Hej,
Som rubriken - vilka nackdelar respektive fördelar finns det med att inte köpa färdiga fönster utan istället montera glaskasset direkt i vägg? Tänker naturligvis bara på fasta fönster. Och vi kan gärna hoppa över synpunkter som gäller utseendet rent estetiskt :)
 
C
Hur tänker du att kassetten skall monteras i väggen? Lim/fog?
Någon form av ram för att hålla fast kassetten antar jag är svårt att undvika, och då har du ju din fönsterkarm där. Om än kanske i enklare form än en köpekarm.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur tänker du att kassetten skall monteras i väggen? Lim/fog?
Någon form av ram för att hålla fast kassetten antar jag är svårt att undvika, och då har du ju din fönsterkarm där. Om än kanske i enklare form än en köpekarm.
Så långt har jag inte kommit men tänker att det måste finnas bra sätt att montera. Min fundering var mest grundad på att det verkar vara relativt ovanligt att montera utan "köpekarm" i privathus trots att det verkar betydligt billigare. Vad är haken? Krånglig montering?
 
Min gissning är att det enbart handlar om produktionstekniska skäl..

Min kåk från - 73 har det dock, och det blir stora fina glasytor...
 
  • Gilla
Topsy67 och 1 till
  • Laddar…
Självklart bra att montera kassetten "direkt i väggen"
Bytte själv ut kassetterna på mina 70-talsfönster men blev idiotförklarad när jag ringde runt svenska leverantörer.
Det är ju träarbetet som de tjänar på.
Tipset är väl att sätta rutan på någon plast eller bred gummilist som leder bort vattnet.
Alternativt alu-profil med gummilist som trycker mot rutan.
Kolla på Interglas från Danmark.
De fraktar själva till Sverige (iallafall västkusten) och detta var några år sedan.
Priset skiljer ordentligt betalade 4500 med frakt för mina 6 rutor - att jämföra med svensk leverantör 17000+frakt.

Titra gärna på deras film när de byter rutan utifrån - som tjuvarna gör
 
  • Gilla
Topsy67 och 1 till
  • Laddar…
Topsy67 Topsy67 skrev:
Hej,
Som rubriken - vilka nackdelar respektive fördelar finns det med att inte köpa färdiga fönster utan istället montera glaskasset direkt i vägg? Tänker naturligvis bara på fasta fönster. Och vi kan gärna hoppa över synpunkter som gäller utseendet rent estetiskt :)
Ska du bygga in en glaskassett i till exempel en träregelsvägg så måste du tänka på att trä och glas uppför sig väldigt olika vid t.ex. värme-, fukt- eller mekanisk belastning (exempelvis vind). Trä expanderar eller krymper vid skillnader i fukt- och/eller temperatur, medan glas inte gör det - du måste med andra ord ha en bra expansionsfog.
Sigurd Lewerentz (en av Sveriges internationellt mest erkända arkitekter) byggde en del byggnader där han monterade glaskassetter på utsidan av fasaden med en ram av metall som håller fast kassetten i fasaden, jag har till och med för mig att han ägde en fönsterfabrik på 50-talet där han försökte lansera konceptet på bred front. Då måste man tänka på att fönstret sitter utanför fasadens daggpunkt, men bygger man med fasad av oorganiskt material kan det vara en bra idé - se exempelvis st Petri-kyrkan i Klippan.
 
  • Gilla
Ppet och 5 till
  • Laddar…
M Monteras skrev:
Självklart bra att montera kassetten "direkt i väggen"
Bytte själv ut kassetterna på mina 70-talsfönster men blev idiotförklarad när jag ringde runt svenska leverantörer.
Det är ju träarbetet som de tjänar på.
Tipset är väl att sätta rutan på någon plast eller bred gummilist som leder bort vattnet.
Alternativt alu-profil med gummilist som trycker mot rutan.
Kolla på Interglas från Danmark.
De fraktar själva till Sverige (iallafall västkusten) och detta var några år sedan.
Priset skiljer ordentligt betalade 4500 med frakt för mina 6 rutor - att jämföra med svensk leverantör 17000+frakt.
Jamen jag tänker också att det borde bli väldigt mycket billigare att montera "direkt i väggen". Fortfarande fundersam över varför fler inte gör så? Det byggs ju massor av hus i moderna avskalad
Titra gärna på deras film när de byter rutan utifrån - som tjuvarna gör
M Monteras skrev:
Självklart bra att montera kassetten "direkt i väggen"
Bytte själv ut kassetterna på mina 70-talsfönster men blev idiotförklarad när jag ringde runt svenska leverantörer.
Det är ju träarbetet som de tjänar på.
Tipset är väl att sätta rutan på någon plast eller bred gummilist som leder bort vattnet.
Alternativt alu-profil med gummilist som trycker mot rutan.
Kolla på Interglas från Danmark.
De fraktar själva till Sverige (iallafall västkusten) och detta var några år sedan.
Priset skiljer ordentligt betalade 4500 med frakt för mina 6 rutor - att jämföra med svensk leverantör 17000+frakt.

