382 läst · 6 svar
382 läst
6 svar
N1XV, EXQ, EXQ i svart VP-rör, EXLQ eller annan svart kabel på fasad.
Hej alla kunniga!
Jag skall sätta upp lite fasadbelysning på mitt mörkgråa hus och tänker mej utanpåliggande installationskabel längs sidan på klädselbräda. Är i valet och kvalet vad jag skall använda för kabel och behöver goda råd.
Jordkabeln N1XV är för mej en ny bekantskap så jag vet inget om den hur den är att dra eller koppla. Ser här på forumet att man använt den till vanlig utanpåliggande installation.
EXQ skall väl inte vara lika bångstyrig som gamla EKK. Ett alternativ kanske är att dra den i ett svart VP rör för att få styrsel?
EXLQ är väl annars en bra allroundkabel som funkar till det mesta.
Alla goda råd och tankar tas tacksamt emot trots att jag är medveten om att detta är en fast installation som jag egentligen skall hålla tassarna borta från men med El Teleteknisk i botten samt +35 års yrkeserfarenhet av el och elektronik ändå kommer ge mej på.
/ Per
Jag skall sätta upp lite fasadbelysning på mitt mörkgråa hus och tänker mej utanpåliggande installationskabel längs sidan på klädselbräda. Är i valet och kvalet vad jag skall använda för kabel och behöver goda råd.
Jordkabeln N1XV är för mej en ny bekantskap så jag vet inget om den hur den är att dra eller koppla. Ser här på forumet att man använt den till vanlig utanpåliggande installation.
EXQ skall väl inte vara lika bångstyrig som gamla EKK. Ett alternativ kanske är att dra den i ett svart VP rör för att få styrsel?
Alla goda råd och tankar tas tacksamt emot trots att jag är medveten om att detta är en fast installation som jag egentligen skall hålla tassarna borta från men med El Teleteknisk i botten samt +35 års yrkeserfarenhet av el och elektronik ändå kommer ge mej på.
/ Per
Exlq eller eqlq är toppen funkar bra utomhusK Keeefan skrev:Hej alla kunniga!
/ Per
Tjena J-banan,J J-banan skrev:
Ja, dessa kablar är ju da shit, funderar mest på om jag kan komma lite billigare undan med vettigt resultat. Det får dock inte bli för krångligt, fult eller dåligt.. Då lägger jag hellre på några kronor och får rätt grejer.
Tack för svar!
/ Per
Draka eqlq är inte så dyr på elbutikK Keeefan skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...ujMmKt1H6q0lz1-7Jz6o5tXuKEr2otIYaAjAuEALw_wcB
Alt. är exq nån hundralapp billigare men slutresultatet blir nog inte lika bra samt att den får inte förläggas i mark som eqlq får (i rör)
Eller om du vill ha svart exlq på löpmeter (o köp svarta clips så blir det kanon. Behöver du dosor så har Norwesco bra svarta)
https://www.elbutik.se/product.html...EDORgR4B_LmeNcpI1rpkVpV1XEL4a1zIaAvLdEALw_wcB
https://www.elbutik.se/product.html...EDORgR4B_LmeNcpI1rpkVpV1XEL4a1zIaAvLdEALw_wcB
Hej igen,J J-banan skrev:
Yup, det får nog bli exlq för enkelhetens skull. Vet som sagt inte hur jordkabeln (vilken iofs är mycket billigare ser ut eller är att dra).
Stor tack!
/ Per