1 306 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Nägra förläggningsfrågor
Jag har börjat fundera på kabeldragningen på den snart renoverade övervåningen. Det blir utanpåliggande EKLK. Klurar på hur det blir bäst och snyggast, och landar med några frågor vars svar jag bara har en känsla av. Vore tacksam om någon med koll på föreskrifterna kan hjälpa mig att räta ut div. frågetecken. Givetvis ämnar jag inte att själv koppla, men man kan föreslå, borra och vara behjälplig i den mån elektrikern så finner lämpligt.
1. En EKLK får gå max 20 cm "osynligt" typ genom en vägg, och förläggs då med fördel i ett VP-rör?
Om möjlighet finns för genomspikning (hål i snedvinkel) skall ex. en stålplåt läggas in över?
2. Ett utanpåliggande vägguttag får inte användas som kopplingsdosa för annat än vidare till nästa uttag?
Eller är det OK att dra vidare till ex. strömbrytare för takbelysning om uttag och belysning ligger på samma säkring?
3. Får en EKLK från annan grupp passera isolerad och intakt genom underkanten av ett utanpåliggande vägguttag, eller ska man flytta upp uttaget?
Tacksam för svar.
1. En EKLK får gå max 20 cm "osynligt" typ genom en vägg, och förläggs då med fördel i ett VP-rör?
Om möjlighet finns för genomspikning (hål i snedvinkel) skall ex. en stålplåt läggas in över?
2. Ett utanpåliggande vägguttag får inte användas som kopplingsdosa för annat än vidare till nästa uttag?
Eller är det OK att dra vidare till ex. strömbrytare för takbelysning om uttag och belysning ligger på samma säkring?
3. Får en EKLK från annan grupp passera isolerad och intakt genom underkanten av ett utanpåliggande vägguttag, eller ska man flytta upp uttaget?
Tacksam för svar.
På fråga ett om det är ekrk du menar har du helt rätt.
Fråga 2 finns inget som hindrar dig att gå vidare från vägguttaget till en strömbrytare, dock brukar det vara tvärtom. Under förutsättning som sagt att det är samma grupp.
Fråga 3 bör du flytta upp uttaget ovanför den andra kabeln.
Fråga 2 finns inget som hindrar dig att gå vidare från vägguttaget till en strömbrytare, dock brukar det vara tvärtom. Under förutsättning som sagt att det är samma grupp.
Fråga 3 bör du flytta upp uttaget ovanför den andra kabeln.
Tack Erik!
Fint att fråga 2 var tillåten, annars hade jag behövt en dosa intill uttaget. Jag mindes nåt svagt om detta med motiveringen att det blir mekaniska påfrestningar på ett vägguttag och att det därför var olämpligt.
Men, som du säger, att mata ett vägguttag för ex golvlampa via en brytare är ju helt i sin ordning.
Då blir det inkommade kabel till rummet genom väggen, rätt in i ett vägguttag bakifrån, och sedan dels vidare efter golvlisten till flera uttag, dels rakt upp till strömbrytare i lämplig höjd, och nolla, tändtråd och jord
vidare efter taklisten till takrosett. Då blir det snyggt!
Kabeln i fråga3 avser elementmatningen (400V) som dyker upp på samma ställe.
Fint att fråga 2 var tillåten, annars hade jag behövt en dosa intill uttaget. Jag mindes nåt svagt om detta med motiveringen att det blir mekaniska påfrestningar på ett vägguttag och att det därför var olämpligt.
Men, som du säger, att mata ett vägguttag för ex golvlampa via en brytare är ju helt i sin ordning.
Då blir det inkommade kabel till rummet genom väggen, rätt in i ett vägguttag bakifrån, och sedan dels vidare efter golvlisten till flera uttag, dels rakt upp till strömbrytare i lämplig höjd, och nolla, tändtråd och jord
vidare efter taklisten till takrosett. Då blir det snyggt!
Kabeln i fråga3 avser elementmatningen (400V) som dyker upp på samma ställe.
Liknande trådar
-
Några faser försvann plötsligt
El -
Ett husmorsknep mot mullvadar som funkade + några andra metoder
Bloggkommentarer -
Bygga offset smoker & Santa Maria-grill - några frågor
Altan & Uteplats -
Furugolv 25x160 från byggmax, några erfarenheter?
Lösvirke & Timmerhus -
Rättvikshus - Några som byggt?
Hustillverkare