Hej!
Vårt badrum renoverades för 5 år sedan i ett hus från 1928. Badrummet ligger på andra våningen, under en oisolerad vind. Allt var frid och fröjd tills vi började få kondens droppar genom spotlighten i innertaket för typ 2 år sedan, dvs 3 år efter att renoveringen blev klar. vi har en frånluft ventilation med PAX Calima installerad
Det fanns inget samband med hur mycket vi duschade, hur mycket det regnade. Det enda är att det inträffar på hösten och vintern, upp till 3 liter kondens i veckan
Jag läste många trådar om olika möjliga orsaker med inget hjälpte. Jag var inne på att riva golvet på vinden för att se om jag kunde hitta ventilationsrören och eventuellt tilläggsisolera under vindens golv. Till slut rev jag en del av det synliga innertaket i badrummet, över vilket det fanns ett till innertak och jag rev en liten bit av denna också. Där upptäckte dels mitt ventilationsrör som verkade intakt och torrt. Jag upptäckte ett plaströr också som ser ut att vara avluftningsröret till avloppet i huset. Av någon konstig anledning så löper det röret horisontellt ovanför badrummet innan den går vertikalt mot utloppet på taket.

Det som hade hänt är att hantverkaren hade skruvat en lång skruv genom plaströret av misstag när han skulle sätta reglar för innertaket. Ingenting hände förrän skruven var tillräckligt sönderrostad och släppte igenom fukt/kondens som finns i avluftningsröret, det tog några år. Dessutom antar jag att skruven fungerar bra som termiskbrygga.

Vill bara dela denna erfarenheten i fall någon har slut på idéer. Se även bilder.
Hälsnignar.
 
  • Skadat tak i badrum, synliga rör och träbjälkar, mögelskador, pågående reparation eller vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild, möjlig rörspringa och kablar, indikationer på möjlig skada eller förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Hantverkaren borde veta bättre. Man använder alltid syrafast om man ska skruva genom fuktiga rör, så rostar de inte ;) Det kanske är maximal otur eller så är det klantigt, allt beroende på omständigheter. Just dolda fällor är en anledning till att jag föredrar att göra om från början (i ditt fall inte behålla det tidigare innertaket) utan göra om hela vägen. Det är å andra sidan lätt att säga i efterhand... Vem bekostar det nya taket? Läs konsumenttjänstlagen om du inte redan gjort det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.