Hej! Är ny husägare och enligt besiktningsmannen borde badrummet fr 1984 bytas ut. Det är plastmatta i golvet och kaklade väggar. Vi tittar på att göra om det och jag undrar vilka skäl som finns till att inte återanvända toastol, handfat, bidet osv? Det är ju en liten besparing i sammanhanget badrumsrenovering så jag vill inte vara dumsnål, men ser heller inget fel på grejerna så känns dumt att kasta?

Har ni några erfarenheter?
 
Hittade besiktningsmannen något konkret som fick honom att göra rekommendationen, eller var det bara en hänvisning till teknisk livslängd?

Låter som om du inte vill spendera pengar just nu. Om det inte finns något konkret kan du säkert vänta ett tag.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Hittade besiktningsmannen något konkret som fick honom att göra rekommendationen, eller var det bara en hänvisning till teknisk livslängd?

Låter som om du inte vill spendera pengar just nu. Om det inte finns något konkret kan du säkert vänta ett tag.
Nej, bara teknisk livslängd! Alltså man vill väl aldrig slösa mer än nödvändigt, men vi skulle ha råd. Det är väl av estetiska/miljömässiga skäl jag vill återamvända material där det går också:)
 
Finnan det reservdelar till toan? Bra att ta i beaktning och ev. byta nått, flottör och spolventil, i samband med renovering av badrummet.
 
  • Gilla
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller toalett så är dagens toaletter anpassade för att avloppsröret börjar 6 cm från väggen medan äldre toaletter ofta har sitt avloppsrör närmare väggen. Det innebär att en gammal toalett kan hamna "konstigt" långt från väggen.

Idag vill man ofta kunna förvara en hel del i badrummet och har därmed kommoder. Det går inte så bra att förena med gamla handfat. Men du har kanske andra sätt att få till förvaring.

Bidé är mycket ovanligt numera.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Finnan det reservdelar till toan? Bra att ta i beaktning och ev. byta nått, flottör och spolventil, i samband med renovering av badrummet.
Precis. Och går det sönder och inte finns delar att reparera med så måste man köpa en ny. Och antingen ta upp nya hål i golvet eller limma, etc. Enklare att göra det bara en gång och med tanke på hur lite en ny toalettstol kostar skulle jag byta ut den. Om det var en kommod eller dylikt skulle jag byta den och handfatet. Bara handfat går väl att återvända men jag föredrar kommod med ben under för stöd så det inte flexar.

Edit: och vill man ha bide kanske man lika gärna ska köpa en toalett med funktionen och spara lite plats?
 
  • Gilla
Ekonomista
  • Laddar…
Om du är nöjd med inredningen och gillar utseendet och de är i bra skick så är det väl inga konstigheter. En del gamla saker kanske går sönder när de demonteras i och för sig....
Men det märker man ju när man tagit loss det om det är nåt man vill sätta dit igen eller inte ☺️
Att byta nåt i inredningen i efterhand är ju inte hela världen....
 
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Nej, bara teknisk livslängd! Alltså man vill väl aldrig slösa mer än nödvändigt, men vi skulle ha råd. Det är väl av estetiska/miljömässiga skäl jag vill återamvända material där det går också:)
Det besiktningsmannen sa skulle uttolkas "kom inte med några ersättningsanspråk mot mig om det är något fel på badrummet".
Vill ni inte slösa, så undersök de svaga punkterna: våtrumsmattan runt golvbrunnen och rörgenomföringarna i golvet, samt knacka runt på kaklet och leta efter 'bomljud' (att det låter ihåligt). Sitter mattan fast i golvspånet under, och kaklet sitter fast ordentligt på väggarna finns ingen anledning att renovera badrummet av funktionella skäl.
 
  • Gilla
Intet och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Samt kolla efter sprickor även kring vinkeln mellan golv och väggar, det är också ett ställe där våtrumsmattor ofta spricker.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
S
Emaljen blir ofta sliten, så jag hade hellre köpt nytt... Liten kostnad i sammanhanget.

När du säljer huset tror jag folk drar öronen åt sig om de är gammal inredning.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Tycker du att nuvarande ser ok ut och du gillar det estetiska så är det inget som hindrar att dom återanvänds. Det finns inga regler eller krav som inte kan uppfyllas med begagnade grejer. Toaletter limmas numera så det går bra att byta senare utan att det blir någon åverkan på golvet.

Eloge för att fungerande grejer inte bara kastas, jag sålde våra på blocket när vi renoverade. Det var ursprungsporslin från -59 i blått.
 
  • Gilla
  • Älska
Intet och 7 till
  • Laddar…
Om det inte finns uppenbara brister i badrummet hade jag inte renoverat det alls om ni i alla fall vill återanvända sakerna. Kör tills det börjat bli slitet eller något indikerar på faktiskt problem. Teknisk livslängd är ju lite som ”bäst före, oftast ok mycket längre”.
 
  • Gilla
ajn82 och 11 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det inte finns uppenbara brister i badrummet hade jag inte renoverat det alls om ni i alla fall vill återanvända sakerna. Kör tills det börjat bli slitet eller något indikerar på faktiskt problem. Teknisk livslängd är ju lite som ”bäst före, oftast ok mycket längre”.
Kanske urbota dum fråga men vad menas med brister i sammanhanget? Hur skulle en indikation på faktiska problem se ut? Svårt att förmedla i text men frågorna är genuina försöker inte vara dryg.
 
H
Vrana Vrana skrev:
Hej! Är ny husägare och enligt besiktningsmannen borde badrummet fr 1984 bytas ut. Det är plastmatta i golvet och kaklade väggar. Vi tittar på att göra om det och jag undrar vilka skäl som finns till att inte återanvända toastol, handfat, bidet osv? Det är ju en liten besparing i sammanhanget badrumsrenovering så jag vill inte vara dumsnål, men ser heller inget fel på grejerna så känns dumt att kasta?

Har ni några erfarenheter?
Är de hela och att ni tycker om dem, så finns det ju inga hinder att återanvända dem. Förmodligen är toaletten skruvad i golvet, men den går säkert att limma istället. Du kan hitta nya billiga toastolar i byggvaruhusen. Håll utkik efter erbjudande och reor. Ta bort handfat om det har genomföring genom golv. Biden skulle jag personligen skippa.
 
4774
Vrana Vrana skrev:
Hej! Är ny husägare och enligt besiktningsmannen borde badrummet fr 1984 bytas ut. Det är plastmatta i golvet och kaklade väggar. Vi tittar på att göra om det och jag undrar vilka skäl som finns till att inte återanvända toastol, handfat, bidet osv? Det är ju en liten besparing i sammanhanget badrumsrenovering så jag vill inte vara dumsnål, men ser heller inget fel på grejerna så känns dumt att kasta?

Har ni några erfarenheter?
Låt det vara som det är. Går någonting sönder så gör som vanligt, laga eller byt ut. Är inget annat än statistisk från besiktningen. Hum jaha är det si eller så gammalt så kan det vara fel så vi garderar oss. Ungefär så, annars fråga besiktningsmannen vad han menar är fel och be honom redogöra exakt vad som är fel. Huruvida det gäller ändrat utförande eller ett faktiskt fel.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.