Jag har tre pallkragar med lite olika blåbärssorter i.
I våras såg jag att det var en del "sand" längs en sida och misstänkte att det var myror som slagit läger. Då var det ingen större aktivitet och har inte varit på hela sommaren.

Idag däremot är det svärming deluxe där ute med hundratals flygmyror (och landkrypande).
Nu vet jag inte om de förstör nånting egentligen, men nån måtta kan det ju få vara :)

Går det att ta kål på stacken utan att samtidigt förstöra blåbärsplantorna?
Diverse bekämpningsmedel känns ju sådär då de så småningom troligen hamnar i blåbären.
Kokande vatten är väl inte heller någon höjdare då det säkert samtidigt tar kål på (en del av) blåbärsrötterna.

Några fler idéer, eller ska jag bara låta det vara? Kanske kan göra något för att hålla dom i schack åtminstone, så jag inte står där snart med en jättestack som äter upp alla mina godsaker.
 
Låt dem vara nu när de hunnit så långt... svärmingen är ju bara någon dag eller så. Myror brukar väl inte äta blåbär heller?

Jag tror du kan hålla dem på avstånd nästa år om du vattnar mer och kanske rör om i kanterna. Det brukar bli myror i komposterna också om man inte håller dem fuktiga.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Om du lägger vattenslangen i pallkragen och spolar kan det gå att dränka de flesta. Flödet skall vara så att jorden i hela kragen är täckt av vatten. Låt det stå och spola på det viset i någon timme. Proceduren kan även upprepas efter någon dag. Då kan du döda de flesta myrorna utan gift. Plantorna lär inte dö av det, men det kommer inte att se lika prydligt ut längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.