7 667 läst · 29 svar
8k läst
29 svar
mysfaktor för pelletskamin?
Sida 1 av 2
Funderar på att satsa på en pelletskamin istället för en vanlig braskamin och tycker det finns flera hållbara tekniska och funktionella skäl för detta MEN....... braskamin är främst sambons önskemål och i hennes fall är det "bara" mysfaktorn som är relevant . Så hur är det med mysfaktorn för en pelletskamin jämfört med en braskamin?
Även andra argument eller synpunkter i frågan emotses också. Exempelvis såg jag att någon nämnde att man klarar sig med en klenare skorsten för ren pelletsdrift, finns det några pengar att tjäna på detta? (Om man kan kapa kostnaden lite grann är väl alltid intressant, men att "räkna hem" denna investering på ekonomiska grunder är väl ändå omöjligt)
(bor i ett 3 år gammalt hus med frånlufts-VP och golvvärme och det är en icke vattenmantlad pelletskamin jag i första han tänker på)
Även andra argument eller synpunkter i frågan emotses också. Exempelvis såg jag att någon nämnde att man klarar sig med en klenare skorsten för ren pelletsdrift, finns det några pengar att tjäna på detta? (Om man kan kapa kostnaden lite grann är väl alltid intressant, men att "räkna hem" denna investering på ekonomiska grunder är väl ändå omöjligt)
(bor i ett 3 år gammalt hus med frånlufts-VP och golvvärme och det är en icke vattenmantlad pelletskamin jag i första han tänker på)
Man tjänar en hel del på enklare skorsten för pellets. För min egen del var detta ett ekonomiskt faktum vid val av pelletskamin kontra ved. Pelletsskorstenen får placeras 1,2 m över takfot; vedkaminens skorsten måste placeras 1,2 m över nock. Eftersom taket är högt med 50 graders lutning blir installationen för mig betydligt billigare. Den korta skorstenen för pellets ca 8500 SEK för mitt hus. Men du måste kolla med sotaren först.
Tack för den informationen yonna. Ifall pelletskamin-skorstenen inte behöver gå över nock har stor påverkan, på både priset och/eller det estetiska, i vårt fall.
(vardagsrummet där kaminen skall placeras är en vinkelutbyggnad vars taknock är betydligt lägre än "huvudbyggnaden)
(vardagsrummet där kaminen skall placeras är en vinkelutbyggnad vars taknock är betydligt lägre än "huvudbyggnaden)
Helt ärligt måste man nog säga att mysfaktorn är lägre med en pelletskamin än med en vedeldad braskamin. Framförallt så blir det ju ingen "veddoft". Men å andra sidan så har man ju glasluckorna stängda. En pelletskamin har inte riktigt lika stora lågor som en vedkamin, men det brinner och glöder vackert bakom glasskärmen ändå.
Man hör ett ljud med jämna mellanrum när pellets rullar ner i elden i små portioner. Jämfört med en vanlig vedbrasa ( med glödbäd och lågor) brinner pellets som en liten fakla. Lägg till en fläktljud ( om du väljer en med fläkt som ska sprida varm luft) så är mysfaktor lika med 0 för min del .
Men en pelletskamin har andra fördelar: lätthanterlig bränsle, lätt att justera effekten så den ger jämn värme och går att köra i kontinuerlig drift ( beroende på hur stor pelletsmagasin den har)
gaia
Men en pelletskamin har andra fördelar: lätthanterlig bränsle, lätt att justera effekten så den ger jämn värme och går att köra i kontinuerlig drift ( beroende på hur stor pelletsmagasin den har)
gaia
Precis som med diskmaskiner och köksfläktar så finns det pelletskaminer som har olika högt ljud i fläkten.
Tycker det var lite hårt sagt, Gaia, att mysfaktorn är lika med noll. : Håller inte riktigt med, men visst är ved mysigare.
