Hej,
jag har det mindre angenäma problemet med en krypgrund i vilken det konstant står vatten i på ett par ställen.
Utanför väggen till det krypgrundsfack som är drabbat finns en ”brunn”. I brunnen finns tre tillopp/frånlopp (se bild).

Ena röret är ett dräneringsrör som leder vatten från gräsmattan (gulmarkerat).

Ett annat rör som ligger två decimeter högre upp i grunden leder rätt in i grunden - vattnet rinner alltså in i grunden. Finns det någon som helst anledning att göra så? (Rödmarkerat)

Det tredje röret vet jag inte om det är ett tillopp eller frånlopp och jag vet inte var det leder någonstans. Finns det något enkelt sätt att ta reda på detta?

Tack på förhand!

• Bild på en trädgård med markdräneringsrör markerat med gult och misstänkt felriktat inloppsrör markerat med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en brunn med tre rör markerade i gult, rött och med ett grönt frågetecken, visande oklar anslutning.
    Skapa konto
  • Hörn av hus med markering på marksten som visar rörledningens riktning, stenläggning och grusyta med synlig brunnlock.
    Skapa konto
Vad menar du med att det rödmarkerade röret leder in i grunden? Slutar det bara där? Det är inte så att det är kopplat på dagvattnet (eller avloppet) till kommunen?

• Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vad menar du med att det rödmarkerade röret leder in i grunden? Slutar det bara där? Det är inte så att det är kopplat på dagvattnet (eller avloppet) till kommunen?
Ledsen, inser att jag var otydlig! Ja det slutar bara därinne - allt vatten som rinner i röret rinner ut inne i grunden.

Vad menar du med att röret som är anslutet högre upp leder vatten in i grunden? Det borde vara ett tillopp om det ligger högre upp. Eller menar du att det lutar inåt så att vattnen rinner in under huset om vattennivån i brunnen blir hög? Eller kanske ligger det inte högre upp och jag bara inbillar mig det från bilden!?

Dom två rören som sitter längre ner borde vara utloppsrör, det ser ut att finnas en avluftning i gräsmattan iaf. Egentligen borde det isf finnas en avluftning till varje rör, men man kan ju koppla ihop dom under jord om det finns särskilda skäl.

Man kan gissa att det är någon sorts fördelningsbrunn även om den ser knepigt utformad ut. Inloppet/en högst upp, utloppet/en någon decimeter under.

För att ta reda på vart det går kan man försöka med ljud. Stoppa ner stereon i brunnen, skruva upp volymen och lyssna :D

• Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
B byabin skrev:
Vad menar du med att röret som är anslutet högre upp leder vatten in i grunden? Det borde vara ett tillopp om det ligger högre upp. Eller menar du att det lutar inåt så att vattnen rinner in under huset om vattennivån i brunnen blir hög? Eller kanske ligger det inte högre upp och jag bara inbillar mig det från bilden!?

Dom två rören som sitter längre ner borde vara utloppsrör, det ser ut att finnas en avluftning i gräsmattan iaf. Egentligen borde det isf finnas en avluftning till varje rör, men man kan ju koppla ihop dom under jord om det finns särskilda skäl.

Man kan gissa att det är någon sorts fördelningsbrunn även om den ser knepigt utformad ut. Inloppet/en högst upp, utloppet/en någon decimeter under.

För att ta reda på vart det går kan man försöka med ljud. Stoppa ner stereon i brunnen, skruva upp volymen och lyssna :D
Ja precis det röret ligger högre och lutar mot grunden. Om det regnar mycket fylls brunnen sen rinner vattnet rätt in i grunden

Röret som är gulmarkerat slutar vid den lilla boden (se bild med gul pil). När det regnar så rinner det väldigt mycket vatten längst berget vid så jag trodde att tanken var att leda vattnet till brunne, så att det inte skulle rinna in i grunden..

Nu avslöjar jag min okunskap, vad innebär det att det finns avluftning i gräsmattan och hur ser du det? :)

Det där ser inte ut som rör för vatten! Vilken diameter har rören?
Det ser ut som man förberett för fiber samt trädgårds belysning, det kallas för en dragbrunn så man kan dra i kabel i olika riktningar som t.ex till grindstolpar eller belysning.
Dom flesta som anlägger en trädgård lägger ner rör för el för att slippa riva upp stensättning.

Du skriver att ett rör slutar vid boden, säkert till att dra ut en kabel dit, kanske förbereda för el-Bil laddare eller koppling till framtida solpaneler.

