Hej'
Sen jag flyttadein för 2 år sen har jag undrat om elkopplingen beskriven i bild ska verkligen vara så !
Det gäller en tvättstuga med en utelampa. Det finns en dubbelbrytare vid ingången och en enkel vid utgången till gården som tänder utelampan. Men för att denna enkelbrytare ska användas man måste trycka på ena knappen (Vä) på dubbelbrytaren vid ingången?!!
Hur är det tänkt här har jag ingen aning om. Jag tycker bara att det är konstig. Ni som är erfarna och har sett många fall på fältet, är det vanlig att koppla så.
Om svaret är negativt, måste den åtgärdas?
Tacksam för svar.

Untitled.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en liten udda koppling. Jag gissar att man helt enkelt önskat kunna tända och släcka vid ingången och därför satt två brytare i serie. Det blev inte helt optimalt. Det är inget som måste åtgärdas men fundera gärna hur du skulle vilja ha det. Det normala i det här fallet vore en trappkoppling så att man kan tända och släcka med valfri knapp. Men vad vill du?

Dina strömbrytare är helt enkelt inte trappkopplade utan ligger i serie så att enkelbrytaren endast "fungerar" när strömmen är på ifrån dubbelbrytaren. Det är ingenting farligt som måste åtgärdas, utan endast opraktiskt då du måste slå till två brytare för att tända lampan.

För att göra en trappkoppling behövs en ledare till mellan dessa två strömbrytare. Är det kabel däremellan utan någon ledig ledare måste ny kabel läggas.

Edit: tuktuk hann före.

Med tanke på att avståndet mellan brytaren är inte mer än 1 meter då känns en trappkoppling onödigt. Undar hur det känns om 30 år när jag är 75+. Men jag tror inte det känns nödvändigt då heller!
Om jag ska ha en enkel brytare till takspottar och den andra enkla till uterumslampan. Kan man byta dubbelbrytare till enkel och sätta nuvarande tändtråd till utelampan tillsammans med fas?
Alternativ 2: Ta bort täntråden för utelampan från dubbelbrytaren och tak dosan och koppla täntråden till utelampan till fas i takdosan.
Problematik: I båda fallen tändtråden byter funktion och blir fas. Måste färgen bytas till brun eller kan det vara svart som det är?
(Ska inte göra det själv men vill veta så att elektrikern gör rätt). Detta för att risken finns att de sparar tid och vill inte dra om kabeln. Vad säger reglerna ?

Om du kopplar till fas i takdosan tycker jag du är mest logisk men det går bra på båda sätten och färgen behöver inte ändras. Är brytare för utedelen tvåpolig och avsedd för uttag där, jag tänker att någon varit lite duktig och följt den rekommendationen. Men ändå konstigt om det är originalkopplingen via kronbrytaten också, kanske ändrat i några steg.

GK100 skrev:
Om du kopplar till fas i takdosan tycker jag du är mest logisk men det går bra på båda sätten och färgen behöver inte ändras. Är brytare för utedelen tvåpolig och avsedd för uttag där, jag tänker att någon varit lite duktig och följt den rekommendationen. Men ändå konstigt om det är originalkopplingen via kronbrytaten också, kanske ändrat i några steg.
Tvåpolig är det inte, det finns ingen uttag där heller. Efter detektivarbete på vinden hittar jag spår av en dosa i den vänstra väggen nära taket som är bortkopplad. Sen kom jag ner och filosoferade omkring det! Det logiska jag kom på var att: det skulle funnits en taklampa och en vägglampa som tändes med den dubbelpoliga brytaren. Antagligen har de tagit bort vägglampan och taklampan och satt dit spottar istället. Då har dubbelbrytaren tappat sin funktion eftersom den tänder bara spottarna. Ena polen blev över. Hittllis funkar terorin bra. Men det skulle ändå inte påverka utelampan, då faller teorin. I bubbelbrytare går fas som är brun, två tänd trådar som är svarta. I brytaren till ute lampan går den svarta tändtråden in (som fas) och utgående tändtråd till lampan är brun !!
Har det blivit färgförväxlingar i takdosan?
Jag har märkt att i en del av huset fas är brun och andra delar svart.

Untitled.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.