I gäststugan har jag rivit innerväggar och funnit eldragningar från normcentralen till dels vägguttag, dels element. Ledningarna är kopplade som egna skilda grupper i centralen och går parallellt ut i rummet. Mysteriet uppstår när jag slår ifrån autosäkringen för elementen, och låter autosäkringen för vägguttag vara på, blir uttagen för elementen ändå strömförande.
Slår jag ifrån autosäkringen för vägguttag, elementgruppen förblir på, är vägguttag ändå strömförande. Först när jag slår av bägge grupperna bryts strömmen. Att låta en elektriker titta på ”fenomenet” är självklart, men tacksam för några kloka synpunkter på möjliga orsaker. Tack på förhand!

B
Låter spontant sätt som att det finns en förbindelse mellan 230v efter automatbrytarna, antingen direkt i centralen eller nånstans senare i kopplingadosor.

Detta kan innebära att du kan ta ut för mycket effekt utan att säkringen bryter, vilket kan leda till varmgång i ledningar/ kopplingsdosor.

Låter som felsökning med elektriker är lämpligt. Känns som nån som gjort fulel utan att ha koll. Kan alltså finnas andra farliga fel i anläggningen.

R
Fasledarna från de båda säkringarna lär väl vara sammankopplade i någon dosa. Mer "mystiskt" än så tror jag inte att det är.

Hur mäter du när du ser att det fortfarande finns spänning när ena säkringen bryts?

Om du mäter med en multimeter eller liknande, så skulle det kunna vara en kapacitivt kopplad ström. I så fall kan det bara drivas några mikroAmpere.

En annan möjlighet är om det inte är separata grupper med var sin säkring. Utan en tvåfasgrupp till elementen, med vägguttag inkopplade som enfas. I så fall har du 400V element, och om du bryter en av säkringarna så matas den fasen baklänges via elementet.

H hempularen skrev:
Hur mäter du när du ser att det fortfarande finns spänning när ena säkringen bryts?

Om du mäter med en multimeter eller liknande, så skulle det kunna vara en kapacitivt kopplad ström. I så fall kan det bara drivas några mikroAmpere.

En annan möjlighet är om det inte är separata grupper med var sin säkring. Utan en tvåfasgrupp till elementen, med vägguttag inkopplade som enfas. I så fall har du 400V element, och om du bryter en av säkringarna så matas den fasen baklänges via elementet.
Hej!
Tack för ditt kunniga svar. Jag ”mätte” den hårda vägen - fick en ordentlig kyss när jag tog i en väggdosa och jordfelsbrytaren löste ut. Det är separata grupper med var sin autosäkring. Så nu inväntar jag en elektriker som får titta på konstigheterna.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.