Redigerat:
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där ser inte ut som rör för vatten! Vilken diameter har rören?
Det ser ut som man förberett för fiber samt trädgårds belysning, det kallas för en dragbrunn så man kan dra i kabel i olika riktningar som t.ex till grindstolpar eller belysning.
Dom flesta som anlägger en trädgård lägger ner rör för el för att slippa riva upp stensättning.

Du skriver att ett rör slutar vid boden, säkert till att dra ut en kabel dit, kanske förbereda för el-Bil laddare eller koppling till framtida solpaneler.
Det är en intressant och möjligt reflektion. Det som jag gissade på som avluftning skulle kunna vara en trädgårdsbelysning också, kanske kan @Snyggingen berätta mer om vad den vita pidestalen mitt i gräsmattan på den första bilden är.

Men rören i brunnen ser ut som vanliga dräneringsrör, de skyddsrör för kabel på tomt jag har sett har klart mindre diameter och är föredragsvis dessutom gula.

B byabin skrev:
Det är en intressant och möjligt reflektion. Det som jag gissade på som avluftning skulle kunna vara en trädgårdsbelysning också, kanske kan @Snyggingen berätta mer om vad den vita pidestalen mitt i gräsmattan på den första bilden är.

Men rören i brunnen ser ut som vanliga dräneringsrör, de skyddsrör för kabel på tomt jag har sett har klart mindre diameter och är föredragsvis dessutom gula.
Det är belysning som står på gräsmattan ☺️
Mätte rörens diameter nu, de är 8 cm. Jag tror också de är dräneringsrör, de är perforerade på ovansidan.

Ok, vad bra att det är klargjort att det är belysning och inget annat! Om rören är perforerade är det garanterat dränrör, kanske är det tom. 9 cm:

Svarträffat, perforerat dräneringsslang med en diameter på 90 mm, angett pris och produktrecensioner syns.
Skapa konto

Eftersom rören är på olika höjd kan man fortfarande gissa på inlopp/utlopp. Kan vara så att tjälskjutning gjort att brunnen höjts i nivå någon cm eller att man helt enkelt lagt fel vilket gjort att lutningen blir fel. Men det är förstås inte säkert.

Det bästa vore att försöka ta reda på var rören går. Ljud leds bra i rör och om de kommer upp någonstans borde man kunna lyssna sig till ungefär vart de kommer upp. Slutar de under marken är det förstås knepigare. Man kan ju prova med dragfjäder e.d. och försöka känna hur den rör sig.

Om alla rör slutar under mark har jag svårt att tro att det är något annat än ren dränering till brunnen. Då får man väl sätta en dränkbar pump där om man vill ha bort vattnet och leda det till någon bra plats. Men om det bara är dränering till brunnen förstår jag inte varför man skulle ha nivåskillnader på rören i brunnen.

Du får nog försöka leta fler ledtrådar...

• Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Kan det tredje röret vara utloppet som det kanske blivit stopp i och då orsakar att vattnet rinner in i grunden? Vet du om du har kommunal dagvatten anslutning?
Du kanske får ta dit en firma som filmar rören för att reda ut det hela.

• Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
B byabin skrev:
Ok, vad bra att det är klargjort att det är belysning och inget annat! Om rören är perforerade är det garanterat dränrör, kanske är det tom. 9 cm:

[bild]

Eftersom rören är på olika höjd kan man fortfarande gissa på inlopp/utlopp. Kan vara så att tjälskjutning gjort att brunnen höjts i nivå någon cm eller att man helt enkelt lagt fel vilket gjort att lutningen blir fel. Men det är förstås inte säkert.

Det bästa vore att försöka ta reda på var rören går. Ljud leds bra i rör och om de kommer upp någonstans borde man kunna lyssna sig till ungefär vart de kommer upp. Slutar de under marken är det förstås knepigare. Man kan ju prova med dragfjäder e.d. och försöka känna hur den rör sig.

Om alla rör slutar under mark har jag svårt att tro att det är något annat än ren dränering till brunnen. Då får man väl sätta en dränkbar pump där om man vill ha bort vattnet och leda det till någon bra plats. Men om det bara är dränering till brunnen förstår jag inte varför man skulle ha nivåskillnader på rören i brunnen.

Du får nog försöka leta fler ledtrådar...
Jag ska undersöka vidare! Tack för hjälpen

D Dublin skrev:
Kan det tredje röret vara utloppet som det kanske blivit stopp i och då orsakar att vattnet rinner in i grunden? Vet du om du har kommunal dagvatten anslutning?
Du kanske får ta dit en firma som filmar rören för att reda ut det hela.
Juste, så skulle det kunna vara! Dagvattnet sköts av en samfällighet. Från övriga rör (stuprännor) rinner vattnet bort bra, så förhoppningsvis är det bara stopp i detta rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.