Själva kommer vi ha en pelletskamin placerad vid entrén. Den kommer att vara inbyggd, så det man ser när man kommer in är en glasruta som det brinner lite vackert bakom. Kaminen är vattenmantlad och används för uppvärmning och varmvatten. I vardagsrummet kommer vi att ha en öppen spis utan insats just för att det trots allt är mysigast med en riktig öppen eld.
Tycker det var lite hårt sagt, Gaia, att mysfaktorn är lika med noll. : Håller inte riktigt med, men visst är ved mysigare.
Själva kommer vi ha en pelletskamin placerad vid entrén. Den kommer att vara inbyggd, så det man ser när man kommer in är en glasruta som det brinner lite vackert bakom. Kaminen är vattenmantlad och används för uppvärmning och varmvatten. I vardagsrummet kommer vi att ha en öppen spis utan insats just för att det trots allt är mysigast med en riktig öppen eld.
Nog är det mysigt med en pelletskamin också. Och det är mysigt att slippa hugga ved .Husagaren skrev:
Ja, det är omöjligt. Du har lite billigare värme med värmepumpen.Husagaren skrev:
Nja, vet inte om jag håller med. Frånluftsvärmepump drar en hel del el. Faktum är att den är det sämsta alternativet vad gäller värmepumpar. Golvvärmen skriver inte Husagaren om den är el eller vattenburen. Om den är vattenburen så borde en vattenmantlad kamin sänka kostnaderna rejält eftersom man då kan koppla en ackumulatortank till kaminen. Om inte så har man en betydligt billigare installationskostnad för kaminen som då genom konvektionsvärmenvärmer en hel villa.Faidros skrev:
Det finns också pelletskaminer som kan förses med keramiska vedträn för att få dem att likna en riktig vedbrasa. B la Quadrafire Mt. Vernon och Castile. Broschyr: http://www.quadrafire.com/downloads/brochures/bro_pelletstove.pdf ,mer information finns på www.pelletskamin.com .
Hemmakatten:
OK, jag visste inte att frånluftsvärmepumparna var sämre än de andra.
Senast jag såg en jämförelse var priset på en kWh pelletsvärme ca: 40% av en kWh el. För varje krona vi köper pellets får vi alltså värme motsvarande el för två och femtio. Det kan väl översättas till det värmepumpsfolket kallar en värmefaktor på 2.5.
Driftskostnaden för pellets är alltså i bästa fall är lika som den är med frånluftsvärmepump.
Att Husagaren (som redan har en frånluftsvärmepump) då skulle kunna "räkna hem" utgiften för pelletskamin är väl otroligt.
OK, jag visste inte att frånluftsvärmepumparna var sämre än de andra.
Senast jag såg en jämförelse var priset på en kWh pelletsvärme ca: 40% av en kWh el. För varje krona vi köper pellets får vi alltså värme motsvarande el för två och femtio. Det kan väl översättas till det värmepumpsfolket kallar en värmefaktor på 2.5.
Driftskostnaden för pellets är alltså i bästa fall är lika som den är med frånluftsvärmepump.
Att Husagaren (som redan har en frånluftsvärmepump) då skulle kunna "räkna hem" utgiften för pelletskamin är väl otroligt.
"Frånluftsvärmepump". Det förklarar sig självt! Du kan inte återvinna mer energi än vad som går ut. Den energi som utvinns inne i huset är den som du själv och andra människor utsöndrar. Och den återvinns bara till en del. Du kan ju aldrig återvinna mer.....
Eltillskottet torde bli betydande för att värma upp en villa. Utan att vara tekniker eller expert på något sätt (är ekonom i botten) så säger mig sunda förnuftet att en pelletskamin ger ETT TILLSKOTT istället för frånluftsvärmepumpen som tar tillvara EN DEL av den värme som vi människor genererat inomhus.
Eltillskottet torde bli betydande för att värma upp en villa. Utan att vara tekniker eller expert på något sätt (är ekonom i botten) så säger mig sunda förnuftet att en pelletskamin ger ETT TILLSKOTT istället för frånluftsvärmepumpen som tar tillvara EN DEL av den värme som vi människor genererat inomhus.