Hej!

Har tänkt att införskaffa en mutterdragare, tnkt att användas till diverse småmeck, hjulbyten etc.

Har sett denna på classe http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308684000

Någon som har erfarenhet av billiga mutterdragare, är den nåt att ha?

Hur mycket bättre blir det för en 5-hundring till osv..

mvh // Marta

Jag köpte en mutterdragare på biltema, kostade kanske 400kr. Själva mutterdragaren är det inget fel på, men kompressorn (8bar) är för klen för att ta bort de tuffaste muttrarna när jag byter däck. O då tyckte jag att hela vitsen med mutterdragare försvann. :(

Det låter ju som ett bra betyg till billighetsdragare,
Jag lånar en plats i ett garage med tryckluft så det är inget problem :)

/ M

Hej Marta!

Köp Du en mutterdragare från CO. Jag gjorde det för tjugofem år sedan, och både jag och dragaren fungerar fortfarande.

Några droppar olja före varje användning!

Vid hjulbyte måste Du alltid överbrygga motståndet hos bulten med exempelvis ett fälgkors, och det görs innan bilens lyfts.

Efter lyft skruvar Du ur bulten med dragaren. Det tar ungeför en grisblink i tid per bult.

Bultarna återskruvas med dragaren. Sänk bilen och dra åt med korset.

Smörj inte bultarna. Möjligen kan Du ha lite kopparpasta på anliggningsytorna.

Kompressorns tryck 800 kPa.

Så gör jag.

per

Hej Per!
Tack för svar

Det lutar ju åt en dragare från Co m.a.o.

Om den sen håller i 25 år får framtiden visa. Din dragare verkar ju ha en husse som är frikostig med olja och lite godis ibland kanske ;) Det ökar nog livslängden en hel del.

Ang Kopparpasta är det min favorit, så den delen lär jag inte få några problem med.

Marta

Jag trodde Du frågade om elektriska, för en sådan har jag (Bosch) som funkar utmärkt.
Jag bytade bakaxelutväxling på Camaron, och att dra in pinjongen till rätt spel var en ren fröjd. Några tryck och den hackade in sig med 10-onde delar.
Långa franska bultar brukar också vara jobbiga, men med mutterdragaren och lite olja på gängorna går även det som en dans.
Men till mina kromade alufälja, nej tack

Mutterdragare, för att dra ut hjulbult, ja, gärna, men dra fast dem gör jag för hand. (I väntatn på att jag får punka på skogen....) Har en batteridriven Bosch Professional.

//Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.