Hej och tack för outtömliga kunskaper och råd på denna sida!

Vi har köp ett hus från 48, att renovera invändigt och utvändigt. Vid demolering och utgrävning av källare visar det sig att murstocken inte står på den 200mm tjocka betong platta som är avsett för den, utan hänger utanför ca 2dm åt ett håll. De andra hållet vet vi inte än. Resten av betonggolvet var bara några cm tjockt och tas bort.

Denna överraskning gör jobbet mycket svårare, vi får nu gjuta nya plattan i omgångar och det blir utan golvärma där, och vi vet inte heller om den står säkert.
Är detta ett dolt fel? eller är det normalt?

tack för tips
 
Välkommen till forumet.
Det enkla svaret är att i ett hus från -48 så är det mycket svårt att hävda dolda fel. Och om ni ändå skulle lyckas så är det mycket osäkert om ni är berättigad till någon ersättning.
 
Har säkert varit så sen huset byggdes och kanske flera ägare med, ingen av dess har haft en aning om det du hittat , så något dolt fel ( ligger liksom i luften av din fråga ) kan du nog glömma och se vad som kan göras, har murstocken vilat på detta sätt sen 48, faller den nog inte nu heller om du inte gräver ur under.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Är väl bara att låta betongen till det nya golvet att rinna in under skorstenen. Vibrera ordentligt.
Är ju ingen jättepanik att skorstenen hänger ut 20 cm utanför, den håller ihop.

Protte
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet.
Det enkla svaret är att i ett hus från -48 så är det mycket svårt att hävda dolda fel. Och om ni ändå skulle lyckas så är det mycket osäkert om ni är berättigad till någon ersättning.
tack
Ja det var väl typ det jag behövde höra. då kan jag lägga detta åt sida och bara ta hand om hålet i golvet
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har säkert varit så sen huset byggdes och kanske flera ägare med, ingen av dess har haft en aning om det du hittat , så något dolt fel ( ligger liksom i luften av din fråga ) kan du nog glömma och se vad som kan göras, har murstocken vilat på detta sätt sen 48, faller den nog inte nu heller om du inte gräver ur under.
tack för svar! Ja detta är absolut sen huset byggdes. Jag vet nog inte va dolt fel är, trodde det var fel som man inte kunde veta om, men när du skriver fattar jag det som att det är fel säljaren medvetet dolt. Då är jag helt med på att det inte är applicerbart .

tyvärr när det tunna typ betong golvet togs bort to lossnade det även under murstocken.... men den verkar stå hyffsat ändå... än så länge
 
prototypen prototypen skrev:
Är väl bara att låta betongen till det nya golvet att rinna in under skorstenen. Vibrera ordentligt.
Är ju ingen jättepanik att skorstenen hänger ut 20 cm utanför, den håller ihop.

Protte
Tack, låter lovande! tyvärr var det nya isolerade govlet men golvvärme redan gjutet när dett upptäcktes så ny blir det in liten det som får gjutas efteråt och blir utan värme
 
~Bob ~Bob skrev:
tack för svar! Ja detta är absolut sen huset byggdes. Jag vet nog inte va dolt fel är, trodde det var fel som man inte kunde veta om, men när du skriver fattar jag det som att det är fel säljaren medvetet dolt. Då är jag helt med på att det inte är applicerbart .

tyvärr när det tunna typ betong golvet togs bort to lossnade det även under murstocken.... men den verkar stå hyffsat ändå... än så länge
Nej dolt fel har inget med säljarens vetskap att göra. Men om murstocken stått sådär i drygt 70 år utan sättningsskador. Så är det knappast ett fel. Att det nu försvårar en ombyggnad hör inte hit.
Dolt fel måste för det första vara ett fel, vilket är en egenskap som du som köpare objektivt sett inte borde behöva vänta dig. Då räknar man in saker som ålder, kända riskkonstruktioner från olika tidsperioder, allmänt skick, påtagligt lågt pris på huset osv. Alla faktorer som gör att du som köpare kan få räkna med olika egenheter.
Sedan skall det vara något som du inte borde kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning. Undersökningsplikten. Observera att när du fullgör undersökningsplikten, så handlar det inte bara om att hitta olika fel, efter en noggrann undersökning kan dina förväntningar också påverkas. Hittar du en massa märkliga kabeldragningar, så kan du inte förvänta dig att elsystemet är ok, även om du inte hittar rena fel.
Och till slut så handlar det om det fel som kvalar in förbi dessa regler skulle påverkat priset vid köp. Skulle buden varit lägre om felet vore känt. Finns nyligen rättsfall där ett fel som kostade ca 4% av köpesumman ansågs vara för marginellt. Det var solklart dolt fel, men köparen fick inte ersättning, för man bedömde att felet inte hade påverkat priset.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.