för arbetsområdet för Automower 430X i Connect
Robotgräsklippare -
Hur dåligt är det att elementrören är för nära varandra?
Värme allmänt