Första vintern med Mitsubishi LVVP. Det har varit kallt i västra Skåne -13!!! Problemet är att trågen under utedelen är fulla av is. Det ligger en värmekabel i avloppsröret vilket fungerar, alltså inget stopp där. Kan tänka mig att metall-trågen undertill lätt fryser och jag tror inte där ligger någon värmekabel.
Är detta ett fel? Kan det ställa till problem?
Är detta ett fel? Kan det ställa till problem?
Vi valde att salta under vår pump, ingen risk att det skulle nå upp till pumpen men för att inte bygga ett berg av is. Fungerar ju om temperaturen är lämplig
På min har de lagt värmekabeln i tråget också. Tyvärr räcker den dock inte hela vägen genom avrinningsröret så det frös och blev en inplugg där så jag fick lossa röret o bara låta det rinna ner på marken under och bli en iskaka. Inga problem så länge det inte når upp till pumpen
Är tråget något som tillhör värmepumpen eller är det tillhörande stativet värmepumpen monteras på ??.N Nils45 skrev:Första vintern med Mitsubishi LVVP. Det har varit kallt i västra Skåne -13!!! Problemet är att trågen under utedelen är fulla av is. Det ligger en värmekabel i avloppsröret vilket fungerar, alltså inget stopp där. Kan tänka mig att metall-trågen undertill lätt fryser och jag tror inte där ligger någon värmekabel.
Är detta ett fel? Kan det ställa till problem?
LLVP med bottenplatta ha värmeslinga som ser till att hålla vattenkondensen flytande tills det lämnat tråget och rasat ned på backen och bildar ispyramid med tiden vid stark kyla. - just den här slingan har orsaka många LLVP-bränder under åren och speciellt i tidigare LLVP där det inte ingick orginaldesignen utan eftermonterades för nordiska marknaden.
En LLVP producerar mycket vatten - typ upp till 2 liter i timmen eller så när det är fuktig luft ute (och faktiskt ger lite gratisvärme ifråga med att flänsarna inte behöver bli lika kalla när det kondenserar ut vattenånga ur luften som om det skulle bara kyla torr luft).
Att kondensera ut 1 kg vatten ur ånga ger 627.8 Wh i energi vid noll grader C och 92.5 Wh ytterligare till när det sedan fryses till is (eller sumblimeras direkt till is vid kallare väder) och 1 kg is motsvarar 720.3 Wh värme som är tagen av fukten i liften - mao. 30 kg borthackad is under en värmepump motsvarar 21.6 kWh i urtagen värme.
Har man inte värmeledning hela vägen tills vattnet når frostfri djup så kommer det att baka på is vid minusgrader - det räcker att det saknas någon cm värme i sträckan mot frosfri avrinning för att det skall bildas ispropp och det blir översvämning och isplatta/pyramid.
Många LLVP-installationer har ingen specifik avrinning och därför sätter man monteringen en bit upp i luften efter väggen eller stativ för detta för att det skall kunna blidas uppemot halvmetern med is innan det går in i botten av värmepumpen och förhoppningsvis klarar sig igenom en vintersäsong och det börja smälta igen innan det når botten.
För kallvintrar som i år så fungerar ibland inte den förhoppningen och isen hinner nå upp och då får man försöka spetta bort isen eller med salt smälta bort denna om temperaturen är bara enstaka grader - annars blir det ineffektivt även med stora mängder med salt.
Tråget är troligen original Mitsubishi. På offert benämns förhöjningssatsen S-E-N-G-250. Det är en lokal firma som sålt och monterat värmepumpen. Men kollar jag på Polarpumpen så finns som tillbehör en vinkelränna till Mitsubishi som ser ut som den jag har.
Den här plåten som verkar sitta typ 2/3-dels höjd upp - tycker det ser ut som att den går att skruva bort och du får fritt fall till backen om du vill.N Nils45 skrev:
Skall man ha avledning av vatten vintertid som inte fryser så måste du ha värmeslinga både på tråget där vattnet droppar ned på och också i avledningsrännan/röret och ned i brunn tills vattnet når frostfri djup.
Sådant med värmeslingor är inte något som ingår i en standardinstallation och inget som görs (och kräver elbehörighet) om du inte specifikt begär det och betalar extra för detta i installationen.
Värmeslingor drar också ström hela vintern igenom och höjer brandrisken en smula om dragningen går i plaströr mm. någonstans på vägen - som tidigare nämnt värmeslingan för avisning var den vanligaste orsaken till att en äldre LLVP börja brinna av en rad olika orsaker bla. att det samlats löv och annat i dessa, men också av rena elfel och ogenomtänkta design och monteringar som släppte med tiden - man hade också kompressorvärmare med värmeförband innan inverterkompressorer blev vanliga där värmningen kunde göras via drivkortet.
Skulle nog säga att det är bara fåtalet LLVP ägare som besvärar sig med att leda bort kondensvattnet, utan det får ramla på backen - ibland på plastsäck/presenningsbit, en snöpulka eller i murhinkar om man vet exakt var det droppar ned så att man kan forsla bort ishögen och de isfyllda hinkarna när den börja bli för hög eller att man spettar bort isbitar.
Redigerat:
Vi har installerat en mitsubishi LVVP nyligen också. Vi har en värmekabel som går i tråget + ner avrinningsröret. Vi hade bara problem när det blev kallare än vanligt -10 och uppåt. Vi tog kontakt med firman som installerade den, så kopplade om kabeln och sen dess har det fungerat bra. Såklart om man har installerat LVVP med tråg och avrinning så ska det inte bli så där mycket under pumpen.
Efter att ha jobbat ett bra tag med värmepistolen fick jag loss iskakorna i vinkeltråget. Då kunde jag konstatera att det låg värmekabel i ett av "benen", men där var trots det fullt av is. Alltså räcker inte värmen från värmekabeln i de öppna trågen utan enbart i avrinningsröret. Det blir att kolla lite oftare i fortsättningen!
Liknande trådar
-
Byta avloppsrör under diskbänk - vad för bottenventiler?
Kök -
Sockel under diskmaskin
Vitvaror -
Hur ska jag isolera under detta fönster på utsidan?
Isolering -
Skumisolering under trägolv - asbest?
Miljö & Hälsa -
Vad har ni under era pelarborrar? Visa, tipsa och lotsa mig rätt.
Verktyg, Maskiner & Fordon