Titra gärna på deras film när de byter rutan utifrån - som tjuvarna gör
Jamen jag tänker också att det borde bli väldigt mycket billigare att montera "direkt i väggen". Fortfarande fundersam över varför det inte är vanligt att göra så? Förstår att det inte passar alla hus. Men det byggs ju massor av nya hus i modern avskalad design där det skulle passa utmärkt.
 
Topsy67 Topsy67 skrev:
Jamen jag tänker också att det borde bli väldigt mycket billigare att montera "direkt i väggen". Fortfarande fundersam över varför det inte är vanligt att göra så? Förstår att det inte passar alla hus. Men det byggs ju massor av nya hus i modern avskalad design där det skulle passa utmärkt.
Hus i minimalistisk stil byggs ofta med fasta kassetter inbyggda i väggen, men då är det med dold ram som byggs in i väggen - såna finns att köpa, men det är långt ifrån billigt. Du får snarare räkna med ett antal gånger vad ”normala” fönster kostar, då det vanligtvis måste beställas från antingen England eller Tyskland, med extra frakt, monteringskostnader osv.
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Pris och estetik skulle jag säga är fördelarna med karmlösa glaspartier. Nackdelen är att det är svårare att montera och få snygga detaljer, men framförallt svårare att byta kassett.
Har glaskassett monterat direkt i väggen, putsat insida hela vägen fram till glas, golv hela vägen fram till glas. På utsida syns endast en 20 mm fog.
Har också lyckats gömma karmprofiler i vägg på ett husprojekt jag gjort utan att det syns varken från insida eller utsida, med möjligheter att kunna byta kassett. Där fanns dock inga hinder för att det blev dyrt.
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
M Monteras skrev:
Självklart bra att montera kassetten "direkt i väggen"
Bytte själv ut kassetterna på mina 70-talsfönster men blev idiotförklarad när jag ringde runt svenska leverantörer.
Det är ju träarbetet som de tjänar på.
Tipset är väl att sätta rutan på någon plast eller bred gummilist som leder bort vattnet.
Alternativt alu-profil med gummilist som trycker mot rutan.
Kolla på Interglas från Danmark.
De fraktar själva till Sverige (iallafall västkusten) och detta var några år sedan.
Priset skiljer ordentligt betalade 4500 med frakt för mina 6 rutor - att jämföra med svensk leverantör 17000+frakt.
Titra gärna på deras film när de byter rutan utifrån - som tjuvarna gör
Nja, så stor skillnad vet jag inte om det behöver bli
Fast fönster
2100x1700mm
Interglas.se 6019 kr (kasett)
Sparfönster.se 5605 kr (med karm)
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Topsy67 Topsy67 skrev:
Hej,
Som rubriken - vilka nackdelar respektive fördelar finns det med att inte köpa färdiga fönster utan istället montera glaskasset direkt i vägg? Tänker naturligvis bara på fasta fönster. Och vi kan gärna hoppa över synpunkter som gäller utseendet rent estetiskt :)
Mest nackdelar med att montera glaskasett.
Stomrörelser, förhindra att glas spricker.
Underbleck? Drevning? Fönsterbänk direkt mot glas? Utvändig smyg eller foder direkt mot glas?
Fördelar, jag ser inga förutom en lägre kostnad vid köp&installation.
 
Herre gud vad folk i detta forum bara ser problem. Är inga problem att montera en glaskassett i en ram av reglar, på insidan bygger du en smyg som håller glaset på plats och utvändigt finns färdiga vita lister med gummitätning. Bilden visar hur en polare löste det i sin fjällstuga. Kostnaden blir under 1000 per fönster.

Glaskassett monterad i ram av reglar på fjällstugas fasad, med vita lister och gummitätning runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ElleH och 7 till
  • Laddar…
J jfengved skrev:
Hus i minimalistisk stil byggs ofta med fasta kassetter inbyggda i väggen, men då är det med dold ram som byggs in i väggen - såna finns att köpa, men det är långt ifrån billigt. Du får snarare räkna med ett antal gånger vad ”normala” fönster kostar, då det vanligtvis måste beställas från antingen England eller Tyskland, med extra frakt, monteringskostnader osv.
Tack, visste inte att det fanns med en speciell dold ram. Jag tänkte på vanliga relarivt billiga glaskassetter direkt i öppningen i regelverket. Som då sedan hålls på plats/tätas med lämpliga lister/fog.
 
T TCG skrev:
Nja, så stor skillnad vet jag inte om det behöver bli
Fast fönster
2100x1700mm
Interglas.se 6019 kr (kasett)
Sparfönster.se 5605 kr (med karm)
De exempel jag har tittat på så har kassetterna bara kostat 20-40% av ett färdigt fast fönster med karm. Men jag måste förmodligen leta och jämföra fler altenativ.
 
Precis, så ovanligt kan det ju inte vara. Kanske hos oss i Sverige men knappast utomlands. Tittar man på typ Grand Design från Storbrittanien och liknande program så är det väldigt ofta som det "försenade" glaset kommer som färdiga kassetter utan ram/karm. Vilka sedan sätts rätt in i väggkonstruktionen.
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.